Vi som är överviktiga & gravida.
Åh vad jag blir trött på att få olika information. Jag fick runt vecka 27 höga värden efter glukosbelastning (9,9). Gränsen för graviditetsdiabetes dras vid 10 här så låg ju väldigt nära. Flera i min släkt har diabetes, bl.a. min pappa så bm tyckte att det var bäst att boka tid på spec.mvc för att få en blodsockermätare att ha hemma. När jag fick träffa bm där, som för övrigt var helt fantastisk, så var hon väldigt noga med att påpeka att vi inte vet om jag har graviditetsdiabetes utan det var det vi skulle ta reda på. Men hon sa också att hon var väldigt tveksam och inte trodde att jag hade diabetes då mina värden vid alla tidigare besök hos bm varit bra.
Jag fick med mig mätare hem och har mätt blodsockret tre ggr/vecka sedan dess, vecka 38 nu. Jag har vid två tillfällen fått prata med läkare på spec.mvc och rapporterat mina värden. Läkarna har varken sagt bu eller bä om värdena, men ligger som oftast runt 6-7 efter måltid och runt 4-5 på morgonen innan frukost. Vilket jag tänker är bra värden. Ingen har sagt att jag har graviditetsdiabetes så därför har jag utgått från att jag inte har det.
Min vanliga bm har dock vid de senaste två besöken sagt saker som antytt att jag har kostbehandlad grav.diabetes. När jag frågat om det är konstaterat och berättat vad bm på spec.mvc sa så har min bm bara sagt något i stil med "ja, men både du och bebisen tjänar ju på att du tänker på vad du äter".
Det håller jag med om men grejen är att jag inte har ändrat min kost, värdena har varit bra ändå.
Men nu börjar förlossningen närma sig och jag vill ju veta om det ev. kan innebära några risker för bebisen när den föds. T.ex att h*n får lågt blodsocker. Sen undrar jag ju också för att veta om jag ska ställa mig in på att stanna längre på BB, vilket de vill att man gör om man har grav.diabetes.
Jag förstår ju att det kan hända mycket under en förlossning som gör att man blir kvar på BB men det vore skönt att veta det man ändå skulle kunna få veta redan nu.
Vet inte vad jag ville ha sagt med det här inlägget. Ville nog mest gnälla av mig tror jag, och kanske peppa mig själv inför samtalet med läkaren på spec.mvc imorrn. Att jag måste kräva ett faktiskt svar. Har jag diabetes eller inte. Skulle också vilja göra ett nytt tul (har gjort två tidigare), det senaste visade +12%. Sf-måttet hade dragit iväg från kurvan när vi mätte hos bm för två veckor sedan. Igår hade måttet bara ökat 1cm så jag antar att kurvan planats ut igen. Dock har jag ökat mycket i vikt sista månaden, från att bara ha gått upp ca 2 kg till att nu ha gått upp 4 kg på en månad (totalt 6 kg). Bebisen lägger väl på sig mycket vikt nu på slutet men skulle vara skönt om man kunde göra ett tul för att se att det fortfarande ser normalt ut.
Om det är någon som orkat läsa min novell, bra jobbat :)
Sista månaderna/månaden brukar barnet lägga på sig en hel del vikt och kroppen kan lätt lägga på sig vatten, och en viktuppgång på 6kg i v.38 är ju bra!
Förstår att du vill göra ett till TUL, är ju dels skönt att se barnet men också att allt verkligen är okej
Jag ska göra UL i v.32 för att kolla så moderkakan flyttats upp då den låg för lågt på RUL
Är "bara" i v.28 nu ^^
Tror jag kommer få göra TUL iaf en gång senare pga. Min övervikt fast egentligen känns de lite "onödigt" om de bara är för de då alla värden är bra och de går att känna och mäta min livmoder väldigt bra trots de
Planerar du att amma?