Inlägg från: FruFantomen |Visa alla inlägg
  • FruFantomen

Vi som är överviktiga & gravida.

Jag hoppar också gärna in här. Jag är gravid i 13:e veckan och har således ganska precis skrivit in mig på 93.3 kg till mina 166 cm. Nu i efterhand är jag lite smått besviken på min barnmorska och mig själv då hon bara konstaterade att jag inte bör gå upp mer än 6 kg och äta varierat. Såhär i efterhand hade jag gärna tagit emot fler råd kring ätandet och speciellt om hur mycket jag bör äta kalorimässigt, men jag får väl ta tag i googlande. Just nu är jag väl mest lite nojig över just vikten men mår tipp topp

• FruFantomen

Jag skulle jättegärna ha din BM c89.
    Nu vet jag dock inte vilken BM jag kommer att ha i slutändan. Såhär i semestertider så har jag än så länge träffat två olika vid hälsosamtal och inskrivning. Den jag träffade vid hälsosamtalet sa att jag skulle äta det jag var sugen på så länge det inte bara var "skräp". Med den andra så var det bar upp på vågen, räkna BMI och "du ska inte gå upp mer än 6kg". Jag fick också kommentaren "Ja vissa behöver ju något sånt här (gissningsvis syftande på grav) för att ta tag i det". Ta tag i det hur då? Tänkte jag när jag kom hem. Jag är inte direkt den som lever på skräp i vardagen egentligen även om jag tenderar att äta för mycket. Hennes kommentar gjorde att det kändes som om jag ska ta tag i min övervikt nu, även om det knappast var så hon menade. Just nu går jag istället och toknojar över vikten och blir, trots att jag inte borde det, förskräckt för varje hg jag går upp. 

• FruFantomen

Hehe. Den BHn känner jag igen cinnamon! Jag har inga megaboobs men drar 80DD - 80E. Jag köper också bara mina BH:ar på Change. Det är så skönt nu när de har en webshop också annars har jag också en bra bit till närmaste butik.

Får se om jag vågar mig på några magbilder snart. Ska se om jag har några före-bilder också så att det kanske syns lite skillnad.

Jag har själv märkt att magen växt lite (mycket tycker jag), men jag kan egentligen ha mina gamla byxor fortfarande även om jag tycker att de trycker jobbigt över magen. Den stora skillnaden märks när jag försöker dra in magen för det går inte alls :P

• FruFantomen

Haha. Jag känner precis som dig blåbär02. Men egentligen så börjar den få lite form nu. Jag kanske ska våga ta en bild jag med.

• FruFantomen

Sonrisa: Dietistsamtal är tydligen inte standard i mitt Landsting. Jag hade faktiskt hellre blivit erbjuden det än sett barnmorskan med snorkig uppsyn titta på mig och säga "Ja för vissa ska det ju till en graviditet innan de tar tag i saker och ting". Nu har jag förvisso inte gått upp mer än något kg sen dess och har inte tänkt överdrivet mycket på maten. Däremot är jag glad att slippa den barnmorskan igen.

• FruFantomen
    Sonrisa skrev 2012-09-02 18:49:00 följande:
    Men what?? Sa hon så? Jag antar att du bytte då? En del folk tror ju att de kan säga precis vad som helst bara för att någon är överviktig!

Min BM var väldigt bra och förklarade varför de erbjuder det och vad riskerna kan vara och så. Och att det var helt ok att tacka nej. Framför allt är det tydigen för att de sett att de som går upp väldigt mycket i vikt under graviditeten ofta inte går ner igen. Men det är ju många normalviktiga som gör det också, så jag kan ju tycka att alla ska bli erbjuda att prata med dietist isf...
    Jo hon sa faktiskt så. Jag blev tämligen paff när jag redan tidigt sa att jag är medveten om mitt höga BMI och att jag faktiskt redan tränar en hel del osv. Jag kom mig inte för att säga något just då men det kändes olustigt när jag kom hem. Nu vet jag att jag inte får henne för hon jobbar i en annan kommun och var här under semesterperioden. Efter UL ska jag återkomma till min familjecentral och jag hoppas att jag kan få samma BM som jag hade under första samtalet. Hon var jättepositiv och trevlig och både jag och min sambo kände mig trygga med henne.
  • FruFantomen
    blåbär02 skrev 2012-09-05 18:17:40 följande:
    Undrar en grej brudar.
    Jag har aldrig i hela mitt liv lidigt av huvudvärk. Kanske haft det om jag käkat dåligt en gång i kvartalet, och då har jag tagit en ipren sovit och mått prima dagen eftter. Skönt tycker jag.

Men nu, de senaste veckorna, har jag huvudvärk nästan varje dag. Inte jätteont, men det är påtagligt.
    Kan tillochmed vakna med huvudvärk och det är inte så kul.
    På eftermiddagen/kvällen kommer det nästan alltid.

Är det järn jag skulle behöva få i mig tror ni?
    Vill inte käka en massa alvedon...

Jag har också haft huvudvärk till och från. Nu brukar jag kunna ha det annars också. Jag fick också höra att det inte är något ovanligt bland gravida. Som tur är har den inte varit allt för illa i alla fall :)
  • FruFantomen

Vi har också varit i barnvagnsdjungeln och mest på grund av storleken på vagnen resp bagageplats i bilen. Till slut kom vi fram till att det skulle bli ont om plats hur vi än gjorde. Nu köpte vi en Emmaljunga begagnad och vi kommer att ha det väldigt tight när vi ska ha in ihopfälld vagn och liggdel i bagaget men så får det bli. Vagnen kommer antagligen att användas i mycket snö och inte på plogade vägar så det fick vara lite ledning :P

Svar på tråden Vi som är överviktiga & gravida.