-
Grattis! Vad härligt! Hoppas att allt har gått bra.flickan zombie skrev 2013-01-01 08:35:36 följande:Firade nyårsafton på förlossningen. Nu är min tjej också här!! Född först i malmö 2013. : )
-
Jag var också till BM idag. Det har smugit sig på ett kg till efter julen så nu ligger jag på +4 kg totalt och är i v.33+1. Både hon och jag tycker absolut att jag ska vara nöjd med vikten och jag håller med. Det var 3 veckor sedan jag var där sist så jag skulle säga att min vikt ökar ganska jämna än så länge, men så kan jag inte märka av att jag binder vätska eller så heller. Blodtrycket ligger en liten aning högt och vi har funderingar på om det kanske gjort det i vanliga fall också något som är en bra anledning att ta tag i vikten efter förlossning och tänka efter lite extra.
Vi har vår gravidförsäkring i Trygg Hansa. Det var så många som rekomenderade just deras när vi började fråga runt. Det är inte så smidigt för nu har vi försäkringar i väldigt många olika bolag, men om vi orkar ta tag i det kommer några att slås ihop längre fram.
Jag har också börjat känna av lite mer foglossning nu under julveckorna och funderar på hur länge till jag kommer orka jobba. Preliminärt har vi sagt 3 veckor eller till 1:a feb (då har jag 19 dagar till BF) och jag hoppas att få gå minst en av de veckorna tillsammans med min vikarie (som de inte lyckats få tag i än) så att det blir lite ordning på torpet när jag är borta från jobbet. Kontrollfreak ja visst :P
-
Jag har lite samma känsla som dig. Det är en lugn bebis där inne. Det är inte en otrolig massa sparkande utan mest bökande som inte alls är obehagligt. Jag sover som en stock på nätterna, men enligt sambon så är det inte lugnt i min mage då :P Vi får se om jag får vända på dygnet när Mini har tittat ut och sova på dagarna :)viseversa skrev 2013-01-06 09:44:43 följande:Snart v 32 =). I morgon går jag in i v 32. Det verkar vara en lugn bebis i magen=). Hon sover på nätterna när jag sover. Det är helt stilla när jag vaknar till på nätterna. När jag vaknar och börjar röra mig på morgonen så kommer hon igång lite=). Jag HOPPAS hon blir en lugn bebis även sen. Har haft två lugna bebisar och det blir så mycket lättare då=).
Jag förstår inte hur det kan ha gått så långt som till v.34 redan :) -
Jag skrev in mig med ett BMI på 33.5 och är nu i v.36. Hittills har jag gått upp 5.5 kg varav 1.5kg de senaste 2 veckorna :PUlskrikan skrev 2013-01-20 15:22:49 följande:hur mycket har ni gått upp? är i v 29 och har gått upp runt 14 kg.. va rejält överviktig innan med som sagt.. och nu har bm börjat gnälla.. mår redan dåligt pga min övervikt behöver inte hennes gnäll med..
-
BM som jag träffade på inskrivningen var inte jättetrevlig. Jag skrev in mig på 93 kg till mina 166 cm och det håller jag väl själv med om att det var för mycket men det behöver inte uttryckas i otrevliga ordalag. Jag bytte BM och den jag har nu trivs jag jättebra med. Jag är nu i v.37 och har gått upp 5 kg så vikten håller sig väldigt bra. Hon har inte malt på om risker med övervikt och graviditet men har också haft ordentlig koll på mina värden och direkt tagit in mig oftare när t.ex. blodtryck stigit. Det jag har läst är att man har större risk för grav.diabetes, högt blodtryck, havandeskapsförgiftning och tidig förlossning som överviktig, men det är inget som har kommit på tal när alla värden varit bra.LyCKa55 skrev 2013-01-27 14:31:35 följande:Hej! Jag har egentligen inte med den här tråden att göra då jag inte är gravid men vi har bestämt oss för att försöka i sommar och när jag var hos gyn för ca 6månader sedan sa min gyn att jag va tvungen att gå ner 15kilo innan för att vara normalviktig. Så nu tränas det för fullt och jag har gått ner 5kilo,från 92kg till 87. Och betydligt mer ska bort innan det är dags. Men anledningen till att jag skriver här är bara för att fråga vad er Barnmorska sa när ni skrev in er och va på första kollerna? Vad är riskerna med att vara överviktig? Jag ska som sagt gå ner mer men man kanske inte kommer ner under 80kilo innan det är dags. Och längre vill jag inte vänta. Bara för att förbereda mig lite på vad de kan säga. Tack och lycka till!
Det enda problemet jag har haft är med blodtrycket som låg ganska högt. Dock störtdök det nu när jag slutade jobba så jag hoppas det ligger kvar där nere nu :) -
Grattis Sophiiie! Vilken sötnos!
Annika: Jag har inte ätit annorlunda alls mot för innan graviditeten och jag har just nu gått upp 5kg och är i v.36+6 just nu. Från v.15 ungefär har motionen bestått av promenader. Jag har sprungit ganska mycket innan men fick ge upp det tidigt för jag fick ont i fogarna av det.
Nu är det första dagen jag är helt hemma från jobbet. Plötsligt har jag massa molvärk :P Nej bebben lilla, inte ens tänka tanken. Mamma vill i alla fall hinna packa väskan och slappa lite också :P -
Härligt! Jag har varit och provat lite på Kappahl nu när de har haft rea och hittade faktiskt några jag skulle kunna tänka mig. Jag har inte tokstor byst men skulle aldrig köpa BH:ar i annat än "riktiga" underklädesbutiker annars. Just nu är jag bara lite osäker på hur stora boobsen tänker bli för än så länge är de som vanligt :PUllTussen skrev 2013-01-30 20:05:48 följande:Vill tipsa om en hemsida med amningsbh:ar för oss med stor byst.
Det är en brittisk sidan, men är ju tullfritt inom EU och dessutom var det lite billigare än i sverige!
www.nursingbra-shop.co.uk -
Grattis Blåbär! Hoppas att ni inte är allt för utpumpade. 48h är då ingen barnlek!
-
Åh grattis Flodda! Vad härligt att höra!
-
Jag vet inte hur det gick till men helt plötsligt har jag tippat in i v.38+0. Jösses det är ju dags snart!
Var på koll hos BM idag igen och inser hur löjligt känslig jag ibland är med gravidhormoner i kroppen. Det var en sköterska som skötte första biten med vikt, blodtryck osv. Blev smått irriterad redan från början när hon beordrar upp mig på vågen och sedan inte bemödar sig med att kolla vad den stannar på. Efter en stund upplyser jag henne om att det står 99.3kg. Ja okej 99.9 får jag då till svar. Därefter snabbt på med blodtrycksmanchetten (jag påpekar att jag brukar ha stor manchett) och hon springer runt i rummet när den jobbar på. Tittar på resultatet, rynkar pannan och frågar om jag har hunnit sitta, suckar och drar igång nästa. Hon säger inget men jag kunde ju gissa att trycket gått upp igen.
Snacka om att det var skönt att få komma in till min vanliga, lugna, kommunikativa BM efter det.