• Hemulia

Misslyckade blekta slingor - för ljust!

Jag behöver tips och råd för att få ordning på mitt numera superblonda hår! 

Var hos frisören idag och skulle göra blekta, blonda slingor för att få en lite solblekt sommarlook. Jag har tidigare gjort blekta slingor både hos frisör och hemma och tänkte att jag gör det hos frisören denna gång så det blir ordentligt gjort och inga fel.

Vi pratade igenom färgen lite och jag sa att jag absolut inte vill ha det vitblont, vilket hon förstod. Är i grunden mörkblond/ljusbrun.
    Sagt och gjort. När färgen sköljts ur och jag sätter mig framför spegeln igen får jag en chock och världens sämsta magkänsla men jag tänker att håret faktiskt måste få torkas och stylas innan jag dömer resultatet.

Frisören utbrister  "åh, vilken snygg nyans vi lyckades få till". Själv var jag fortfarande osäker men tänkte att då ser det väl bra ut, jag har väl bara svårt att vänja mig. 

Nu har det dock gått flera timmar och jag har verkligen inte lyckas känna mig bekväm i färgen.
    Hela håret är superljust, riktigt platinablont och nästan vitt på sina ställen - precis som jag INTE ville ha det.  
    Det hela ser ut som en blekt hjälm på mitt huvud och det finns inga spår av min egen hårfärg.

Jag gick in till frisören efter några timmar på stan och berättade hur jag kände, att det blev mycket mer än bara slingor som jag bett om och att det blev alldeles för blekt. Vi bestämde att jag skulle känna efter och ringa senare i veckan för att få det fixat om jag ville.

Min fråga är, vad har jag för alternativ?

Frisören pratade om att lägga i lite mörkare guldblonda slingor, kan detta bli snyggt eller kommer det bara se ännu mer fejkfärgat ut?
    Just nu känner jag mest för att bara färga tillbaka allt till något sånär min vanliga hårfärg, jag vill inte visa mig så här bland folk eller på jobbet.  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-03 18:47
    Har lagt till före- och efterbild nedanför.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-07 10:49
    Håret är fixat och ser mycket bättre ut, bild finns i tråden!

Det blev slingor med nummer (typ) 8rv, vilket tonade ner det superljusa och gav en mer naturlig färg.

Tack för erat stöd och alla tips här i tråden, ni har gjort dessa dagar uthärdliga för mig. :)

• Svar på tråden Misslyckade blekta slingor - för ljust!
  • Hemulia

Nej nej, min frisör skulle försöka fixa det gratis, sa hon i alla fall.

• Rushmore

Det ser ut som en hemmablekning. Förstår verkligen att du inte är nöjd! Gå tillbaka med en bild på vad du tänkt och be henne göra om. Vad var det för slingor hon gjorde...? Det ser helblekt ut, ser inte en enda slinga.

• Hemulia
    Rushmore skrev 2012-07-03 21:59:28 följande:
    Det ser ut som en hemmablekning. Förstår verkligen att du inte är nöjd! Gå tillbaka med en bild på vad du tänkt och be henne göra om. Vad var det för slingor hon gjorde...? Det ser helblekt ut, ser inte en enda slinga.
    Visst gör det, det är inte snyggt alls och jag blir bara mer och mer frustrerad och ledsen över det. 

Hon gjorde slingor med slinghätta. Där får jag väl skylla mig själv lite för jag bad om just slingmössa för att få tunna och fina slingor som smälter in, inte bredare som med folie. Hon höll med om att slingmössa var bäst för det resultat jag ville åt.

Jag ska göra det.
    Ska som sagt också gå runt till andra salonger och be om en åsikt.
    Tänkte fråga typ "om en kund med mellanblont/ljusbrunt hår kom in och bad om tunna slingor för en solblekt look, skulle du då vara nöjd med det här resultatet som frisör?"

Kan man kräva pengarna tillbaka istället, innan man låter dom försöka åtgärda det? Är rädd att det blir ännu värre.  
  • Hemulia

Ska tillägga att jag gjort det med slingmössa fem gånger förut och fått jättefina resultat, bland annat hemma med syster som "frisör". 

• murranmutt

Jag tycker det är skitsnyggt!! Önskar jag kunde bleka mitt hår så.. Men det är för skört och dessutom färgat svart!!

Men det är jättesnyggt :)

• Hemulia

Men som sagt, jag vill inte ha helblekt hår då jag inte tycker det är ett dugg snyggt. Jag vill ha en naturlig look, det här är verkligen inte min stil eller smak och jag är fruktansvärt obekväm i det.

• Hemulia

Åh, jäkla frisör! 

Ringde nu för att boka in en tid i veckan för att få det fixat. Hon hade dock inget förrän fredag eftermiddag så nu måste jag gå runt såhär tills dess, jag som inte ens vill visa mig bland folk.

Färgen är så mycket gräsligare efter att jag tvättade håret igår. Det är ljust som på bilden med men gulstripiga slingor och gråa skiftningar från mitt eget mörkblonda hår under. Jag vill bara raka av det!

Jag frågade lite kring vad man kan göra och hon sa att "vi kan dra lite nya slingor i en hätta och ha i en mer neutral färg". Då frågade jag om man inte kan tona hela håret för att dämpa det ljusa och fick till svar att "jo, det kan man säkert med göra".

Det känns jättedåligt att hon inte kan komma med fler egna förslag eller förklara. Hon verkar inte ha någon större koll och jag vill egentligen inte gå dit igen, men jag vet inte om jag kan kräva pengarna tillbaka för att gå någon annanstans.  

• Zebrima

Det kan nog bli bra med lite "guldblonda" slingor på det ljusa.

Jag tycker dock att det ser ganska sommarfräscht ut, tycker inte du ska behöva skämmas över det. Gå ut med det och gå till jobbet med det, i värsta fall får du väl säga till arbetskamraterna att det blev lite VÄL ljust så du ska lägga i lite mörkare slingor istället.

• Schwanna

Jobbigt läge:( Håret är ju viktigt!!!! 

Men sätt upp det i en tofs till fredag. SÅ hemskt kan det väl inte vara? Tycker det ser bra ut på bilden:) Men klart sjävkänslan är ju som den är...

Jag sparar just nu ut min vanliga hårfärg. Så jag ser lite knasig ut i huvudet. Har en härlig utväxt med blonda slingor i sen resten går mot orange/rött/brunt men slingor som ska vara blonda men tycks mer vara gula:D 

Tänkte jag skulle få dig att må bättre av att jämföra med mitt skatbo:) 

Lycka till! 

• Hemulia

Det ser som sagt inte ut som på bilden igår längre, det är gulare och gråare nu efter en dusch. Till och med jag tycker att gårdagens bild ser hyfsat OK ut nu. 

Uppsatt får fram det gula ännu mer och får det att se ut som en misslyckad hemmablekning. Just nu har jag gjort en inbakad luggfläta för att få bort det värsta som är just framme i luggbitarna, baktill är det snyggare för där tog tog hon färre slingor.

Jag är inte en person med stort självförtroende utan jag bryr mig fruktansvärt mycket om vad andra tycker och tänker, därför känns det jättejobbigt att gå ut så här och att behöva förklara sig för alla.  

Är det någon här som faktiskt gjort guldblonda slingor i ett nyblekt hår?
    Är nämligen rädd att färgen ska bli helfel då håret är så nybehandlat och mottagligt.  

Svar på tråden Misslyckade blekta slingor - för ljust!