Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

Hur blev det för dig med egen häst när du fick barn?

Hej!

Jag har en 15-årig valack som jag fött upp själv. Min mamma och jag hade stoet tillsammans (en stor d-ponny) och fölet föddes när jag var 13.

Nu är jag alltså 28 och funderar på att börja försöka bli gravid under hösten nästa år. Nu kommer ju då funderingarna kring hur det ska bli med hästen. Å ena sidan är han en kär familjemedlem som varit med i bilden mer än halva mitt liv nu och jag har grym ångest inför att ev. sälja då man aldrig vet säkert hur de får det, samt att han kanske är svårsåld då han redan är 15. Å andra sidan vet jag inte hur det ska finnas tid och ekonomi för en häst när man har 1-2 barn och en måttlig lön (lärare), hur mannens lön blir på sikt är oklart men just nu medellön.

Stallkompisarna menar att OM man vill sälja borde man göra det nu då det bara blir svårare med åren och 15 är kanske redan svårt. En annan tycker att nej jag hade aldrig sålt, jag hade hellre avlivat Förvånadså den inte riskerar att få det dåligt hos någon. Samtidigt har jag ingen som helst lust att skiljas nu när jag inte måste, jag vill börja tävla igen på allvar under hösten och våren. Jag har en medryttare nu så jag hinner med, men hon skulle inte vilja ta hela ansvaret eller lägga så mycket tid om jag skulle behöva sluta rida pga gravidtet. 

Dock, om något händer så att jag inte blir gravid nästa år så har jag ju sålt min häst för tidigt "i onödan". Till mitt problem hör även att jag kanske kommer befinna mig utomlands 2014-2016 pga min mans jobb dvs när hästen är 17-19. Med tanke på att han är hälften ponny kanske han lever till han är 25. Då är jag 38 och har 2-3 barn, jobb, man och gärna hus.

Hur tänkte du kring att hinna med allt och hur man skulle göra vid graviditet och när du precis fått barn? Hur hade du tänkt i min sits? Alternativet är alltså 1) behålla hästen tillsvidare och sedan försöka sälja den/avliva OM man märker att man ska utomlands/inte har råd/inte har tid eller 2) försöka sälja som läromästare nu vid 15-16 när han fortfarande förhoppningsvis kan tävla några år till eller 3) ditt eget förslag som kanske är bättre än de jag kommit på .

Tacksam för input då jag funderar mycket på detta och tycker att det känns enormt jobbigt redan.

• Svar på tråden Hur blev det för dig med egen häst när du fick barn?
  • Seven Costanza
    Nyfiken gul skrev 2012-06-30 15:49:04 följande:
    Kanske fodervärd kan vara ett alternativ? Då äger du fortfarande hästen och tar därmed dom yttersta besluten och ansvaret kring hästen men låter nån annan ta hand om den.   Då slipper du både sälja och avliva. 
    Jo det är ett bra alternativ . Tyvärr kom jag på att det bara fungerar om vi inte ska utomlands om 1,5 år, och ganska mycket talar för att vi ska det. Borde kanske varit tydligare med den problematiken. Om jag sitter på andra sidan jorden kan jag ju inte mycket göra om fodervärden hör av sig och vill lämna tillbaka hästen, då är jag rätt körd så därför skulle det alternativet bara innebära oro för mig.

Om vi ska utomlands kommer jag försöka bli gravid när vi fått klartecken att åka för jag kommer troligen inte få jobba, troligen börjar vi då någon gång nästa höst. Om vi ska vara kvar hemma i Sverige kanske vi börjar försöka nästa höst ändå, eller så väntar vi till våren/hösten året efter (eftersom jag är lärare vore det praktiskt om jag kunde planera in barnet efter terminssluten även om jag vet att det inte är alla förunnat att bli gravida på beställning, men prova går ju). Men framförallt är det ju det att jag egentligen ser fram emot ifall vi skulle åka utomlands men det här med hästen känns svårt att lösa på ett bra sätt med tanke på hans ålder. För ung för att avliva, för gammal för att sälja (?) och för osäkert att låna ut. Usch.
  • Seven Costanza
    Maria V skrev 2012-07-02 22:56:57 följande:
    Nu har jag inte orkar läsa allt. Men jag har haft medryttare när jag har varit gravid. Detta har funkat jätte bra. Har inte velat lämna bort på foder då jag vill ha koll på hästen. Eftersom att jag inte vill vara utan häst så har jag bara haft medryttare till mina.
    Nu bor jag själv med två barn och våra tre hästar och det funkar jätte bra. Barnen hjälper till så gått dom kan. Dottern som är strax över 5 rider en ponny själv och sonen har även han blivit intresserad.  Så för mig har det fungerat jätte bra. 
    Hur många medryttare har du haft samtidigt då? För jag kommer ha två fr.o.m. hösten men de har inte tid att ha sju dagar i veckan tillsammans så om jag inte ska rida alls måste jag nog ha EN TILL vilket jag tycker blir en massa spring, eller byta ut dem vilket ju är synd eftersom jag är nöjd med dem.
  • Seven Costanza
    Blomma från ovan skrev 2012-07-02 23:40:08 följande:
    Du skrev ju att din mamma och du hade stoet tillsammans, kan inte hon hjälpa dig?
    Nja, jag skrev "Jag har en 15-årig valack som jag fött upp själv. Min mamma och jag hade stoet tillsammans (en stor d-ponny) och fölet föddes när jag var 13." Det var alltså stoet dvs mamman till nuvarande häst som mamma och jag hade tillsammans, skrev bara detta för att förklara varför jag födde upp en stor häst när jag endast var 13 år.  Så mamma finns inte med i det vardagliga hästlivet längre, jag bor tio mil från mina föräldrar nu. Annars hade det såklart varit ett naturligt förslag .
  • Seven Costanza
    Gaytjej: Jo det är väl som du skriver att jag bör avvakta tills jag vet om det blir någon utlandsvistelse. Jag har honom hos min tränare nu över sommaren för jag kommer vara bortrest, så jag har gett instruktioner om att jag vill att han ska komma upp i kondition och vill börja tävla igen under hösten. Börjar mitt första jobb i augusti - det är en semestertjänst så jag hoppas att det faktiskt går att hinna med allt på den reglerade arbetstiden 8-16.30 så att jag kan vara ledig på helgerna och tävla . Så jag får tänka att jag sätter igång honom ordentligt nu och får lite tävlingsresultat och blir det att vi ska resa iväg så är han kanske åtminstone lättare att sälja. Jag tror inte att det blir lätt att behålla honom, låna ut honom och att han är 19 när jag kommer tillbaka och jag kanske har barn och inte har ridit på två år. Så då får jag kanske sälja. I dagsläget vet jag ingen jag känner som skulle ha möjlighet/intresse att ta hand om honom. Men som sagt, jag vill inte sälja i förtid om det sedan inte behövs.
  • Seven Costanza
    Krila skrev 2012-07-18 13:58:27 följande:
    Svår sits.

Jag lånade ut min häst på foder när jag var gravid och tanken var ju att han skulle vara hos fodervärden minst ett år. Men jag fick tillbaka honom när dottern var 3 månader. Det funkade bra ändå. Pga att jag och mamma delar på hästen. Annars hade jag aldrig haft råd. Och det är inte alltid lätt att få tid att åka till stallet med en bebis.

Nu är dottern 5 år och hästen finns kvar. Men det är mamma som sköter allt. Jag rider nån gång ibland bara.

Risken med att lämna ut på foder är ju att man kanske får tillbaka en trasig häst. Eller att fodervärden vill lämna tillbaka hästen när du är utomlands.
    Precis, det är jättesvårt att veta hur man ska göra både med tiden och ekonomin. Just nu känner jag inte alls för att åka utomlands pga dels hästen och dels ekonomin. Pratade med sambon igår och han höll med om att det bästa vore om han kunde få ett hyfsat välbetalt jobb i Sverige - då behöver man ju inte ta så stora beslut om allting så snart heller. Så vi hoppas att han får bättre lön än han har nu, för min löneutveckling är ju inte så bra om jag inte byter från lärare till något annat, så jag oroar mig lite annars för hur vi ska ha råd med både häst, barn och spara till hus/ betala för huset sedan varje månad. Min sambo har ju inget intresse i hästen liksom, det går bra nu så länge vi har råd och inte har barn eller dyrare boende men vill inte riskera att börja bråka om det.

Jo det är riskabelt att lämna ut på foder så det vill jag helst inte även om det känns mindre läskigt än att sälja för på foder kan man ju ändå hämta hem hästen när man vill om man skriver så i kontraktet.
  • Seven Costanza
    lindalinaa skrev 2012-07-28 11:07:28 följande:
    förstår inte alls varför det skulle vara problem att ha häst och barn samtidigt?
    förutom ekonomin då förståss.. hästar kostar ju pengar men det gör ju ganska många intressen/hobbyer.
    fantasyforever skrev 2012-08-03 17:59:14 följande:
    har haft häst under mina tre graviditerer, Med första barnet red jag tiden ut och plockade upp ridningen efter en dryg vecka igen, såklart så kanske man inte har så mycket tid första veckorna, men vill man kan man. beror ju iof lite på om man ammar oxå och hur mycket ansvar pappan tar med bebisen. för mig var det självklart att hinna med hästen som vanligt (i stort sett)
    Jag ammar ju inte så det underlättar ju så klart men det går ju i annat fall att lösa med pumpning och flasta, man är ju oftast inte längre än ett par timmar i stallet, i övrigt är det ju bara ekonomin som sätter stopp för tiden den kan man nog lösa förutsatt att man har en karl därhemma som kan vara med bebisen medan du är i stallet.    

såå jag tror som så att om man VILL då behåller man hästen för med din mans hjälp borde det inte vara något bekymmer att hinna med hästen, som småbarnsmor är det oxå skönt och välbehövligt att få bibehålla sitt intresse.Det blir vad man gör det till, det finns ju mammor som knappt kan ta en duch eller en snabbtur till affären utan bebis så det beror så mycket på hur du som person är och prioriterar... men ekonomiskt beror ju på hur dyr din häst är i månaden och vad eran ekonomi tillåter.    
    Ni som skriver att det inte varit några som helst problem att hinna med både jobb, barn, häst och man, vad jobbar ni med, heltid/deltid och hur lång restid har ni? Jag tänker mig alltså inte att det stora problemet är att ha tid eller vilja när man är föräldraledig för då har man ju varit med barnet hela dagen och kan åka till stallet på kvällen när pappan tar bebisen (enda problemet blir ju att det blir knapert med pengar när man går ner i inkomst under ledigheten och hästen fortfarande kostar pengar, minst 3700 per månad där jag bor).

Det jag tänker på är EFTER föräldraledigheten, när man ska jobba och hinna med att umgås med sitt barn de få timmar som finns innan barnet ska sova - och man då prioriterar att åka till stallet istället. Det tycker jag känns fel, och jag har svårt att tänka mig hur det ska gå runt att arbeta deltid dvs sänka sin inkomst för att hinna med en dyr hobby. Min lön som lärare är ju så låg anser jag och det är dyrt att bo i vår region, så det blir svårt för oss att få råd att köpa hus om jag inte arbetar heltid och jag har fast arbetstid 8-16.30 med 50 minuters restid med bil. Självklart vill jag få ett jobb närmre hemmet och men det vet jag inte när jag kan byta eftersom jag behöver jobba på det här första jobbet ca 1,5 år tills jag har min legitimation, så antingen försöka bli gravid nästa år och försöka byta under föräldraledigheten, eller byta så snart som möjligt och vänta lite med barn. Jag är 28 och detta är mitt första jobb efter långa studier och deltidsjobb så jag känner även att jag vill jobba heltid om jag ska kunna få en okej pension samt köpa hus. Så det jag funderar på är både ekonomi och tid.
  • Seven Costanza

Tack för alla kommentarer! Jag har kommit fram till följande hittills: Jag har ju medryttare två gånger per vecka och blir jag gravid får jag ju kanske ha en till medryttare, men har nu beslutat att inte sälja i förväg i alla fall, för man vet ju aldrig om man ens kommer få lätt att bli med barn när man väl försöker - och blir man då inte gravid har man ju sålt hästen för tidigt helt i onödan. Den här sommaren har min häst varit på träning hos min tränare i sex veckor pga att jag haft mycket med jobb, bröllop och bröllopsresa, och hämtade honom för två veckor sedan i nästintill toppform, mycket bättre än tidigare iaf. Så nu känns det riktigt roligt och vi ska tävla en lätt klass redan till helgen, lika bra att köra igång direkt så att det blir av för det blev inga tävlingar på hela våren eftersom det aldrig  "passade". Nu vill jag verkligen tävla så nu ska jag planera in det och prioritera bort annat.

Så just nu känns det lite dubbelt att tänka på barn ännu för jag längtar å ena sidan efter barn men man har ju så få roliga år kvar med hästen och det är ju en så stor del i ens liv som man satsat mycket tid och pengar på så man vill ju njuta de här sista åren... Om jag får barn om 1,5-2 år så kanske jag inte kommer igång med tävlandet igen förrän hästen är för gammal? Då är han 17 när barnet föds om jag blir gravid snabbt men det kan ju gå att börja tävla igen om man är målmedveten och har duktiga medryttare som håller igång under tiden, men flera av er tror ju inte att det är så vanligt. Svårt, för det är träning och tävling som jag tycker är kul, att bli bättre medan vardagsridningen och uteritter tycker jag inte är så kul.

Vi har inga föräldrar eller nära släktingar i närheten om vi bor kvar här när barnet kommer, det är ca tio mil till bådas föräldrar så det är ingen hjälp i vardagen. Inga nära vänner har barn ännu heller så det finns i nuläget ingen given att lämna barnet till förutom pappan på vardagar när jag ska till stallet.  Därav att jag är rädd att det ska bli konflikter om detta, inte för att pappan inte vill umgås med barnet men som ni andra skrivit så kanske det inte finns så mycket tid för mig att ha barnet när HAN vill göra något eget och det blir ju orättvist.

• Seven Costanza
    CajoB skrev 2013-01-03 12:04:50 följande:
    Gammal tråd och jag kan bara berätta hur det funkat för mig men kanske lite input iaf.. Jag fick barn i början av förra året och hade då en häst. Jag fick foglossning på slutet (inte jätteilla men så det kändes rejält när man gjorde vissa rörelser och på kvällen när man reste sig ur soffan) men red ändå tills det var 1 vecka kvar till BF. Då blev hon väldigt öm i hovarna pga att det först var lerigt och blev ojämnt och sen frös det på och hon hade inga skor så hon fick vila då. Sen gick jag över 2 veckor dessutom men började rida igen ca 3-4 veckor efter förlossningen. Jag brukar låta mina hästar få en sammanhängande vila på någon månad 1 gång om året men hade ändå tänkt lägga den omkring förlossningsdatumet så det funkade perfekt. I början fick jag inte mocka eller lyfta vattenhinkar så då var min snälla sambo med mig i stallet och hjälpte då även till med bebis. Sen pumpade jag ur så han kunde ge honom ifall jag inte hann hem på kvällen innan det var matdags igen, han åt exakt var 3e timme. När sambon började jobba igen så tog jag med bebisen till stallet de dagar han jobbade sent. Han har varit van vid att vara med ända från början så det går jättebra. Dom dagarna rider jag inte då utan bara mockar och fixar med foder för det ingår inte i stallhyran. Efter 6 månader ville han inte amma längre så då blev det lättare när han fick mat+ersättning. Men allting går om man vill! För mig har det aldrig varit något alternativ att sluta ha häst och idag har jag dessutom 2. Bebisen är nu 10 månader och mannen ägnar sig mest åt sina hobbys på helgerna och kvällar när bebisen somnat så det funkar bra!  Ekonomimässigt lever man inte fett men det gör man ju aldrig när man har häst. ;)   

Roligt att det gått bra för dig! Tyvärr är min man allergisk så han kan inte hjälpa till med något i stallet så om jag inte kan lyfta och sånt måste jag ju också ha hjälp. Tror i så fall att jag får skaffa en till medryttare så att de kanske kan dela på sysslorna de första veckorna. Just nu är vi i en uppåtgående trend gällande tävling osv så jag vill i alla fall inte sälja, känns som att han börjar bli för gammal för det också (han kommer vara 17-18 om jag blir gravid när jag vill). Jag får nog resonera som så att jag får lösa det om och när jag blir gravid och försöka njuta av tiden med häst utan barn nu så länge .
  • Seven Costanza
    vargaa skrev 2013-01-27 23:13:23 följande:
    Nu är jag ingen tävlingsryttare själv men kanske passar det ganska bra att minska på tävlandet när din häst nått en ån ålder som 17 år. Däremot blir han ju en fin läromästare för barnet att åka på .är det blivit lite större. Trygg och erfaren. Tiden att tävla finns kanske inte på några år men kommer tillbaka ungefär i samma veva som din häst vandrar vidare o det är dags att hitta en ny häst. Ang konflikter i förhållandet pga tidsbrist för mannen så bör ni tala innan om vad ni har för förväntningar på livet med barn. Förväntar han sig att du ska vara i stallet 7 dgr i veckan eller 2? Och du själv? Man måste ge varandra tid om det behövs men det gör det inte alktid.
    Mamma till Elisep www.vargaaa.blogspot.com

Jag tror inte att jag kommer köpa någon mer häst efter den här utan då satsar jag nog på det vanliga livspusslet med man, barn, jobb och hus. Det är dyrt att bo i hus här så det skulle vara bra om jag inte hade dessa kostnader i all evighet. Om jag vill rida är det bättre att jag blir medryttare på någon annans häst känns det som. Tror faktiskt att det blir skönt att slippa det övergripande ansvaret. Just nu går det dock jättebra på träning så jag hoppas komma igång ordentligt nu i år med tävlingar, ska bli roligt att fokusera på det innan det är dags att fokusera på barn. Jag har bestämt mig för att inte sälja utan snarare få upp honom i tävlingskondition och tävla samt att det efter sommaren nog är dags att skaffa annan medryttare eftersom den jag har troligen flyttar för studier. Om jag då har en häst som går fint och är i trim ökar sannolikheten att någon duktig som även vill betala en slant blir intresserad vilket ju skulle vara bra rent ekonomiskt. Om/när jag blir gravid (tidigast om ett år men man vet ju inte om man lyckas) kommer jag eventuellt behöva två medryttare om jag inte mår bra för jag vill inte pensionera en 17-åring - han känns jättefräsch än så länge och skulle nog tycka det var roligt att fortsätta träna och kanske tävla. Han är i så fall minst 18 när vi får barn och man vet ju inte om han kommet vara fräsch nog så att jag får lyckan att tävla honom igen när jag kommit igen efter förlossningen men det hade ju varit roligt om man kunde hitta pålitliga människor som kunde hjälpa till att hålla igång honom. Om han inte behålls i tävlingskondition när jag är gravid tror jag det blir väldigt svårt att motivera mig själv och honom att komma upp i kondition igen om vi båda är otränade samtidigt... Men självklart kan jag ju inte vänta i evigheter med att bli gravid bara för att jag vill kunna tävla längre på min häst, det förstår ju vem som helst (man är ju ingen OS-ryttare ). Grejen är ju bara att i och med att det ändå kostar ca 4000/månad att ha häst här så vill jag helst undvika att han bara blir promenadhäst så tidigt som vid 17-18 (ja det är tidigt om man är hälften ponny tycker jag). Okej det blir ju några hundralappar billigare om man inte tränar men ändå ganska mkt pengar. Med maken blir det nog inga konflikter OM jag skaffar två medryttare samt blir bättre på att planera min tid och göra min halva i hemmet (han gör oftast mer som det är nu och han vill förstås att det ska vara hälften-hälften och undrar hur den ekvationen ska gå ihop med jobb, hus och häst när även barn kommer in i bilden...)
  • Seven Costanza
    caroolina85 skrev 2013-03-28 12:37:38 följande:
    När ja blev oplanerat gravid i höstas tog ja beslutet att det var bäst att sälja min häst. Ett alternativ va att lämna ut henne på foder, men tyvärr finns det ju alltid en risk att man senare får tillbaka en trasig häst och det ville ja inte. Ja red sista gången på henne i v 24 och dagen efter hamnade ja på sjukhuset pga konstiga blödningar, då insåg ja att det var rätt beslut att sälja. Att bara ha en häst i hagen och titta på kostar ju lika mycket ändå och med föräldrapenningen sen så skulle ja förlora så mycket i månaden så det skulle ändå inte funka. Min häst blev såld på 3 månader och har fått ett jätte bra hem nu. Diskret även i kontrakt ett att ja har förköpsrätt om hon någon gång ska säljas igen.

Nej det är ju alltid risker med att lämna ut på foder, t ex att fodervärden vill lämna tillbaka i förtid eller inte rider eller fodrar hästen som man hade tänkt. Usch nej, fodervärd är nog uteslutet om jag inte skulle få reda på att någon jag känner är intresserad. Vi har dock bestämt oss för att skjuta upp bebisförsöken till 2015 pga jobb och ekonomi så då föds barnet som tidigast 2016 och det året fyller min häst 19 år. Jag har börjat tävla igen och hoppas att han får vara fräsch så att jag kan tävla hela det här året och nästa år, sedan om jag lyckas bli gravid det året han är 18 så får man ju se hur länge man vill/vågar/orkar rida och tävla. Men om han är minst 19 när barnet föds så är det kanske inte säkert att jag kommer tävla honom igen efter att jag kommit över första bebismånaderna. Kanske om jag hittar en medryttare som vill tävla honom under tiden jag är gravid och nyförlöt så att han inte vilar från det, för jag tror det blir för svårt att komma tillbaka til tävlandet om både han och jag är ringrostiga. Men det känns nog ganska okej att pensionera en 19-årig häst från tävlande, men "problemet" kan ju vara att han ändå är tillräckligt fräsch för at motionsridas och då tar det ju tid och pengar från familjen i alla fall... Men i dagsläget har jag kommit fram till att jag inte vill sälja nu för att jag kanske känner si eller så i framtiden. Jag vet ju inte ens om vi kommer ha lätt att få barn, han kanske är mycket äldre än 19 när vi lyckas få barn, det vet ju ingen och då är det ju dumt att sälja i förväg känner jag, till skillnad från dig som ju redan var gravid. Var du ledsen efter att du sålt?
  • Seven Costanza
    iafia20 skrev 2013-03-28 13:21:06 följande:
    Väntar mitt första barn till hösten. har min egna uppfödning, ett sto på 3år. Jag kommer inte sälja pga att jag är gravid. för det första tänker jag inte lägga ner hela mitt liv pga att vi ska ha barn. Och jag förstår att det kommer vara den lilla i centrum under lång tid men hästarna är en del av mitt liv, jag har hållt på med dem i 20 år nu inget jag släpper. Dessutom har jag nu en väldigt fin och lovande unghäst som betyder mycket för mig då jag ägt och tävlat hennes mor. Jag rider försiktigt tills jag känner att jag inte kan längre. En 3åring kan man med gott samvete låta vila långa perioder, hon är ju faktiskt ett barn hon med,.

Jo det är ju skillnad beroende på hästens ålder, jag känner ju att min häst kommer vara i en såpass hög ålder att man inte riktigt ve hur fräsch han kommer vara efter att jag fått barn och det är det som känns svårt. Nu får jag ju ca två års tävlande till eftersom vi skjuter upp barnplanerna men om han är för "skruttig" för at tävla men för fräsch för att avliva efter jag fått barn så blir det ju många års tid och pengar som läggs på det. Missförstå mig rätt, jag älskar min häst och vill inte avliva bara för att, men det känns jobbigt att han är i en sån "mellanålder". Om han lever tills han är 25 har jag ju som sagt ingen aning om hur mitt liv kommer se ut då.
  • Seven Costanza
    iafia20 skrev 2013-03-28 17:22:34 följande:
    Finns det ingen vettig hästmänniska du känner som du kan låna ut han till?

Nej, inte som jag känner till i dagsläget, alla har egen häst och har inte tid med mer än en. Men vi har ju som sagt skjutit upp barnförsöken så det kan ju ändra sig tills dess.
  • Seven Costanza
    Sar skrev 2013-03-29 20:58:34 följande:
    Vi har 3 barn (snart 8,8 och 3 år) och är på väg att köpa ny häst då min egna uppfödning var tvungen att tas bort förra året. För mig går det runt tack vare att jag har ett flexibelt jobb och står på lösdrift. Det fungerar med träning men inte med tävling så den biten har jag valt bort. Jag hade också behövt ha hästen lite närmare mig för att det skulle bli ännu smidigare. Jag har vissa dubier nu inför nyinskaffandet. Ju fler kvällsaktiviteter/träningar som barnen har, desto mer begränsad blir jag i mitt hästeri. Och att dra iväg vid 20.30  med restid till stallet blir tufft i längden. Å andra sidan känner jag mig inte riktigt "hel" utan häst heller. Helt lätt är det inte.

Har du haft häst ända sedan första barnet föddes och upplever du att det är enklare eller svårare att hinna med nu jämfört med när du hade spädbarn? Jag kommer troligen inte skaffa någon ny häst efter den här av ekonomiska skäl och jag skulle väl tro att han inte lever längre än till mitt första barn är max 6 år (om vi får första barnet när vi önskar), då har jag räknat att han lever till 25 års ålder. Före barnet är 6 år kanske de inte har jättemycket aktiviteter, men vi vill ju gärna ha minst två barn så jag hoppas ha två barn inom hästens livslängd och jag hoppas att man hinner det. Sedan vet jag dock inte om jag kommer behålla honom ända tills han blir för skruttig och MÅSTE avlivas utan jag kanske väljer att avliva när jag inte anser att hans tillvaro är givande längre och det kan ju vara vid en tidigare ålder.
Svar på tråden Hur blev det för dig med egen häst när du fick barn?