Inlägg från: Hallondricka |Visa alla inlägg
  • Hallondricka

Vi som är överviktiga & gravida.

Limaxxx skrev 2013-08-02 08:53:14 följande:
    Det jag menar är att BM har en plikt att försöka skydda det oskyldiga barnet på samma vis som om mamman röker, dricker elller drogar. Man går inte bara upp i vikt, det kommer utav överätande eller för lite motion. Att ha probl med sköldkörteön påverkar givetvis, men du har själv ett ansvar. Ist för att gadda ihop er mot den sk elaka BM borde ni sticka till gymmet. Fetma är extremt hälsovådligt och Sverige kommer bli det nya Usa om folk fortsätter att dunka varandra i ryggen och sopa sina hälsoprobl under mattan. Sanningen gör ont, jag vet, men jag får rent ut sagt panik över alla de överviktiga föräldrar och barn jag möter i mitt yrke. Ni ger barnen en så dålig start i livet!
    I grund och botten handlade det inte om att vi tyckte att den BM jag gick till var elak på något sätt. Hon pratade mycket om vikten och det var väntat, jag vet att jag väger för mycket. Men det var just det här med ansträngningen, att jag fick ta ut mig hur mycket som helst, ja, tänk, denna tjockisen går faktiskt på gym, när jag har tid att pausa i mitt godisätande då vill säga.... Jag hoppas att din sköldkörtel slutar fungera som den ska så får du se hur svårt det är att dels gå ner i vikt och att vara pigg.

Jag tänker anta att du aldrig har varit överviktig, det kan du helt enkelt inte ha varit efter att ha kommit med dem kommentarerna du gjort. Vad tycker du vi skulle gjort då? Oj, nu blev jag med barn, men jag är ju för tjock, ja vi får göra abort så inte folk ser ner på oss ännu mer. Den här tråden är till för OSS, som är överviktiga och gravida, vi vill gärna få stöd av varandra här, för det är tufft att leva med det här varje dag. Så spara oss dina äckliga kommentarer om att DU får panik av överviktiga föräldrar....
  • Hallondricka

Usch, idag var jag på glucosbelastning... Det var det mest vidriga jag någonsin druckit. Fick ju göra en tidig (gick in i v.11 idag) och jag var nära på att bryta ihop när dem berättade att provresultaten låg på 13... Dem tog inte några värden innan vi började, känns som att jag kanske hade sluppit dricka allt det där sockret om de hade sett att värdena var höga redan innan... Ja, så nu ska jag bli skickad till dietist samt diabetessjuksköterska. Blev så förvånad för jag tyckte att jag åt nyttigt.

En positiv grej med dagen var iaf att jag fick träffa en urskön BM som rekomenderade dagliga promenader, inget superatletiskt alltså som den förra jag var hos. Vågar jag byta? Dem har sina kontor  bredvid varandra :O 

• Hallondricka

Idag har jag vart hos diabetessjuksköterskan (heter det så äns?) för första gången och det kändes faktiskt över förväntan bra. Jag fick med mig en lite high-tech grej för att mäta mitt blodsocker 4 gånger om dagen. Tur att allt var gratis, hade gått på flera tusen annars :O

Jag fick testa att ta mitt eget prov och då låg jag på 6,9 vilket hon tyckte var helt okej då jag ätit mindre än 2 timmar innan. Vill aldrig få så fasansfulla siffror som på glucosbelastningen (13,9). Men sjuksköterskan var jättehärlig, hon såg fram emot hur det skulle gå för mig, hon hade träffat så många blivande mammor som vägde mindre när dem var höggravida än när dem första gången kom till henne.   

Soseco: vad härligt att du fick en bm du trivs med! Jag skulle vilja byta egentligen, men hon jag ville byta till visade sig inte vara någon BM utan en överläkare, men hon var toppen *haha*  

• Hallondricka

Soseco, ja det var ganska trevligt där. Men förstår mig verkligen inte på blodsockret... Igår efter middagen (2 timmar efter) hade jag 7,0 vilket jag var mycket glad över. Men sen i fastevärde i morse hade jag 8,7. Alltså hur kan blodsockret höjas under natten då jag inte ätit något (om inte någon sitter och matar mig när jag sover *haha*)?
    Nej jag fick inga ketonstickor, men det behövs väl bara om man ligger jättehögt och jättelågt? Är ganska ny på det här :O 

• Hallondricka

Soseco: Ikväll efter middagen hade jag 7,9. Jag kan tycka att det värdet egentligen är okej, bara så retfullt då min gräns enligt diabetessköterskan ska vara 7,8 eller mindre efter måltid. Men som sagt, första hela dagen jag mätt mitt blodsocker nu.

Så fastevärdet i morse var 8,7
    Efter frukost (endast ett grovt knäckebröd!) låg det på 10,3
    Före lunch (behöver inte ta före lunch men ville se om jag fortfarande låg högt) låg jag på 6,1
    Efter låg jag på 5,2
    Efter middagen låg jag på 7,9 som jag nämnde ovan.

Så det käns som ett lotteri varje gång nästan... Ska inte bara skriva om gravdiabetes i tråden då det inte är det denna handlar om ;P Får ta mina frågor till sköterskan istället :)        

• Hallondricka
    Nannizen skrev 2013-08-18 09:54:53 följande:
    Hej!! Jag är också överviktig och var det vid min senaste graviditet också, dottern född juli -12, då 106kg till mina 177cm. Vi plussade för två veckor sen och är i vecka 7+3, denna gång väger jag 10kg mer och är mer orolig för diabetes och andra risker.

Min förra graviditet, mådde jag illa till vecka 14 och gick ner några kilon, denna gång ingenting. Så matlusten är på topp...

Har ni som är överviktiga haft någon dietist som har hjälpt er under graviditeten?

Jag ska få komma till en dietist snart i och med att jag haft för höga blodsockervärden. Har dock bara högt blodsocker på morgonen när jag vaknar. Men jag tycker det ska bli skönt att komma till en dietist så jag vet vad jag kan äta. Nu är jag nästan rädd för allt jag stoppar i munnen, men något har jag nog gjort rätt själv, har gått ner 2 kg sedan inskrivningen hos bm. Men om.du får frågan om dietist så tacka ja och gå dit för att se om det passar dig :)
  • Hallondricka

Blir andra gången jag lämnar denna tråden nu. Idag på mitt VUL syntes INGENTING, bara en liten skugga... Så less  på det här... Ska mäta hcg i tre dagar nu, men är magen tom så förstår jag inte varför jag ska göra det...

• Hallondricka
    mammatessie skrev 2013-08-19 18:10:53 följande:
    Beklagar verkligen. Fy va sorgligt. Vilken vecka skulle du ha varit i? Det kan inte va så att du inte är så långt gången som du trott?

I vecka 12, nej tyvärr, det skulle endast kunna vara på andra hållet, att jag var längre gången än det :/ Känner mig bara uppgiven och tom, detta skulle vara den.glada dagen då vi skulle berätta för mina föräldrar. Usch, hur många gånger orkar man utsätta sig för det här?
  • Hallondricka

Hej jag hoppar i här i tråden :) Är gravid i vecka 13 men har inte vart på MVC ännu då det inre finns några tider alls här :( Har min inskrivning när jag är i vecka 16. Känns lite sådär. Väger 129kg... Har en dotter på 1 år och med henne vägde jag 131 på invägningen. Fick graviditetsdiabetes tidigt och lyckades gå ner till 122 den dagen vi blev igångsatta. Hoppas kunna göra liknande denna gång och fortsätta gå ner i vikt efter.

Dem pratade aldrig mycket om min vikt då eftersom jag aldrig gick upp något. BM frågade den gången hur jag tänkt kring vikten och jag sa att jag helst inte ville gå upp något alls. Hoppas på en lika förstående BM denna gång. Men tycker alltid det känns jobbigt när man ska träffa någon inom vården.

Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.