Inlägg från: Dr to be |Visa alla inlägg
  • Dr to be

Någon som fött prematur i år?

Räknas 36+4 in? Enligt sjukvården är vår dotter prematur....

• Dr to be

Hon mår alldeles utmärkt hon föddes 20/3, vägde 2700g och var 48cm lång. På tremånadersdagen vägde hon 5655g och var 59cm.

Hon fick en väldigt långdragen gulsot när hon föddes pga en ovanligt aggressiv abo-immunisering. Jag har blodgrupp 0 och hon fick A som sin far... Hon solade på sjukhus tre omgångar mellan 21/3- 1/4 och solade hemma mellan 28/3-5/4. Utöver detta så fick hon anemi pga den aggressiva gulsoten så hon behövde blodtransfusion 2ggr. Så en ganska tuff start.
    Det "roliga" var att ingen vårdpersonal trodde att hon hade en sådan aggressiv gulsot eller anemi för hon var alltid pigg och hade aldrig problem med att äta

Hur mår er som idag?

• Dr to be

Han växer och frodas med andra ord !

Gulsoten berodde som sagt på immuniseringen och hade ingenting att göra med tidpunkten hon föddes

Vår dotter utvecklas precis som hon ska, än så länge är hon inte sen med något. Hon pratar som tusan, sitter nästan utan stöd när hon är pigg, hon älskar att stå upp och hon verkar ha tand på gång. Dessutom har hon börjat tycka om att ligga på mage och igår så drog hon sig framåt nån decimeter på golvet
    Hon utvecklas alldeles för fort om man frågar mig

Verkar er son vara sen i utvecklingen?

• Dr to be

Vår dotter är 3.5 månader nu... BVC korrigerar iaf vikt och längd med 4v men utvecklingsmässigt så har vår sköterska inte riktigt bestämt sig om hon ska korrigeras... Det beror på hur hon utvecklas helt enkelt.

Esco- kul att han log jag minns knappt det första leendet men man smälter

Gloriosa- grattis till pojken! Skönt att han mår bra och växer

• Dr to be

Nej, jag är inte med i den. Borde kanske vara det eftersom jag själv föddes i v.28 för 24 år sedan

Vilka fina bilder. Han har verkligen vuxit i skinnet

Svar på tråden Någon som fött prematur i år?