• Bremerton

Har din katt några gulliga egenheter?

Har läst så många trådar och inlägg nu så jag är helt yr. Konstaterade att de flesta handlar om att man har div. bekymmer med sin katt eller tips och råd ang. nya katter o.s.v. Vilket såklart är jättebra för att få tips och råd av andra. 

Men hittade ingen tråd vad det gäller deras gosiga och ibland märkliga sidor och egenheter som gör dem till de mysiga ullbollar som de är.  Så hur är det, har din katt eller katter några mysiga o roliga speciella saker för sig som gör den helt egen? :)

Som min  thelma här hemma. Hon börjar inte äta mat förräns man sagt varsegod. Säger man inget sitter hon och fånglor och väntar. 

Likaså jamar o piper hon sällan för uppmärksamhet. Vill hon ha uppmärksamhet så går hon dit man är och lägger tassen emot benet, armen eller vad som är närmst för henne. Händer det ingen tar hon bort den och försöker igen. Har det inte hänt nåt efter tre fyra gånger dammar hon till en med tassen istället. :)

När man ligger i sängen o sover och hon tycker man ska vakna så drar hon svansen under näsan på en för då vet hon att man garanterat vaknar. Kittlas som satan och lagom skojjigt och vakna till men hellre det än som så många andra som lärt sig använda klorna för att väcka en. :P

Och så hennes egenhet som inte är lika mysig och rolig men ändå väldigt speciell på ett gulligt sätt. Hennes vattenskål, är vattnet för kallt eller för varmt så vänder hon upponer på hela rubbet. Sen blir hon förbannad över att det är vatten i halva köket så då skriker och fräser hon tills man torkar upp o ger henne nytt vatten. Har försökt med alla möjliga förebyggande åtgärder men inget funkar.. Det är bara lite vatten då o då så bryr mig inte nämnvärt.

Har dina katter några sådana här speciella saker för som kanske inte många andra har? :) 

• Svar på tråden Har din katt några gulliga egenheter?
  • LillaEmlaan

Hehe min katt Tjorvis gör också en sådär med vattenskålen! Skrattande
    Hon brukar även krafsa runt matskålen innan hon ska äta. När det är läggdags och jag gullar till rösten och säger "ska vi gå och nanna?" då svassar hon in i sovrummet och hoppar upp i sängen. Sen när jag har lagt mig kommer hon och trampar lite och "stångar" mig i ansiktet innan hon lägger sig brevid och somnar på två röda.

Sedan så har hon börjat med en grej sen jag blev gravid, hon följer mig vart jag än går ! Dushar jag så sitter hon på toaletten eller i handfatet och glor tills jag är klar. Går jag på toa, då ska hon med in och sitta i handfatet eller gå på lådan. Hon är överallt ! (o.O)

Hon har även speciellt "godis" som hon tycker om att få när det är myspys hemma , Pistagenötter !
    (förekommer kanske 2 ggr/månad)

• Bremerton
    LillaEmlaan skrev 2012-07-04 03:11:52 följande:
    Hehe min katt Tjorvis gör också en sådär med vattenskålen! Skrattande
    Hon brukar även krafsa runt matskålen innan hon ska äta. När det är läggdags och jag gullar till rösten och säger "ska vi gå och nanna?" då svassar hon in i sovrummet och hoppar upp i sängen. Sen när jag har lagt mig kommer hon och trampar lite och "stångar" mig i ansiktet innan hon lägger sig brevid och somnar på två röda.

Sedan så har hon börjat med en grej sen jag blev gravid, hon följer mig vart jag än går ! Dushar jag så sitter hon på toaletten eller i handfatet och glor tills jag är klar. Går jag på toa, då ska hon med in och sitta i handfatet eller gå på lådan. Hon är överallt ! (o.O)

Hon har även speciellt "godis" som hon tycker om att få när det är myspys hemma , Pistagenötter !
    (förekommer kanske 2 ggr/månad)
    Haha, så sött. t är galt iritrand med vatten i halva köket men samtidigt är det sånt som gör dem så gulliga. 

Det där med att sova är rätt mysigt med. Jag lägger mig i sängen och då kommer hon som en kanonkula och hoppar upp brevid. Gosar ner sig ordentligt i täcket. Lägger sig ner men inte för att sova utan hon ligger, ibland sitter o spanar ut. Sen när hon märker att jag somnat hoppar hon ner o lägger sig och sover i soffan. Har märkt flera gånger strax innan man somnat hur hon tittar på mig för att se om jag sover, tittar jag tillbaka eller rör mig sitter hon kvar, 5 min senar tittar hon igen. :) Husses egna lilla livvakt det där. :)

Haha, att hon följer med överallt låter nästan lite jobbigt ibland. Eller?

Pistagenötter? Va häftigt! Själv har jag lärt mig att hon mer än gärna käkar sockerkaka så det får hon en bit när det är fredagsmys hemma. Plus att hon blir skogstokig när flickvännen bakar sockerkaka. Då ska hon promt sitta på diskbänken och riktigt nonchalant titta på o konstant skrika för det aldrig blir färdigt.
    Hon har även en förkärlek för isbergssallad och kavring. Något hon får ytterst sällan för hon fiser så överdjävligt efter att ha gottat sig med denna kost. :D

Är det dock riktigt kalas brukar hon  få kanlbulle och pommac (något jag kommit på henne med att nalla både en och två gånger från bordet. Senast välte hon omkull glaset för det blev lättare att komma åt. Flickvännen röt till och katten kutade iväg. Ett par minuter senare kommr hon in i vardagsrummet, sätter sig på golvet vid bordet, vi sr hur hon börjar ladda för att hoppa upp. Hon hoppar upp o på en millisekund klipper hon en hel kanelbulle och löper iväg o gömmer sig i sin lilla "koja" i klätterträdet. :)
  • Majsan70

Hmm...alla mina 6 katter har sina olika egenheter. Det är ju det som är så roligt med just katter...att de har så starka personligheter.

Fia 1,5 år gammal är tex. en mattegris utan dess like och går genast emellan om min man pussar på mig eller om nån annan kommer mig lite för nära.

Saken 1 år gammal tror att hon är hund och har anammat alla hundens saker och sätt. Hon är även förste nattare till vår 9 åriga dotter och skall helst ligga nära nära o sova som en gris när dottern skall sova.

Flisan 8 år gammal pratar hela dagarna om allt och inget. Speciellt pratar hon om mat och orättvisor som ev. skett under dagen och delar med sig till den av oss som kommer hem först.

Opal 5 år gammal älskar husse över allt annat och är inte synlig alls när han inte är hemma. När han väl kommer hem så skriker hon på honom o skall locka in honom i ett tomt rum där hon får ha honom för sig själv en stund.

Onyx 5 år gammal kan inte föda utan att husse är hemma så när hon fick sin senaste kull i vintras fick han bege sig hem ifrån jobb och först då behagade hon föda. ( jag var ju med hela tiden förstås men det passade inte)

Seawolf är 4,5 månad gammal och världens charmigaste. Älskar allt och alla. Fjäskar för mamma Onyx älskar Saken och vill gärna bli runtburen av mina två tjejer härhemma. Kommer gärna o skall sova med yngsta dottern och är en mat tjuv utan dess like. Kan vi sälja honom?? Nope...än har vi nte hittat nån köpare som vi tycker har varit rätt för honom och som det ser ut nu får han stanna kvar hos oss.

• LillaEmlaan
    Bremerton skrev 2012-07-04 04:14:39 följande:
    Haha, så sött. t är galt iritrand med vatten i halva köket men samtidigt är det sånt som gör dem så gulliga. 

Det där med att sova är rätt mysigt med. Jag lägger mig i sängen och då kommer hon som en kanonkula och hoppar upp brevid. Gosar ner sig ordentligt i täcket. Lägger sig ner men inte för att sova utan hon ligger, ibland sitter o spanar ut. Sen när hon märker att jag somnat hoppar hon ner o lägger sig och sover i soffan. Har märkt flera gånger strax innan man somnat hur hon tittar på mig för att se om jag sover, tittar jag tillbaka eller rör mig sitter hon kvar, 5 min senar tittar hon igen. :) Husses egna lilla livvakt det där. :)

Haha, att hon följer med överallt låter nästan lite jobbigt ibland. Eller?

Pistagenötter? Va häftigt! Själv har jag lärt mig att hon mer än gärna käkar sockerkaka så det får hon en bit när det är fredagsmys hemma. Plus att hon blir skogstokig när flickvännen bakar sockerkaka. Då ska hon promt sitta på diskbänken och riktigt nonchalant titta på o konstant skrika för det aldrig blir färdigt.
    Hon har även en förkärlek för isbergssallad och kavring. Något hon får ytterst sällan för hon fiser så överdjävligt efter att ha gottat sig med denna kost. :D

Är det dock riktigt kalas brukar hon  få kanlbulle och pommac (något jag kommit på henne med att nalla både en och två gånger från bordet. Senast välte hon omkull glaset för det blev lättare att komma åt. Flickvännen röt till och katten kutade iväg. Ett par minuter senare kommr hon in i vardagsrummet, sätter sig på golvet vid bordet, vi sr hur hon börjar ladda för att hoppa upp. Hon hoppar upp o på en millisekund klipper hon en hel kanelbulle och löper iväg o gömmer sig i sin lilla "koja" i klätterträdet. :)
    Ja, detdär med vattnet är lite jobbigt ibland, men som du säger, det är juh sådana saker som gör dom så älskvärda
    Och nej, det är inte alltid så skojj när hon springer i hasorna på mig. Framförallt inte när man är nyvaken och irrar in på toan och snubblar ihjäl sig på henne!  Men hon är så söt så jag kan inte vara arg på henneSolig

Jasså ? Vad gulligt ! Hon nattar dig juh  Skrattande
    Min misse ligger kvar mer eller mindre hela natten ^^ Kan vakna av att hon vänder på sig så jag får svansen i ansiktet eller om hon sträcker ut sig så kan hon trycka upp en tass i kinden , muppkatt.

Isbergssallad ? Den var ny ! hahah , och pommac?! Vad gulligt!  Hur går det med kolsyran?

Tjorvis brukar kunna nosa på kolsyrade drycker men tycker det är läskigt när det bubblar till på nosen ^^  Däremot gillar hon mjölk !  Hon får naturligtvis inte vanlig mjölk men eftersom jag dricker/äter laktosfritt så brukar hon få smaka min mjölk ibland, typ slicka ur frukostskålen osv, det älskar hon :) Och när det kommer till mjukmat då ska det vara bitar i sås, INTE gelé, det duger inte åt den lilla damen.  Och såklart, den kokta broccolin! Det är också en favorit hon har. Har försökt ge henne köttfärs (både rå och tillagad) men det går inte hem, inte kyckling eller fisk heller :-S
    Hon fyller förresten 1 år nu på lördag kom jag på !  Då måste jag köpa en ny leksak och lite extra gott godis
  • LillaEmlaan
    Majsan70 skrev 2012-07-04 12:34:59 följande:

Hmm...alla mina 6 katter har sina olika egenheter. Det är ju det som är så roligt med just katter...att de har så starka personligheter.

Fia 1,5 år gammal är tex. en mattegris utan dess like och går genast emellan om min man pussar på mig eller om nån annan kommer mig lite för nära.

Saken 1 år gammal tror att hon är hund och har anammat alla hundens saker och sätt. Hon är även förste nattare till vår 9 åriga dotter och skall helst ligga nära nära o sova som en gris när dottern skall sova.

Flisan 8 år gammal pratar hela dagarna om allt och inget. Speciellt pratar hon om mat och orättvisor som ev. skett under dagen och delar med sig till den av oss som kommer hem först.

Opal 5 år gammal älskar husse över allt annat och är inte synlig alls när han inte är hemma. När han väl kommer hem så skriker hon på honom o skall locka in honom i ett tomt rum där hon får ha honom för sig själv en stund.

Onyx 5 år gammal kan inte föda utan att husse är hemma så när hon fick sin senaste kull i vintras fick han bege sig hem ifrån jobb och först då behagade hon föda. ( jag var ju med hela tiden förstås men det passade inte)

Seawolf är 4,5 månad gammal och världens charmigaste. Älskar allt och alla. Fjäskar för mamma Onyx älskar Saken och vill gärna bli runtburen av mina två tjejer härhemma. Kommer gärna o skall sova med yngsta dottern och är en mat tjuv utan dess like. Kan vi sälja honom?? Nope...än har vi nte hittat nån köpare som vi tycker har varit rätt för honom och som det ser ut nu får han stanna kvar hos oss.

Vilka underbara katter ! Älskar namnet Saken förresten ! hahahah
  • Majsan70
    LillaEmlaan skrev 2012-07-04 12:38:10 följande:
    Vilka underbara katter ! Älskar namnet Saken förresten ! hahahah
    Nåja hon kallas bara Saken. Korrekta namn på mina katter är:
    S*Moses' Toffifee( Fia)
    S*Moses' Opal
    S*Moses' Onyx
    S*Moses' Felizia(Flisan)
    S*Vattnadal's Tingenling( Saken)
    S*Vattnadal's Seawolf

Men blir ju för besvärligt att säga. Och Saken är just sötaste saken.
  • LillaEmlaan
    Majsan70 skrev 2012-07-04 12:41:49 följande:
    Nåja hon kallas bara Saken. Korrekta namn på mina katter är:
    S*Moses' Toffifee( Fia)
    S*Moses' Opal
    S*Moses' Onyx
    S*Moses' Felizia(Flisan)
    S*Vattnadal's Tingenling( Saken)
    S*Vattnadal's Seawolf

Men blir ju för besvärligt att säga. Och Saken är just sötaste saken.
    hahah jo, här hemma blir det mest "KATTEN!!"
  • Majsan70
    LillaEmlaan skrev 2012-07-04 12:48:10 följande:
    hahah jo, här hemma blir det mest "KATTEN!!"
    Haha..ett smeknamn det med. Alla mina katter svarar på sina namn och kommer galopperande när man ropar på dem. Men ibland när vi har kullar hemma så ropar vi bara på kissekattungarna. Då kommer de i samlad trupp. Mycket praktiskt!
  • LillaEmlaan
    Majsan70 skrev 2012-07-04 12:56:21 följande:
    Haha..ett smeknamn det med. Alla mina katter svarar på sina namn och kommer galopperande när man ropar på dem. Men ibland när vi har kullar hemma så ropar vi bara på kissekattungarna. Då kommer de i samlad trupp. Mycket praktiskt!
    Åh vad gulligt  !!
    Jag har lust att låta våran få en kull ! Dock lite sent då hon kastrerades i våras ... Typiskt !
Svar på tråden Har din katt några gulliga egenheter?