Inlägg från: Tess1990 |Visa alla inlägg
  • Tess1990

Vi som är överviktiga & gravida.

Sååå irriterad

Träffade läkaren idag och det första hon tar upp är min övervikt.. att det var den vi skulle prata om, öhm nej! Jag var där för att jag kräks och mår fruktansvärt illa hela tiden.. visade sig att jag har järnbrist som kan ha med saken att göra

Sa iaf att jag redan vet riskerna och redan planerat att gå på extra kontroller, men för att förlossningen ska bli bättre nu, jag behöver extra psykiskt stöd och illamåendet..

Men nej hon bara drog upp övervikten gång på gång, men liksom vad ska jag göra!? Ska jag banta bort 30kg nu eller? Göra abort och försöka igen senare när jag gått ner!? Må skit och bara tänka på vikten hela tiden!? Jag vet redan riskerna!

Hon tyckte det var bra att jag gick ner i vikt.. okej om jag står still i vikt och inte går upp fööör mycket men kom igen, det är fan inte bra att må illa, kräkas och gå ner såhär..

Hon sa även att mitt blodtryck var högt.. öhm

131/80 är väl knappast för högt, med tanke på att jag kräktes inte så långt innan, tar lergigan comp (koffein) och barnmorskan pratade med mig just då.. och barnmorskan sa att det var bra!?

Nej jag bara vet att hon kommer skylla allt på min vikt.. gillade inte henne alls

• Tess1990
    idetenklabordetvackra skrev 2016-05-19 07:24:46 följande:

Vilken hemsk kärring ! Rent ut sagt. . Hade bytt direkt !! Hade inte accepterat sånt prat.. Vi ska få stöttning och peppar ist för att typ bli anklagade för att ha fel livsstil.. min bm har inte sagt ett ord !! De e ja som frågat henne men hon svarade bara ät så du blir mätt av bra mat och motionera dr du känner för

Tyckte jah var fint sagt för jag hsr 15-20 kg övervikt sen innan.. hwr inte gjort nått speciellt och promenerar med hundarna , igår v15+2 hade ja gått upp 1.4kg.. och mår bra förutom ichias som krånglar. Men ja hwr inte fått extra tider för kontroll

Kanske kmr när ja träffar min "riktiga" bm men pga personalbrist och semester så blir de e o v28..de enda ja tkr e dåligt. . Men byt om du orkar , så kan man inte ha de en hel graviditet! !

Jag älskar min barnmorska som jag har nu, och tyvärr har deras klinik bara en läkare så jag måste byta mvc helt och hållet om jag vill slippa läkaren :/

Blir så jävla triggad av sånt prat, och det hjälper ju knappast nu när jag redan har problem med att få i mig mat och kräks 50-75% av det vissa dagar..

Barnmorskan bara konstatera faktum att jag har övervikt och sen fokuserade hon på mina verkliga problem, som är illamåendet och rädslan för att förlossningen ska bli som förra gången

Är i v.12 nu, gått ner 4kg sen jag blev gravid, varav 1kg är bara dom senaste 4 dagarna

Går 1,5km×4 fyra dagar i veckan till sonens förskola + ute i lekparken/promenader och leker med min son såklart så jag rör på mig så mycket jag orkar, men det är jobbigt och flåsigt, men det är ju för att jag har järnbrist och illamående för innan graviditeten gick de bra! Trots min vikt.

Jobbigt med bm på semester, förra graviditeten fick jag en och hon gick på semester och visst det måste dom väl göra men sen kom hon aldrig tillbaka så jag fick hoppa mellan alla andra bm på den mottagningen, det var inte så kul :/
  • Tess1990
    Sockerbullen skrev 2016-05-19 08:42:42 följande:

Känner igen mig såå mycket, precis så var det för mig när jag träffade läkaren! Var där för ett tidigt ultraljud pga tidigare MA och pga BM misslyckades vid ultraljudsförsök. Men tror ni läkaren uppfattade det? Nej, bara skuldbeläggning om vikten. Jag grät hela den dagen trots att jag borde varit glad för att fått se att mitt foster levde.

Får man fråga om du bor i Göteborg?

Man kan ju söka på akuten för typ ett brutet lillfinger och såna läkare kommer ändå snurra till de till att handla om ens vikt..!?

Fyfan va hemskt :(

Fattar inte vad dom tror att man ska göra liksom och hur dom kan tro att man missat alla risker innan dom kommer, herregu liksom jag vet redan allt för jag slutar aldrig få höra om det överallt

Och det handlar om ökade risker, inte måsten!

Jag bor i Nacka utanför stockholm nu, vi flyttade i höstas för vi ville ha större och slippa jobbiga grannar där vi bodde tidigare, men det är lite kämpigt för vi känner inga här

Antar att du bor i göteborg? :)
  • Tess1990
    Decibel84 skrev 2016-05-22 10:25:52 följande:

Var hos BM förra veckan för andra gången och hade verkligen hoppats på att hon hade en sån doppler, hon sa att hon hade en men att det är för tidigt för att lyssna, och om man inte hör hjärtat så kan man få onödig panik.

Förstår ju vad hon menar men tycker det är konstigt för jag hör tjejer som lyssnar från v12 och jag var i v17 när jag var där..

Hade verkligen varit underbart att få hjärtljuden bekräftade ju..Tror också att det är svårare att känna pga övervikt, har för mig att jag har läst det.

Men gu va konstigt, jag är rejält överviktig men i v.14 tror jag de var så fick jag lyssna på hjärtat hos mvc

Jag började även känna fladder i magen i v.16 och sen sparkar i v.18, v.20 syntes de utanpå

Så omöjligt borde de absolut inte vara för henne att höra hjärtljuden i v.17!

Ska du göra RUL snart?
  • Tess1990

Sitter och gråter på en parkbänk och tycker synd om mig själv just nu.. mår så fruktansvärt illa! Har panikångest och är svimfärdig (troligen pga. Lågt blodvärde)

Borde liksom njuta av det fina vädret och gå hem och göra nåt vettigt men känns bara som att jag ska kräkas (vilket jag redan gjort 2 gånger idag..) och jag vill verkligen inte göra det IGEN offentligt..

Funderar mest på om jag ska sätta in p.stav eller knyta tuberna sen när det här är klart!?

Ska på UL på torsdag, hoppas det ser bra ut (är värt det här!) Och att jag kan se framemot det här lite mer för just nu hatar jag varje minut, tyvärr..

Mitt fett är rätt mjukt och ligger lite högre upp på magen så förut var det iaf inga problem att se även om det just vid naveln blev till att vrida och trycka lite extra

• Tess1990
    Decibel84 skrev 2016-05-29 01:37:23 följande:

Hur ser ni på gravidförsäkring?

Jag funderar på att skaffa en nu efter en del samtal ikväll om fördelarna..

Skulle vilja ha en men vet inte vilket försäkringsbolag som godkänner en :/

Förra gången försökte vi med två olika men dom ville inte pga. Min vikt.. allt annat var bra! Bara bmi siffra som var fel..känns förnedrande att bli lovad och ge alla uppgifter och sen nepp du är för fet..
  • Tess1990
    Decibel84 skrev 2016-05-29 11:24:23 följande:

har inte läst något alls om att man ska behöva lämna in hälsodeklaration för gravidförsäkring , jag kikade på denna:

www.konsumenternas.se/forsakring/olika-forsakringar/om-gravidforsakringar/jamfor-gravidforsakringar

ska på RUL imorgon och blir ju orolig nu att jag inte tecknat något ifall det visar avvikelser...Står ju att det inte börjar gälla förrän v22, försäkringen, så det innebär väl att allt som uppkommer FÖRE det ..täcker inte försäkringen?

Det måste man göra förr eller senare, så att dom vet att du inte begär pengar sen för något problem sen innan, och är det betalförsäkring så vill dom ju kolla hur stor risk man har för olika saker baserat på ens ursprungshälsa och ge erbjudande utifrån det

Det är sneaky, man måste gå vidare och läsa det finstilta så kommer det lite överraskningar

Nej precis, försäkringen täcker inte "ursprungsfel" som upptäcks innan v.22, och sen en hel del andra saker, man måste verkligen läsa ALLT i detalj, och hur dom ersätter och till hur mycket skiljer också
  • Tess1990
    Decibel84 skrev 2016-05-30 19:30:49 följande:

Nu är RUL avklarat, åhh va härligt. Rätt jobbigt att en elev var med och att det tog 50 min istället för 30. Men det är bra att folk lär sig.

Jag fick "hålla upp" magen så jag var rätt trött i armen efteråt.

Men SÅ glad att allt såg bra ut

Åh va kul och skönt!

Jag tycker det är rätt roligt med elever, hos spec. Mvc med sonen var en läkarstudent med sista gången jag var där, min livmoder och barn var de första han fick känna på ^^ alltså han kollade storlek på livmodern och sen position på barnet

Vid förlossningen var det en bm student som ledde det (erfaren bm var med hela tiden i bakgrunden) och jag gillade henne och hon var duktig :)

Men jo kan bli jobbigt om de tar väldigt lång tid!

Förstår precis vad du menar med att hålla upp magen, haha ^^
  • Tess1990
    Lovisens skrev 2016-06-04 11:29:43 följande:

Hej.

Jag är överviktig med ett bmi på 40 (har gått ner 20 kg så  mitt bmi har varit betydligt högre), trots viktnedgång har jag svårt att bli gravid och får ingen hjälp av landstinget förrän jag gått ner ytterligare mer.

Ni som blivit gravida trots övervikt, vilket bmi ligger ni på? Fick ni försöka länge? Fick ni någon hjälp av landstinget?

Jag hade bmi 41 när jag blev gravid första gången, tog kanske 9 månader att bli gravid, dock hade vi en paus just då och inte aktivt försökte (använde kondom och säkra perioder) men blev gravid ändå.

Andra gången hade jag också bmi 41, försökte inte alls, borde inte ens ha blivit gravid då vi hade sex en enda gång för långt före en ÄL.. men jag blev gravid endå.. slutade i en abort.

Denna gång hade jag bmi 42 och blev gravid på första försöket, chockerande snabbt.

Så min övervikt stoppar uppenbarligen inte mig från att bli gravid

Tror det har mycket med gener att göra och att jag trots min övervikt är frisk

Och kanske bara tur (vilket jag inte ofta har)
  • Tess1990

Jag var arbetslös förra gången, men hade inte klarat av att jobba alls då jag mådde så illa, kräktes, fick som knivhugg i magen tidigt (ligament vid livmodern) och foglossning.

Denna gång är jag arbetssökande, men fick faktiskt ett jobb men fick veta några dagar efter att jag var gravid och började kräkas nästan direkt så de var bara att säga hejdå till de direkt :/

Jobbet handlade mycket om hygien och stå upp långa stunder, går inte så som jag mår

Är arbetssökande nu också för sonens förskoleplats men ringde mvc idag och fick en tid till läkaren på måndag för att prata om sjukskrivning

Mår illa, kräks (trots medicin) trött för järnbrist och är deppig för jag klarar inte av att göra det jag vill :(

Jobbigt att söka jobb jag inte kan jobba med och åka tvärs över stan för rekryteringsmöten när jag mår så illa och sen blir jag ju ändå föräldraledig 18-20månader..

Men alltså min vikt har inte varit någon orsak till att jag mått dåligt, inte förren kanske v.35 förra gången då de kändes rätt tungt ^^

Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.