Inlägg från: Tess1990 |Visa alla inlägg
  • Tess1990

Vi som är överviktiga & gravida.

Fröken W skrev 2016-09-07 21:24:09 följande:

Åh vad jag blir trött på att få olika information. Jag fick runt vecka 27 höga värden efter glukosbelastning (9,9). Gränsen för graviditetsdiabetes dras vid 10 här så låg ju väldigt nära. Flera i min släkt har diabetes, bl.a. min pappa så bm tyckte att det var bäst att boka tid på spec.mvc för att få en blodsockermätare att ha hemma. När jag fick träffa bm där, som för övrigt var helt fantastisk, så var hon väldigt noga med att påpeka att vi inte vet om jag har graviditetsdiabetes utan det var det vi skulle ta reda på. Men hon sa också att hon var väldigt tveksam och inte trodde att jag hade diabetes då mina värden vid alla tidigare besök hos bm varit bra.

Jag fick med mig mätare hem och har mätt blodsockret tre ggr/vecka sedan dess, vecka 38 nu. Jag har vid två tillfällen fått prata med läkare på spec.mvc och rapporterat mina värden. Läkarna har varken sagt bu eller bä om värdena, men ligger som oftast runt 6-7 efter måltid och runt 4-5 på morgonen innan frukost. Vilket jag tänker är bra värden. Ingen har sagt att jag har graviditetsdiabetes så därför har jag utgått från att jag inte har det.

Min vanliga bm har dock vid de senaste två besöken sagt saker som antytt att jag har kostbehandlad grav.diabetes. När jag frågat om det är konstaterat och berättat vad bm på spec.mvc sa så har min bm bara sagt något i stil med "ja, men både du och bebisen tjänar ju på att du tänker på vad du äter".

Det håller jag med om men grejen är att jag inte har ändrat min kost, värdena har varit bra ändå.

Men nu börjar förlossningen närma sig och jag vill ju veta om det ev. kan innebära några risker för bebisen när den föds. T.ex att h*n får lågt blodsocker. Sen undrar jag ju också för att veta om jag ska ställa mig in på att stanna längre på BB, vilket de vill att man gör om man har grav.diabetes.

Jag förstår ju att det kan hända mycket under en förlossning som gör att man blir kvar på BB men det vore skönt att veta det man ändå skulle kunna få veta redan nu.

Vet inte vad jag ville ha sagt med det här inlägget. Ville nog mest gnälla av mig tror jag, och kanske peppa mig själv inför samtalet med läkaren på spec.mvc imorrn. Att jag måste kräva ett faktiskt svar. Har jag diabetes eller inte. Skulle också vilja göra ett nytt tul (har gjort två tidigare), det senaste visade +12%. Sf-måttet hade dragit iväg från kurvan när vi mätte hos bm för två veckor sedan. Igår hade måttet bara ökat 1cm så jag antar att kurvan planats ut igen. Dock har jag ökat mycket i vikt sista månaden, från att bara ha gått upp ca 2 kg till att nu ha gått upp 4 kg på en månad (totalt 6 kg). Bebisen lägger väl på sig mycket vikt nu på slutet men skulle vara skönt om man kunde göra ett tul för att se att det fortfarande ser normalt ut.

Om det är någon som orkat läsa min novell, bra jobbat :)

Jag tycker inte de låter som att du har graviddiabetes om du bara haft dåligt värde vid ett tillfälle, är ju bra att du fått hålla koll men när de då varit bra/okej och dom inte gett dig varken medicin eller en diet att följa så kan de ju inte vara diabetes

Sista månaderna/månaden brukar barnet lägga på sig en hel del vikt och kroppen kan lätt lägga på sig vatten, och en viktuppgång på 6kg i v.38 är ju bra!

Förstår att du vill göra ett till TUL, är ju dels skönt att se barnet men också att allt verkligen är okej

Jag ska göra UL i v.32 för att kolla så moderkakan flyttats upp då den låg för lågt på RUL

Är "bara" i v.28 nu ^^

Tror jag kommer få göra TUL iaf en gång senare pga. Min övervikt fast egentligen känns de lite "onödigt" om de bara är för de då alla värden är bra och de går att känna och mäta min livmoder väldigt bra trots de

Planerar du att amma?
  • Tess1990
    Fröken W skrev 2016-09-08 19:01:05 följande:

Frågade läkaren på spec.mvc idag om jag har grav.diabetes eller inte. Hon sa då att även om mina värden varit bra så tycker hon att jag har kostbehandlad grav.diabetes. Jag har ju fått papper och i telefon fått prata med en dietist som frågat vad jag äter och talat om vad jag ska undvika. Men då värdena har legat bra hela tiden så har jag unnat mig det jag varit sugen på, vilket jag inte skulle gjort om jag haft höga värden. Den vardagliga kosten har inte förändrats.

Det var ju bra att jag frågade så jag slipper se ut som ett fån när jag efter förlossningen får stanna minst två dagar för koll av blodsocker pga graviditetsdiabetes.

Läkaren jag pratade med idag tyckte att det var bra att göra ett till tul så det skulle hennes kollega höra av sig till mig om för att boka tid till nästa vecka.

Hoppas att moderkakan flyttats upp för dig. Kan tänka mig att det är jobbigt med ovissheten. Jag själv är ett kontrollfreak och skulle tycka att det vore jättejobbigt att inte veta om jag ev. måste förlösas med kejsarsnitt, vilket jag antar är fallet om moderkakan ligger för lågt/i vägen.

Ja, jag planerar att amma. Varför undrar du? :)

Oki!

Jo de är jobbigt att inte veta om jag får/kan föda vaginalt eller om jag måste göra snitt, hade ingen bra upplevelse förra gången och de var vaginalt men vill väldigt gärna försöka igen, revansch liksom, vill iaf uppleva de en gång till, men sen med tredje kanske de är okej med snitt ^^

Nej har hört lite "skräckhistorier" om just graviddiabetes och amning, alltså att bb personal tjatat och praktiskt och taget tvingat föräldrarna att ge ersättning i flaska under tiden dom är på bb och att de försvårat amningen väldigt mycket

Visst att barnet behöver få upp blodsockret men går ju att ge i kopp/spruta/tillmatningsslang och mamman kan ju annars få pumpa om hon är pigg och vill

Jag hade inte graviddiabetes eller nåt förra gången men förlossningspersonalen var lite knepiga med amningen, istället för att ge mig barnet och låta mig amma direkt så klämde dom ut min mjölk på en sked och gav och sen gavs barnet till pappan.. dröjde lite över 1 timme innan jag fick amma! Och då hann jag få en blödning pga. Att livmodern inte drog ihop sig, om jag hade fått amma direkt hade den kanske gjort de.. går ju inte att veta men den här gången vill jag amma så fort som möjligt! För min och barnets skull.

Ska på besök på förlossningen i början av oktober för att prata om den kommande förlossningen och lite om den förra
  • Tess1990
    Fidelisen skrev 2016-09-09 06:57:11 följande:

Jag hade graviditetsdiabetes och känner inte igen någonting av det du skriver

Jag ammade Livis typ 5 min efter hon kom ut och under två timmar efter. Behövde inte stanna längre pga diabetes och Livis var frisk och kry

Nej de handlade ju om några vars barn varit medtagna och haft lågt blodsocker efter förlossningen, vilket är högre risk för om mamman haft graviddiabetes, men de handlar som sagt om risker så alla får ju inte så

Menar bara att om man vill amma och det är viktigt för en så borde man informera om de i förhand och sen till alla man möter (oavsett diabetes eller inte egentligen) och vara tydlig om man inte vill att dom ger ersättning i flaska (kan ju finnas medicinsk orsak, att mjölken inte kommer igång på ett tag och barnet snabbt behöver nåt pga. Lågt blodsocker men de går ju att ge på andra sätt än i flaska och fortfarande borde ju mamman ges möjlighet att amma eller pumpa medans)

Jag har inga positiva erfarenheter med att blanda flaska och amning :/ då det var en orsak till att våran amning gick åt helvete förra gången

Men behöver ju inte bli så för alla såklart! Bara en risk
  • Tess1990

Var till mvc idag

6,4 i blodsocker idag, och hon sa att glukosbelastningstestet var jättebra (som ni sa) hade 6,3 på morgonen och 7,5 2 timmar efter glukosblandningen.

SF måttet ligger mellan normal och övre kurvan, bebisen gjorde en kullerbytta när vi skulle lyssna på hjärtat ^^

Blodtrycket var 125/80

Så behöver inte gå på jättetäta kontroller än

Allt annat är rätt kaos, bråk med familj (inte närmsta) och oro över hur moderkakan ligger och hur förlossningen kommer gå och tiden efter, är ju inte alls så lång tid kvar och alla minnen från förra gånger är inte så positiva :/ även om de borde gå bättre nu så vet man ju aldrig

• Tess1990

Moderkakan har flyttat sig upp så jag behöver inte göra snitt för det, men bebisen är i säte och beräknades vara +26% :/

Visst den har tid att vända sig än men storleken kan göra de lite svårare, och vet inte om de är mitt "fel" att hen är så stor eller om de bara är gener.. sonen beräknades vara +10% i v.37 har jag för mig, vägde 3845g när han föddes och jag vägde runt 3,8kg när jag föddes, min systerdotter vägde runt 3,9kg

Så verkar ju inte få nå minipluttar i våran släkt direkt men stämmer de och de fortsätter i samma kurva så kan hen väga runt 4,2-4,5kg när hen föds, och de är väl okej om hen vänder sig! Men föda så stort i säte.. nervöst!

Vändningsförsökt låter inte trevligt och innebär ju risker, om de ens går/funkar :/

Känner mig så jäkla stressad! Farmor och farfar, dom som skulle ta hand om sonen, måste åka utomlands i 1 vecka precis 1 vecka innan BF (dom kommer hem kvällen BF+1) och de känns inge bra då det varit sånt bråk med min släkt så vi inte har så många alternativ till vem som ska ta sonen :(

Jag behöver att pappan är med mig ju!

Vet ju aldrig när eller hur förlossningen blir, och kommer troligen få stanna minst 1 dygn på bb för extra kontroller så hade verkligen velat att dom jag litat mest på har sonen, känns hemskt att behöva lämna honom till några han inte är van vid och inte veta när vi ses igen..

Och alla jävla hormoner!

Har inte kräkts på 3 veckor nu och de är ju skönt! Men samtidigt har jag ångest för vad jag äter just nu, så hungrig och sugen på skit hela tiden, svårare och svårare att göra bra val när mitt sätt att hantera stress och ångest förut varit att hetsäta och äta skit.. och tänk om de är därför hen är så stor.. försöker hitta en balans men är svårt!

Ibland känns de som att planerat snitt skulle vara de mest skonsammaste för mitt psyke och situation, men samtidigt så tror jag min kropp skulle ta mer stryk av det och jag vill verkligen inte!

Om jag skulle be om snitt så skulle jag troligen bli beviljad direkt, men fan jag vill prova iaf en gång till att föda vaginalt, spänningen och upplevelsen, revansch från förra gången och sen lite enklare läkning.. snitt innebär ett sår på värsta tänkbara ställe och kommer hindra mig från att bära.. och jag är väl medveten om fördelarna med vaginal och jag vill det för hen och mig.. men allt är så krångligt just nu.. skulle kännas lugnare om hen bara vände sig och stannade där!

Tror mycket också bottnar i att jag är rädd för att dö ifrån min son :( innan han föddes var jag inte alls rädd, men tanken på att lämna honom nu.. fyfan!

Ska till mvc på torsdag och förhoppningsvis prata lite mer om allt! På onsdag är de besök på förlossningen också.

• Tess1990
    stor grön drake skrev 2016-10-04 20:46:46 följande:

Oj vad mycket tankar och oro <3

Ang %en så är det en uppskattning. Min bästis har haft simbassäng av olympiska mått med sina två senaste barn, och legat uppe på +48% men sen kom barnen.och visst, de var stora, men inte över 4 kilo. Sista föddes vaginalt och det var en revansch för henne efter den innan som slutade i snitt efter 3 dygn med igångsättning och värkar som inte gjorde nytta.

Har du möjlighet att få kontakt med Aurora BM eller med en doula? Just för oron, och så att du har stöd ifall att inte pappan kan vara med.

Har inte råd med en Doula, annars hade vi anlitat en för länge sen :/ vi bor så dumt till nu att spec.mvc och Aurora ligger långt bort, pga. Avstängda tåg och ersättningsbussar och skit tar de närmare 1,5-2 timmar att åka kollektivt, jag har inge körkort och sambon har tagit ledigt så jäkla mycket för allt så lönen blivit lidande och vi försöker allt vi kan att han ska kunna vara hemma 1,5-2 månader med oss sen

Taskigt nog ligger sjukhusen bara 25min bort med bil om inte trafiken strular, men åka själv är svårt

Min vanliga bm är bara 10min bort med buss och jag ska få börja gå på extra täta kontroller från och med nu

Hon är jättesnäll! Är bara läkaren där jag inte gillar ^^

Hon har även lovat mig extra kontroller efter förlossningen (dels för att förebygga förlossningsdepression men också kolla mina värden) och barnsköterskan på bvc är också jättesnäll och lovat extra stöd med amningen

Vet inte vad som händer om inte pappan är med, har ingen just nu som jag litar på så mycket att jag vill ha med dom under en förlossning.. själva förlossningen klarar jag själv (märkte inte ens av att han var där förra gången när de var fullt igång) men de är främst tiden precis innan och efter som oroar mig
  • Tess1990

Var på mötet på förlossningen idag

Gick okej

Om bebisen följer sin kurva, vilket hon tror, och blir +26% eller något mer och hen inte vänder på sig eller vändningsförsök misslyckas eller inte går att göra för att hen fixerat sig med rumpan i bäckenet, då blir de snitt ca.7 dagar innan BF ???? just när farmor och farfarn är bortresta alltså.. jag får inte föda ett sånt stort barn i säte..

Om hen vänder sig eller vändningsförsöket lyckas då får jag föda vaginalt

Kommer inte få åka hem direkt heller, kommer få stanna minst några dagar för extra kontroller och extra stöd med amningen

Nästa helg ska vi träffa sambons släkt och prata lite om hur vi ska lägga upp allt, som de är nu verkar de som att sonen kommer tas först av sambons bror då han har mest flexibla arbete och är "friast"

Han är okej men har ingen egen erfarenhet av barn alls

Så jag hoppas farmor och farfar finns tillgängliga sen!

Ska till mvc imorrn, ser framemot de! mår alltid bättre efter jag träffat min bm, trots att hon alltid sticker mig! ^^

• Tess1990
    idetenklabordetvackra skrev 2016-10-13 08:44:52 följande:

ja jag känner den ju men tror ja blir nojig när jag läser hur andras lever om.. man ska alltid jämföra dum som man är.har moderkaka i framvägg med.. tror den mår fint där inne :) bara den ville vända sig snart.. suck .. sjukt obekvämt med någon som grejar med sitt huvud mot revbenen.. bränner som eld när jag sitter / kör bil.. men snart färdig hehe

får veta om 1 1/2 vecka om de blir vändningsförsök lr snitt nu ist.. är inte sugen på att göra ett försök heller.. har pratat med min svärmor som jobbat med nyfödda hela sitt yrkesliv och gör än, och hon tkr inte jag ska försöka utan få planerat snitt direkt.. dels för stressen för min del då jah redan är väldigt känslig pga sjukdom sen för att många ggr vänder de sig tillbaka lr så slutar de i akutsnitt .. gaah vänd på dig !!

Jag får veta om ca. 3 veckor om de blir vändningsförsök eller snitt :/

Ska på TUL då och lägeskontroll, då bebis är så stor så kanske hen inte kan vända sig själv eller vändningförsök inte är möjligt och isf blir de snitt 1-2 veckor efter

Men vill inte snittas! Men är rädd för vändningsförsök också :/ att de kan sättas igång, gå fel eller att hen vänder sig fel igen

Hade hen varit mindre kanske jag hade fått försöka föda i säte, vilket hade känts okej då de är andra barnet (oftast lite lättare) och jag litar på att min kropp skulle klara de, men en stor bebis.. nej de kommer inte funka och dom vill inte låta mig försöka ens

Så ja hoppas våra ungar vänder på sig!
  • Tess1990
    idetenklabordetvackra skrev 2016-10-15 15:54:12 följande:

ja denna väntan på en vändning.. min verkar trivas så här haha.. hur stor är din bebis ? jag har ingen aning om hur de ligger till där inne , här får man inte tul osv för övervikt om nu inte värden skulle vara dåliga lr man gör en drastisk vändning uppåt på kurvan.. börjar bli nervös att den är stor och inte kan komma runt.. då är de inte idé att tvinga den runt känner jag..

hellre då ett planerat snitt än en stressad bebis under ett vändningsförsök som blir akutsnitt.. men ja vill helst föda naturligt men inte i säte..

ska ringa redan på måndag och diskutera detta med fl , vill inte vänta till nästa bm besök och få ännu mer väntan.. vilken vecka var du i ?

Dom såg inte riktigt moderkakan på RUL i v.20 så jag fick göra en lägeskontroll på den i v.32, då gjorde dom tillväxtkontroll samtidigt, bebisen beräknades vara +26% (översta kurvans gräns går vid 25%)

Ska göra en TUL i v.36 igen och kolla hur hen ligger då också, om de fortfarande är säte så bokas vändningsförsök in i v.37, om det nu går då, är hen för stor då eller ligger konstigt så blir de planerat snitt i v.38-39 någon gång istället

Jo också rädd för akutsnitt pga. Vändningsförsök :/

Hellre då planerat snitt trots att jag helst vill föda naturligt..

Är i v.34 nu (33+0)
  • Tess1990

Fått högre blodtryck och spår av protein i urinen :(

Kräktes plötsligt igår (inte kräkts på 5 veckor) och fick som "ljusmaskar" framför ögonen, tecken på havandeskapsförgiftning alltså :(

Ska på extra kontroll på fredag och sen får vi se vad de visar, blir de värre så kommer hen troligen få komma tidigare, och i och med att hen är i säte så är de väldigt stor risk för snitt

Fan fan fan

Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.