Inlägg från: pigglet |Visa alla inlägg
  • pigglet

Svårt med koordination och inlärning

Men det är inte helt taget ur luften, jag är förskollärare och gick en kort utbildning om detta i våras.
    En författare som skrivit om det här med spädbarnsreflexer är Ylva Elneby (tror jag hon heter), som skrivit bl.a. "Om du inte rör mig så dör jag" och "Barns rätt att utvecklas". I de böckerna tas mycket sådant här upp, kan ju vara ett tips om man är intresserad.

Det handlar alltså om att man behöver "nöta bort" de medfödda reflexerna, sådana som "ska" försvinner under barnets första år. Det görs genom att barnet ligger på mage och lyfter huvudet tex, eller kryper, ålar, masar... Finns reflexerna kvar så gör de tex att om något rör vid ryggraden (tex stolens ryggstöd) utlöses reflexen och höften "skjuter iväg" åt sidan. Svårt att sitta still i skolbänken då.
    Eller en annan reflex som gör att huvudets läge påverkar kroppen. Titta upp på tavlan går ju bra, men när barnet sedan böjer på huvudet för att skriva så följer handens rörelser med och barnet trycker av stiftet på pennan.  

Svar på tråden Svårt med koordination och inlärning