• Parasit

HJÄLP

Min äldsta föddes sexton veckor för tidigt, och den yngste bara fem veckor tidigt. Redan vid 1½ års ålder hade den yngre börjat växa ikapp den äldre och de senaste åren har de varit exakt lika stora.
    Nu är den yngre den störste. Utomstående brukar anta att de är tvillingar, men annars hör vi sällan något. Andra barn kan vara elaka och kalla henne för bebis och det har varit jobbigt på förskolan på grund av det i perioder.  Men jag pratar mycket med henne om det. varför hon är lite mindre, vilka fantastiskt starka egenskaper hon har och om kroppars olikheter. 

People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  • Parasit
    MalinJoo skrev 2012-07-08 13:21:24 följande:
    Tack för svar! Jag tror också det är viktigt att prata med honom ju äldre han blir, men att värja från andras kommentarer är skit svårt ändå. Min äldre son var mycket tillväxthämmad när han föddes, och är det fortfarande, förhoppningsvis kommer han få sk. hormonbehandling. Är det något de pratat om till er?

Mvh 
    Visst är det! Hon blir ju väldigt ledsen under de episoder då andra kallat henne bebis och så, men nu kan hon själv förklara varför hon är liten. Hon säger ofta "Jag var liten som en fågelunge när jag föddes och vägde mindre än ett smörpaket, tänk att jag ändå har blivit så här stor!"  
    De har pratat om det men så länge man inte har brist på hormonet så ville de inte ge. Hon kommer antagligen bli väldigt kort (jag är inte så lång jag heller) lillebror verkar brås på deras pappa och växer nog om mig i tonåren
    People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  • Parasit
    MalinJoo skrev 2012-07-25 15:46:12 följande:
    Tack, jag blev rörd till tårar när jag läste hur din lilla flicka talade om sig själv, vilken förståndig liten tjej! Och bra föräldrar som med vishet förklarat det för henne. Det var mycket uppmuntrande.

Men menar du att hon fick göra en tillväxt utred ändå, och att de kom fram till att hon hade tillräckligt med hormber? Hur långt under medel var hon då? 

Nej, det fick hon inte utan de ansåg att hon ändå fortsatte växa och följa sin egen kurva som ligger på -2,5. De skulle konsultera någon annan läkare och efter det har jag inte hört mer så det verkar ha blivit en bedömning att det inte behövdes.  
Svar på tråden HJÄLP