• Lillasyster82

Nu har bägaren runnit över, jag orkar inte mer!

Får man hänga på?
    Känner igen mig i er om den stora barnlängtan, skengraviditet och besvikelserna. Just nu är jag väldigt långt ner - deppar mest hela tiden.

Jag slutade med p-piller för länge sedan för jag visste att innan jag började så hade jag väldigt oregelbunden mens. Därför slutade jag för jag ville få igång kroppen fast det har snarare fått motsatt effekt - har haft mens en gång per år de senaste 5 åren och senast så var det 1,5 år mellan. Om min mens varit regelbunden borde jag haft ägglossning i dagarna och ska i så fall ha mens om ca 2 veckor. Tyvärr har jag tappat hoppet om att så är fallet - är väl ytterligare ett år till nästa gång som vanligt... Hade hoppats på att mina ansträgningar med att ändra kosten och kinesisk akupunktur skulle hjälpa mig och min hormonella obalans men som det känns nu så är inte fallet. Håller på att tappa hoppet och ge upp som det känns just nu, får se om jag hittar styrkan under min semester som jag har senare i sommar.

Lite om mig då,
    Jag fyller 30 om några få dagar (har en smärre kris) och min man är lika gammal.
    Vi gifte oss för 2,5 år sedan och det var även då vi började våra försök - februari 2010.
    Har varit på utredning och det är konstaterat att även jag har pco men kommer inte få någon hjälp från sjukvården förrän jag nått BMI 35, inte långt kvar men känns hopplöst.

Håller tummarna för att det går bra för er andra!

• Lillasyster82

GRATTIS Scoose! Tycker jag ser två tydliga streck men förstår om du vill ta ytterligare ett test för att berkräfta det som dessa två test visar. Håller verkligen tummarna för att det visar samma sak! Är verkligen glad för din skull!  Solig Rekommenderar dig att testa även detta på morgonen för som jag förstått det så kan det vara så att det kan visa positivt på morgonen men övrigt på dagen så kan det bli negativt fast man ändå är gravid. Har du några andra symptom? Jag väntar i alla fall med spänning på resultatet! Skrattande

scoose skrev 2012-07-09 12:28:13 följande:
    Ibland kan jag tom bli arg (i smyg) på folk som blivit gravida.. Är jag helt ensam i det? Känns otroligt elakt att man inte alltid kan glädjas med andra
    Nu ska fan mensen hålla sig borta, annars kontaktar jag en kurator i veckan!

Kram på er!!
    Tycker det känns lite märkligt för jag kan bli väldigt glad för de som har kämpat länge och blir gravida, kan verkligen dela deras glädje när pluset äntligen kommer. Men med vissa går det inte alls att dela deras glädje med, inget jag säger utan brukar hålla god min men inombords är det helt andra känslor. Jag blir arg, besviken och önskar att det vore jag istället. Ofta jag känner en kall dusch när någon berättar att de är gravida, självklart vill jag inte att någon ska behöva gå igenom det jag själv går igenom nu men när någon berättar så ser jag bara det jag själv inte lyckats med. Jag känner mig helt enkelt misslyckad och okvinnlig. - Är så svårt att förklara men tror ni förstår vad jag menar... Tårarna vill bara spruta och känslorna inombords är ofta i konflikt.

Har gått igenom många stadier av känslor i samband med att min syster blev gravid på första försöket vilket knappt var ett försök utan hon slutade med p-piller för att låta kroppen stabilisera sig innan de skulle försöka "på riktigt". Var jobbigt att se hennes barn födas och nu är han närmare 1 år. Är inte riktigt lika jobbigt nu när han har växt till sig men när han var bara någon månad så var jag helt förkrossad varje gång jag var där.

Känner även ibland att jag inte orkar träffa de som har barn - blir så stort fokus på barnen om de är med vilket är helt förståligt men hjälper inte mig.

Ser framemot att höra hur det går för er alla! Lycka till så kämpar vi vidare!
    Peppkramar
  • Lillasyster82
    scoose skrev 2012-07-10 09:58:34 följande:
    Tack! Går omkring i ett lyckorus här hemma, ska snart till jobb. Känns som dagen kommer gå hur lätt och fort som helst Vågar inte hoppas på ngt till 100% ännu dock... (även fast jag egentligen gör det innerst inne)...
    Jag har bölat och skrattat omvartannat hela morgonen :-P
    Lillsyster82: Är det så att jag bör vänta tills imornbitti med det digitala? På hemsidan står det att jag kan få ett tillförlitligt test dygnet runt om man är på bim och framåt.. Men jag håller med, det känns ju säkrast att ta på morgonen! Dock vet jag inte om jag har nerver till att vänta, haha.. Känner jag mig själv rätt kommer jag slita upp testet så fort jag kommit innanför dörren

Kram på er alla!! 
    Kan bara sätta mig in i den situationen, måste vara svårt att smälta och verkligen förstå att det är sant. Kommer troligtvis ha samma reaktion som dig den dagen det är min tur. Förstår också om du inte orkar vänta ända till imorgon att testa igen, hade säkert inte jag heller gjort även om det säkraste hade varit att vänta. Som jag förstått det så finns det vissa som det kan ta upp till en vecka efter BIM innan det ger utslag men vi är ju så olika så man vet ju inte hur man fungerar. Blir det åter plus ikväll så har det ju svart på vitt dessutom. Glad
    äralltupptaget skrev 2012-07-10 12:11:33 följande:
     oj vi är nästan i samma sits. Jag slutade med p-piller i juni 2010 då satte vi igång att försöka på riktigt.
    INnan dess käkade jag p-piller, minns inte vad dom hette, och hade ingen mes alls. Så under drygt 5 sista åren med p-piller hade jag ingen mens vilket var skönt, men nu undrar man om det var så bra för kroppen..
    Nåväl, vi försökte och försökte men mensen kom inte tillbaka, efter 7 månader sökte jag hjälp, fick inte först komma eftersom jag inte  försökt i 1.5 år.. men jag tjatade til mig en tid hos en privat klinik där jag även går idag.
    Iaf så konstaterade hon att jag har pcos och rekomenderade att jag skulle minska i vikt.. :(
    Istället ökade jag i vikt eftersom jag blev så jävla deppriomerad. :(
    Ja, det är inte lätt att hålla sig i skinnet när man är deppig. Har verkligen fått erfara att jag äter för att döva mina känslor. Nu när jag försöker att inte göra det så blir det väldigt mycket känslor som skall komma ut vilket ibland tär på mig eftersom jag inte är van. Dessutom så tror jag att efter som jag dämpat mina känslor tidigare och inte låtit dem komma ut så kan det nu bli dubbel effekt när jag faktiskt tillåter mig att känna och deppa.

Minska du i vikt när du åt Metformin? Min läkare pratade om att hon kunde skriva ut sånna till mig men var vid det tillfället inte intresserad. Känner dock nu att har jag inte lyckats gå ner de sista i vikt till efter semestern så kommer jag nog fråga om dem. Vill så gärna att det ska hända något snart så har inte så mycket tålamod längre med andra alternativa metoder.

Vet du om du får ägglossning när du äter pergotime? Har du kollat med ÄL-stickor?

Hoppas verkligen att alla nu kan få ett plus, det skänker mig hopp om att jag också kommer kunna få ett förr eller senare - är nog därför jag faktiskt kan glädjas åt er när ni får era plus och inte bli arg, besviken eller avundsjuk för att det inte var jag.

Tack för att ni finns och vill dela med er!
    Kram på er alla!
  • Lillasyster82

Eftersom jag har så oregelbunden så vet jag knappt vad jag väntar på. Känner inte min kropp vilket är galet frustrerande. Hoppas på att ha ÄL nu i dagarna men tar det lika lång tid som förra gången jag fick mens så får jag vänta ytterligare 1,5 år. Deprimerande!

Ska vänta till efter semestern innan jag skaffar hjälp. Ska försöka bara slappna av och sluta tänka så mycket. Just nu är det ett väldigt stort fokus i mina tankar, spelar ingen roll vad jag gör så dyker dom upp.

Hur går det för dig, Scoose?

• Lillasyster82
    FridaF skrev 2012-07-14 07:14:46 följande:
    Aha.... ja det är olika... hade nog bara tur att en sköterska från kliniken inte gått på sem. än och var på gyn denna vecka. var henne jag pratade med å hon son bokade in oss...

sklnt iaf din kropp fixade detdär själv....jag är arg på min kropp för att den gör såhär:-\

Hej FridaF!

Jag känner igen mig, är också arg och frustrerad över min kropp. Förstår sällan vilka signaler den ger mig. Riktigt jobbigt. Hoppas det löser sig för dig!

Peppkram
  • Lillasyster82

För min del så hoppas jag på mens nu i dagarna eller inte egentligen men då vill jag ha ett stort fett plus istället. Men förstår mig inte på min kropp och vad den vill ge mig för signaler. Blir galen på att det ska vara så här, inte vara regelbunden, ha olika symptom för mensen varje gång, måste ner mer i vikt för att få hjälp,tankarna surrar fast vi ska glömma ett tag framöver...

• Lillasyster82
    ebbe85 skrev 2012-07-26 21:26:52 följande:
    Jag har ju ganska nyligen hängt med i denna tråd (men jag har hängt i andra trådar om pergotime och pco) och jag trodde aldrig jag skulle få möjlighet att säga detta, men jag har plussat!

Det har varit 1,5 tuffa år med pco, vakande vid min mammas sida, sedan pergotime, och två hårda förluster då min mamma gick bort och jag fick skiljas från mitt barndomshem.

Två månader efter att min mamma gick bort blev jag gravid!

Helt otroligt.

Och anledningen till att jag skriver allt detta är för att jag vill säga till er alla som kämpar att om jag lyckas så kan alla lyckas. Jag var den sista som trodde på ett plus, jag lovar!

Jag är i vecka 7 nu (precis som scoose) och det känns overkligt.

Men ni ska veta att det är en stor fet myt att det bara funkar om det är spontant och inte framtvingat, för jag tog äl-test, fick utslag 3 dagar i rad, och "tvingade" min man att ha sex alla tre dagar, så det var allt annat än spontant

Hoppas att ni känner lite hopp av detta. Kämpa på mina vänner ?      

Grattis! Vad skoj att höra!

Skönt att ni berättar att det faktiskt fungerar trots ihärdigt tänkande. Är så vanligt annars att höra att det blir då ni typ ger upp... Tack för att ni delade med er!
  • Lillasyster82

Hej! Här går det heller inget vidare... Semestern är väldigt snart slut och önskar att den vore längre. Under semestern har jag även lyckats gå upp i vikt, jag som måste gå ner för att få pergotime. Så nu känns det som att börja om från början. Ska jag se lite ljust på tillvaron så har jag precis haft mens, bara 49 dagars cykel jämfört med 1-1,5 år tidigare. Hoppas det går bra för er andra.

• Lillasyster82
    äralltupptaget skrev 2012-08-17 21:53:12 följande:
    hur mycket väger du nu ?
    Jag är en liten tjockis men jag fick ändå pergo. :)

Efter att jag åt min 2:a dos av pergotime, så fick jag mens av mig själv på dag 35 ! Det känns iaf bra, att kroppen kan komma igång själv med den.
    Annars har jag fått äta primolut för att framkalla mens för att kunna börja med pergotime.

Nu den sista kuren med pergo gjorde jag under gyns semester så jag gjorde inget VUL då, men nu har jag fått en tid för koll! Känns bra, så man får lite uppföljning vad som händer " down there"  :)

Min mens dröjde nästan 8 månader när jag slutade med p-piller och sedan tog det typ 6-7 månader så fick jag den igen, dvs jäkligt oregelbunden. Kroppen är lustig...

Just nu väger jag 109 kg till mina 1,73m, alltså ett BMI på ca 36,5. Jag har ca 5 kg att gå ner innan jag får börja använda pergo enligt min barnmorska. Sen har jag fått känslan av att det kan skilja rätt mycket beroende på vilket län man bor i och ännu mer skiljer det sig om man går privat.

Men just nu så har jag fått känslan av att min kropp håller på att stabilisera sig med hjälp av kinesisk akupunktur och LCHF (har dock inte ätit enligt LCHF under semestern men tror ändå det är en viktig faktor och jag försöker komma tillbaka dit igen).

Ska i och för sig göra allt för att gå ner i vikt, även om det skulle ta sig så är det ju en fördel att inte ha fullt så många kg för det kommer bli fler under en graviditet - jag utgår i alla fall från det.

Kramar
  • Lillasyster82

Håller verkligen tummarna för dig äralltupptaget!

Min barnmorska pratade också om det när jag var där senast, då jag även fick beskedet att jag var tvungen att gå ner 5 kg. Då kände jag för att jag ville försöka själv. Hade inte min mens kommit så snart inpå förra gången hade jag nu efter semestrarna frågat om preparatet men för tillfället går jag och hoppas på att mensen håller på att stabiliserar sig med hjälp av den kinesiska akupunkturen och LCHF, är helt säker på att de är det två sakerna som gjort att jag haft mens så nära inpå varandra. Som sagt nu hoppas jag bara på en till eller varför inte resultatet gravid på ett test... Får jag inte det så kommer jag gå tillbaka till barnmorskan och hoppas på att få methformin utskrivet.

Ska nu göra allt för att det faktiskt blir något inom ett halvår, hade passat så perfekt i tiden eftersom min man troligtvis ska jobba utomlands under 1-2 år med start nästa höst. Hade varit perfekt att ha en liten då så kunde jag hänga med, om inte så vet jag inte hur jag ska göra. Vill ju gärna vara där han är men frågan är om jobb eller vad jag ska hitta på för att sysselsätta mig... Men det löser sig.

Ja, nu kämpar vi vidare! :) 

• Lillasyster82
    äralltupptaget skrev 2012-08-24 09:51:31 följande:
    haha vi är nästan i samma sits. Min man ska också iväg och jobba så , jag känner samma hade varit perfekt att kunna vara mammaledig då och känga på :)

5 kg är inte så mycket, men kan ändå vara kämpigt att gå ner.
    Jag har försökt göra små framsteg, att sluta dricka läsk, inte äta godis ( fast jag fuskar ibland , men då tar jag plockgodis och bara en liten påse för max 15 kr)
    Sedan försöker jag gå mycket, 1 timme minst 3 ggr i veckan.
    Har väl inte blivit så mycket nu under sommaren men jag ska ta tag i det där .
    Tror jag ska börja gå på gym också. Dom har öppnat ett gym i min hemstad som bara tar 199:- /månad perfekt! Känner att jag inte vill lägga 5-6000:- på er årskort som det annars kostar på andra gym.

Kan du inte berätta mer om den där kinesiska akupunkturen, hur funkar det ? vad handlar det om ?
    Hur har du reagerat ?  det lät mycket intressant.
    Har dock prövat akupunktur 2 ggr tidigare för min rygg men jag mådde så jäkla illa efter behandlingarna så jag slutade med det.. yr och kräktes.

När det gäller akupunkturen så fick jag rekommendationen av en bekant som tidigare varit på svensk akupunktur men utan resultat, när hon sedan gick på kinesisk akupunktur så hände det saker... Hon blev gravid och har idag barn. :)

Man kan reagera väldigt olika på akupunktur och det handlar säkert om vad det är för obalanser man har i kroppen och hur kraftiga de är. Själv blev jag också riktigt dålig första gången jag var där och så var jag jätte trött. Den natten sov jag 12 timmar men det var vad kroppen behövde så är glad att jag tillät mig själv att lyssna till kroppen. Tycker det är så lätt att missa den biten och tror det i många fall är därför jag mår som jag mår. Bara några dagar efter den behandlingen fick jag mensen - så mensen var alltså på gång redan och tror det har med min kostomläggning att göra.

Gången därefter så hade jag inte längre samma obalans i kroppen och därför reagerade jag inte alls lika kraftigt. Hade ungefär två veckor mellan dessa tillfällena. Jag var lite tröttare än normalt men annars inga speciellt märkbara effekter förutom att jag kände mig mer harmonisk och fått tillbaka lite energi.

Nästa tillfället vilket var bara för ett par dagar sedan, då hade det gått ca 1 månad mellan och hon kunde se ytterligare förbättrningar hos mig. Innan denna gången så hade jag haft mens igen, 49 dagars cykel. :)

Varje gång jag varit där har hon satt nålar på lite olika ställen beroende på vad som behövts just den gången. Hon ser till helheten vilket i viktigt, även om jag kom dit för en specifik orsak så undersöker hon om det finns något som jag kanske inte själv kan relatera till. Ibland kan det ju vara så att man har ont i ryggen men egentligen sitter problemt i höften som sitter snett. Behandlar man då bara ryggen kommer man aldrig bli bra eftersom grundproblemet fortfarande är kvar.

Jag känner mig i alla fall mer harmonisk nu än när jag först startade akupunkturen och är säker att akupunkturen är en stor bidragande orsak. Har inte samma svackor längre heller gällande psyket även om de också kommer.
  • Lillasyster82
    jagvill85 skrev 2012-08-24 18:03:07 följande:
    Hej, kinesisk akupunktur låter intressant.Vad grundar sig det på, jag menar hur kan "läkaren" veta var nålarna skall stickas etc? Är lite väl veteskaplogt lagd för att kunna lita på nåt som inte är vetenskapligt bevisat :-P Men huvudsaken är ju att man mår bättre! Har en fråga till er, hur ser er jobbsituation ut? Jag skall avsluta min doktorsavhandling nu i höst och har börjat söka jobb....hoppas på att hitta ett jibb och på bli gravid men det är kanske inte så bra att börja ett nytt jobb med att berätta att man är gravid. Förstår ni vad jag menar? Hur tånker ni? Om ingen mens kommit nästa vecka ska jag framkalla den med p-piller och sen bõrja med sprutor spännande! Min gyn ville att jag skulle börja medcbsprutorna under min San Fransiso jobbresa...stressar ren med hur jag ska få med dem på flyget och hur jag skall lycoas med 9 timmars tidsskillnad... Ha en skön helg!

Hej!

Här kan du läsa mer om akupunktur, det är Christina som jag går till på behandling. Dessutom är akupunktur en behandlingsform som är accepterad av "skolmedicinen" idag, minns att min syster fick remiss till en akupunktör efter hennes förlossning. Som jag förstått det så finns det en vetenskap och forskning bakom just denna behandlingsform. I och för sig inte därför jag valde den utan för jag blivit rekommenderad då andra med liknande bekymmer blivit hjälpta. Nu efter att jag gått inser jag också att det händer något i kroppen som är till det positiva - tror inte det bara handlar om placeboeffekten (även om den är väldigt stark) för jag har reagerat lite olika efter de olika tillfällena jag varit där. Och som du skriver det viktigaste är ju att man mår bättre och det gör jag även om det känns som jag fortfarande har lång väg att gå. För i slutändan så måste jag ju hitta problemet till varför jag är där jag är idag och ta itu med den, akupunktur och andra behandlingsmetoder kan bara hjälpa till på traven för att uppnå ett välmående.

Jag har jobbat ett tag men när vi väl började försöka så hade vi båda precis tagit en nyanställning. Sitter lite i den situationen nu att jag funderar på att jag vill byta men känner som dig, vill ju inte börja på något nytt och sedan säga att jag är gravid. Det är en svår situation men med erfarenhet så vet jag ju också att det kan ta lång tid innan det händer något och varför då sumpa chansen till att byta till ett nytt jobb och utvecklas mer.

Hur har det gått för dig, blivit någon mens än? Har du hunnit börja med sprutorna?

Ha det gott!
    Kram
  • Lillasyster82

Hur går det själv äralltupptaget?

Själv har jag tagit tag i mitt liv igen och är tillbaka på banan efter att ätit allt som kommit i min väg under 2 månaders tid. Jag har inte mått bra av det men har varit för lat att göra något åt det. Dessutom så är jag sockerberoende är bara att kosntatera, varför skulle jag annars äta det som inte är bra för mig. Min kropp reagerar ganska snart när jag ätit dåligt, magen börjar krångla och efter ett par veckor kommer mina eksem på händerna tillbaka.

Sen väntar jag på ägglossning - hoppas den kommer de närmsta dagarna men det vet man ju aldrig. Kan bli helt galet frustrerad över att jag inte vet hur min kropp förväntas bete sig.

Kramar

Svar på tråden Nu har bägaren runnit över, jag orkar inte mer!