Lenche skrev 2012-07-03 13:27:34 följande:
Litet är inget annat än litet. Och visst kan man säga att det är ett liv bara utan att storleksbestämma det. Lite onödigt att hänga upp sig på den formuleringen tycker jag.
Det tycker jag inte, "litet" används på samma sätt när det gäller barn eller djur. "Han slog det lilla djuret!", det har där en enda betydelse och det är att visa att djuret är oskyldigt och/eller försvarslöst. Det är samma sak med foster, "litet" behöver inte användas och när det används så är det i 99 fall av 100 för att väcka bilden av samma sak. Som jag skrev tidigare så är mänskliga foster per definition (relativt) små, det finns ingen som helst anledning att påpeka det en gång till. Alltså är man inne på känslomässiga argument.
Jag är helt övertygad om att det finns människor som anser att just det faktum att ett foster i en viss vecka inte kan överleva utanför livmodern gör att det är okej att göra abort. Jag hör ofta just detta med parasiterande som argument för att det är helt okej att ta död på foster man inte vill ha, tillskillnad från att ta död på barn som är födda och som man inte vill ha. Men jag har kanske fel.
Det finns det säkert. Men inte här i diskussionen, vad jag vet.
Som jag skrev så är jag rätt nöjd med svensk lagstiftning och har inga ambitioner att försöka få den ändrad. Däremot kan jag se problemet med att förneka de etiskt svåra i en abort med att bortförklara fostret, livet, som en cellklump såsom cancer, en parasit osv. Om vi inte hade haft så bra sjukvård i Sverige så hade vi inte kunnat rädda barn som föds ett visst antal veckor för tidigt. Idag kan vi det och därför är de inte parasiter lika länge som de var på 60,70-talet ex. Eller som de är i andra delar av världen. Jag anser inte att ett livs värde är avhängigt av hur modern teknologi vi har.
Det finns andra begränsningar än medicintekniska, foster innan en viss vecka kan inte räddas om inte tekniken att återskapa dem från grunden existerar.
Problemet när man tillskriver ett skyddsvärde till är hur man rättfärdigar en abort, det är en betydligt svårare position än den att fostret innan X inte har något eget skyddsvärde. Därmed inte sagt att man inte kan ha den men man får verkligen fundera på om det är ett faktiskt värde eller om man använder värdet som ett argument. Vilket gör det hela till ett cirkelresonemang.