• Esco

Någon som fött prematur i år?

Tänkte höra om det är någon här som fött prematur barn i år och som vill följas åt lite?

Känner att det skulle vara trevligt att prata med andra som också har prematurbarn
    i ungefär samma ålder som min son :)

Min son föddes den 10 maj i vecka 35+0
    Han vägde 1950g och var 44cm lång.

Han slapp sola och kunde hålla värmen själv.
    Vi låg fem nätter på Huddinge sjukhus (BB) för att kontrollera
    att han gick upp i vikt.

• Svar på tråden Någon som fött prematur i år?
  • Esco
    Dr to be skrev 2012-07-05 13:46:43 följande:
    Räknas 36+4 in? Enligt sjukvården är vår dotter prematur....
    Såklart :)

Hur gick det för erat barn?
  • Dr to be

Hon mår alldeles utmärkt hon föddes 20/3, vägde 2700g och var 48cm lång. På tremånadersdagen vägde hon 5655g och var 59cm.

Hon fick en väldigt långdragen gulsot när hon föddes pga en ovanligt aggressiv abo-immunisering. Jag har blodgrupp 0 och hon fick A som sin far... Hon solade på sjukhus tre omgångar mellan 21/3- 1/4 och solade hemma mellan 28/3-5/4. Utöver detta så fick hon anemi pga den aggressiva gulsoten så hon behövde blodtransfusion 2ggr. Så en ganska tuff start.
    Det "roliga" var att ingen vårdpersonal trodde att hon hade en sådan aggressiv gulsot eller anemi för hon var alltid pigg och hade aldrig problem med att äta

Hur mår er som idag?

• Esco

Oj då. Då förstår jag att ni fick en tuff start. Så olika det kan vara. Er dotter var ju ändå senare än vår son och han mådde bra vid födsel.

Han växer så det knakar. Äter som bara den. Han har gått upp mellan 300 & 600g i veckan.
    Nu väger han cirka 4500g (var 1 1/2 vecka sedan han vägdes och då vägde han 4050g). Och så är han 53cm lång.

Han mår bra men har problem med magen. Jag kunde inte amma då han var tidig och hade lite problem att ta bröstet så jag måste ge ersättning och det har resulterat i lite hård mage och svåra gaser som vi kämpar med. Men i övrigt är han frisk. Vi ska träffa barnläkaren för första gången (utanför sjukhuset) i slutet på juli :)

Hur har det gått med er sons utveckling och så?

• Dr to be

Han växer och frodas med andra ord !

Gulsoten berodde som sagt på immuniseringen och hade ingenting att göra med tidpunkten hon föddes

Vår dotter utvecklas precis som hon ska, än så länge är hon inte sen med något. Hon pratar som tusan, sitter nästan utan stöd när hon är pigg, hon älskar att stå upp och hon verkar ha tand på gång. Dessutom har hon börjat tycka om att ligga på mage och igår så drog hon sig framåt nån decimeter på golvet
    Hon utvecklas alldeles för fort om man frågar mig

Verkar er son vara sen i utvecklingen?

• Esco
    Dr to be skrev 2012-07-05 14:40:00 följande:
    Han växer och frodas med andra ord !

Gulsoten berodde som sagt på immuniseringen och hade ingenting att göra med tidpunkten hon föddes

Vår dotter utvecklas precis som hon ska, än så länge är hon inte sen med något. Hon pratar som tusan, sitter nästan utan stöd när hon är pigg, hon älskar att stå upp och hon verkar ha tand på gång. Dessutom har hon börjat tycka om att ligga på mage och igår så drog hon sig framåt nån decimeter på golvet
    Hon utvecklas alldeles för fort om man frågar mig

Verkar er son vara sen i utvecklingen?
    Oj då. Hur gammal är hon? 3 snart 4 månader? Det låter tidigt! Har BVC sagt att ni ska korrigera ålder?
    Vi har blivit rådda att korrigera en månad och då följer han sin kurva i utvecklingen.

Huvudet är han jätte stark i. Det är uppe och far som bara den när han ligger på mage.
    Och log, ja det gjorde han för första gången idag. Jag smälte :)
  • gloriosa

Vi fick våran son 28 maj , född i v33
    Han vägde 2300 i var 46cm lång
    Vi låg kvar på neo i två veckor , han låg i kuvös i med cpap men piggnade snabbt på sig , han behövde lite blod och han fick sola ett dygn .
    Han äter bara ersättning , fick aldrig igång amningen och han har fått lite problem med magen .
    Nu får han laktulos , så vi hoppas de blir bättre.

• gloriosa

Glömde skriva , igår vägde han 3195 och var 48 cm så nu känns han mer som en liten "riktig" bebis :)

• Dr to be

Vår dotter är 3.5 månader nu... BVC korrigerar iaf vikt och längd med 4v men utvecklingsmässigt så har vår sköterska inte riktigt bestämt sig om hon ska korrigeras... Det beror på hur hon utvecklas helt enkelt.

Esco- kul att han log jag minns knappt det första leendet men man smälter

Gloriosa- grattis till pojken! Skönt att han mår bra och växer

• Esco
    gloriosa skrev 2012-07-05 18:40:09 följande:
    Vi fick våran son 28 maj , född i v33
    Han vägde 2300 i var 46cm lång
    Vi låg kvar på neo i två veckor , han låg i kuvös i med cpap men piggnade snabbt på sig , han behövde lite blod och han fick sola ett dygn .
    Han äter bara ersättning , fick aldrig igång amningen och han har fått lite problem med magen .
    Nu får han laktulos , så vi hoppas de blir bättre.
    Grattis, så bra att han mår bra :) Visst är det mysigt när de växer till en "riktig" bebis ?! Vår son såg ut som en liten farbror och vi kallade honom för rumpnissen (han såg verkligen ut som en rumpnisse).

Vi har inte fått testa ren lactulos än utan kör med bifidus. Det fungerar och får honom att bajsa men ont har han fortfarande.
Svar på tråden Någon som fött prematur i år?