• Hemulia

Misslyckade blekta slingor - för ljust!

Jag behöver tips och råd för att få ordning på mitt numera superblonda hår! 

Var hos frisören idag och skulle göra blekta, blonda slingor för att få en lite solblekt sommarlook. Jag har tidigare gjort blekta slingor både hos frisör och hemma och tänkte att jag gör det hos frisören denna gång så det blir ordentligt gjort och inga fel.

Vi pratade igenom färgen lite och jag sa att jag absolut inte vill ha det vitblont, vilket hon förstod. Är i grunden mörkblond/ljusbrun.
    Sagt och gjort. När färgen sköljts ur och jag sätter mig framför spegeln igen får jag en chock och världens sämsta magkänsla men jag tänker att håret faktiskt måste få torkas och stylas innan jag dömer resultatet.

Frisören utbrister  "åh, vilken snygg nyans vi lyckades få till". Själv var jag fortfarande osäker men tänkte att då ser det väl bra ut, jag har väl bara svårt att vänja mig. 

Nu har det dock gått flera timmar och jag har verkligen inte lyckas känna mig bekväm i färgen.
    Hela håret är superljust, riktigt platinablont och nästan vitt på sina ställen - precis som jag INTE ville ha det.  
    Det hela ser ut som en blekt hjälm på mitt huvud och det finns inga spår av min egen hårfärg.

Jag gick in till frisören efter några timmar på stan och berättade hur jag kände, att det blev mycket mer än bara slingor som jag bett om och att det blev alldeles för blekt. Vi bestämde att jag skulle känna efter och ringa senare i veckan för att få det fixat om jag ville.

Min fråga är, vad har jag för alternativ?

Frisören pratade om att lägga i lite mörkare guldblonda slingor, kan detta bli snyggt eller kommer det bara se ännu mer fejkfärgat ut?
    Just nu känner jag mest för att bara färga tillbaka allt till något sånär min vanliga hårfärg, jag vill inte visa mig så här bland folk eller på jobbet.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-03 18:47
    Har lagt till före- och efterbild nedanför.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 10:49
    Håret är fixat och ser mycket bättre ut, bild finns i tråden!

Det blev slingor med nummer (typ) 8rv, vilket tonade ner det superljusa och gav en mer naturlig färg.

Tack för erat stöd och alla tips här i tråden, ni har gjort dessa dagar uthärdliga för mig. :)

• Svar på tråden Misslyckade blekta slingor - för ljust!
  • Coyote

Jag tror att frisören har rätt att försöka fixa till det som blivit fel innan hon måste ge pengarna tillbaka, men jag förstår att du inte känner dig riktigt trygg med det. Du kan ju fråga om du kan få pengarna tillbaka på en gång om du vill, kanske går hon med på det?

• Hemulia
    Coyote skrev 2012-07-04 11:14:24 följande:
    Jag tror att frisören har rätt att försöka fixa till det som blivit fel innan hon måste ge pengarna tillbaka, men jag förstår att du inte känner dig riktigt trygg med det. Du kan ju fråga om du kan få pengarna tillbaka på en gång om du vill, kanske går hon med på det?
    Borde gjort det när jag ringde förut, men jag var så ledsen och arg att rösten knappt höll igenom samtalet. Ville bara få tiden bokad innan jag fått vänta ännu längre. 
  • Siie

Jag är frisör, tyvärr har frisören "rätt" att få åtgärda felet innan pengarna betalas tillbaka och om det ska betalas tillbaka några pengar så är det en viss procent man får tillbaka.

Mitt råd! Köp revlons färg-bomb (inpackning), nu kan jag inte siffrorna exakt i huvudet. Men nr 730 (tror jag, iaf 7 eller 8 som första siffra) brukar min väninna använda på sommaren när solen bleker hennes hår förmycket. Jag själv använder mig av 931, för jag vill ha mer åt det blonda naturliga hållet.

När jag jobbade använde jag mig jättemycket av just revlons färg-bomber, för att få naturliga resultat. Om jag råkade få lite lite för ljusa slingor, gav jag med en färg-bomb till kunden så denne kunde bibehålla den naturliga färgen på egen hand. Det såg jag som en självklarhet om jag hade gjort "fel".

Att hon dragit förmycket slingor är rent slarv, hon tänkte kanske inte helt och hållet. Men det är lätt fixat med att lägga slingor i en guldig 8, färgen ska absolut inte innehålla grönt eller rött. Jag själv föredrar alltid folieslingor, då har man mer kontroll..

Men som sagt, pröva revlons inpackning (bomb), det kommer bli super då, eller det är jag nästan helt säker på iaf :)

Lycka till!

• Hemulia
    Siie skrev 2012-07-04 12:22:39 följande:
    Jag är frisör, tyvärr har frisören "rätt" att få åtgärda felet innan pengarna betalas tillbaka och om det ska betalas tillbaka några pengar så är det en viss procent man får tillbaka.

Mitt råd! Köp revlons färg-bomb (inpackning), nu kan jag inte siffrorna exakt i huvudet. Men nr 730 (tror jag, iaf 7 eller 8 som första siffra) brukar min väninna använda på sommaren när solen bleker hennes hår förmycket. Jag själv använder mig av 931, för jag vill ha mer åt det blonda naturliga hållet.

När jag jobbade använde jag mig jättemycket av just revlons färg-bomber, för att få naturliga resultat. Om jag råkade få lite lite för ljusa slingor, gav jag med en färg-bomb till kunden så denne kunde bibehålla den naturliga färgen på egen hand. Det såg jag som en självklarhet om jag hade gjort "fel".

Att hon dragit förmycket slingor är rent slarv, hon tänkte kanske inte helt och hållet. Men det är lätt fixat med att lägga slingor i en guldig 8, färgen ska absolut inte innehålla grönt eller rött. Jag själv föredrar alltid folieslingor, då har man mer kontroll..

Men som sagt, pröva revlons inpackning (bomb), det kommer bli super då, eller det är jag nästan helt säker på iaf :)

Lycka till!
    Tack för ett kunnigt svar, det känns pålitligt! 

Jag har läst om de här färgbomberna och folk verkar ju vara extremt nöjda. 
    Fungerar dom för att dämpa den ljusa färgen? Eftersom jag inte har några synliga slingor, trots att det var det jag bad om, vill jag i alla fall kunna dämpa ner till en med mellanblond eller beige färg som ser mer naturlig ut. Hur fort ser man effekt och hur ofta måste man använda färgbomben som inpackning? 

Hon sa nu när jag ringde att vi kan göra guldiga slingor med slinghätta igen, men jag skulle föredra folie så att det inte blir samma grej igen. Tror du hon kan lyckas få till snygga guldiga nyanser om hon kör med slinghätta och jag ber henne att inte göra så förbaskat många slingor denna gång? Det är ju uppenbarligen det som hon gjort fel nu. Vet inte om man kan kräva folieslingor när jag betalt för slinghätta igår, det är ju en billigare metod med lägre pris. 

Törs jag prova en sådan färgbomb innan jag varit där igen och låtit henne försöka fixa det? Det känns dumt om jag skulle förstöra färgen ännu mer innan jag varit där, även om jag litar på den metod du nämner. 

Bara för att visa alla i tråden hur jag hoppats på att få det, utifrån tidigare erfarenheter och resultat, slänger jag upp några bilder här. Det är kul att folk tycker färgen är fin, men jag gillar den INTE som sagt. 

• Hemulia

Var iväg och handlade och råkade gå förbi en liten frisörsalong, en sån där dit mest gamlingar går för att de inte tar sig någon annanstans. Hur som helst bestämde jag mig för att gå in och fråga när jag ändå vågat mig ut. 

Frisören därinne tyckte först och främst att jag var fin i min färg, vilket gladde mig lite även om jag inte själv gillar det.
    Hon förklarade att det förmodligen är bristen på någon utväxt som gör att jag tycker det känns som en hjälm, alltså att färgen nu går ända ner i botten. Hon själv brukar tydligen lägga en mörkare toning i botten efter att ha slingat för att man ska slippa just den känslan i hårbotten och fram runt ansiktet. 

Hennes råd var att be frisören göra lite mellan-/mörkblonda slingor för att få det naturligt men även att färga lite i botten. Jag tycker det lät som väldigt vettiga råd och hade gärna slagit mig ner där hos henne på en gång om jag haft pengar i överflöd.

Att färga håret mörkare tyckte hon var en dum idé då håret ofta blir väldigt matt i färgen om man gör det efter en blekning tydligen.

Så nu står det mellan hennes råd eller att tona ner det hela i en mer naturlig färg och hålla efter det med en färgbomb.

Siie, är det Revlond Nutri Color Creme du syftar på som färgbomb?
    Jag vill varken ha det kallare eller varmare, bara lite mer dämpat i blekhet eller hur jag ska uttrycka mig. Tror du att jag kan använda samma nummer på den som du för en mer beige färg? 

• Hemulia

Nu ser jag äntligen normal ut igen, i alla fall någorlunda! 

Det var någon som bad om en bild efteråt så här kommer en, från start till slut:

Frisören och jag kom överens om att prova med lite mörkblonda slingor till sist, toning av hela håret valde vi bort då det kändes tråkigt. 
    Jag tycker nog att det blev lite väl mycket mörka slingor istället för jag är inte långt ifrån min egen hårfärg igen (färgen på bilderna är lite missvisande). Men jag är i alla fall blondare utan att vara superblond, så jag nöjer mig med det. Jag hoppas att en färgbomb med beige blonde kan göra susen tillsammans med solens strålar =)

• Rushmore

Snyggt! Det är  definitivt mycket ljusare än på första fotot men ser mer levande ut, inte så hjälmaktigt som på bild två! Skönt att det ordnade sig till slut. 

• Hemulia
    Rushmore skrev 2012-07-06 20:38:38 följande:
    Snyggt! Det är  definitivt mycket ljusare än på första fotot men ser mer levande ut, inte så hjälmaktigt som på bild två! Skönt att det ordnade sig till slut. 
    Ja, det känns mycket mer naturligt nu. Väldigt fin färg på de mellanblonda slingorna med, lite rödbrun nyans nästan. =)
  • Maho81

Oj! Ja det var verkligen skillnad på ljushetsläge. Hon måste ha dragit precis allt hår i hätta alternativt lagt blekning på allt hår? Hade det varit jag hade jag krävt att frisören la folieslingor för att väva in lite nougat/honungs blont och lite guldbrunt ( ungefär en 7-8 i ljushetsläge), men först och främst skulle jag aldrig ha skäppor dig ur stolen om du känt så, men å andra sidan hade resultatet aldrig blivit så om jag gjort det ^^, *skryta*. Och du. Du är inte nöjd med tjänsten och ska såklart INTE betala för att frisören ska fixa till det!!

• Maho81

Såg först nu att du fått håret fixat =) Det såg mycket bättre ut än det helblonderade, hoppas det känns bättre nu! Annars ska du höra av dig till din frisör igen.

• Hemulia
    Maho81 skrev 2012-07-06 21:16:58 följande:
    Oj! Ja det var verkligen skillnad på ljushetsläge. Hon måste ha dragit precis allt hår i hätta alternativt lagt blekning på allt hår? Hade det varit jag hade jag krävt att frisören la folieslingor för att väva in lite nougat/honungs blont och lite guldbrunt ( ungefär en 7-8 i ljushetsläge), men först och främst skulle jag aldrig ha skäppor dig ur stolen om du känt så, men å andra sidan hade resultatet aldrig blivit så om jag gjort det ^^, *skryta*. Och du. Du är inte nöjd med tjänsten och ska såklart INTE betala för att frisören ska fixa till det!!
    Känns skönt att det inte bara är jag som är gnällig utan att jag har rätt att vara nöjd, och nu efter sista omgången är jag nöjd. Det blev inte som jag tänkt från början men det blev mycket bättre än vithåret. Flört

Hon drog  massvis med hår i hättan och men jag hade svårt att uppfatta hur mycket eftersom resten av håret hängde bak i nacken och det hon dragit hängde fram över ansiktet. 

Nästa gång blir det en annan frisör som är dyrare men som har mycket bättre rykte!  
  • Siie

Det vart bra, har inte varit aktiv så har inte sett detta :)

Vilken tur att du inte färgade botten, som någon frisör hade sagt, då blir det garanterat en helfärg med utväxt.

Kör med bomben, den är superbra och man får supersnygg färg. Jag får en naturligt beige färg och alla kommenterar alltid att jag har sådan fin naturlig blond färg (dom missar alltså att jag är färgad ;P).

Och nej, gnällig kan man aldrig vara, eller jo det finns fall där man gjort allt rätt men helt plötsligt får kunden försig att vara grönhårig istället för rödhårig tex. Men annars ska man vara nöjd.

Och som någon annan skrev, det är sällan man gör misstag som frisör OM man vet vad man sysslar med.

Skönt att allt löste sig :)

Svar på tråden Misslyckade blekta slingor - för ljust!