• hönsmamman89

Svårt med koordination och inlärning

Hej!
    Har en svärmor som bestämt hävdar att barn som INTE kryper under småbarnsåren får STORA problem med inlärning och koordination när de börjar skolan...
    Hon jobbar som på en skola som kör med en "lek" som de kallar "Afrikaresan" där de i ÅK1 ska krypa, åla, djungla, etc. Detta gör att de kan "se" vilka som inte krypit påstår hon...
    De som inte krypit kan inte åla, krypa eller behöver MYCKET extra stöd med skolarbeten och sådant av assistenter.
    Jag TROR INTE på detta och tycker att hon är för på oss som hela tiden tjatar om att vår lilla tjej MÅSTE krypa annars får man kämpa som fan med henne när hon börjar skolan....  :(

Så nu till frågan; Har era barn som krypit/inte krypit haft nåt problem med koordination och inlärning i skolan????
    Diskutera gärna detta i tråden! Vill höra många svar!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-29 18:07
    Vill bara tillägga att vår dotter nu bara är 7 månader, och nog är på gång med krypandet så småningom, vilket svärmodern inte bryr sig om utan påpekar ovanstående framför lillan sen hon var 4 månader(!).... Inte hör hon att lyssna heller :(
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Svårt med koordination och inlärning
  • IsDimma

Fick höra detta från mina kollegor (en fsklärare och en bsk) för ett tag sen då dom haft ett barn som inte kunnat vare sig krypa eller gå. Det står i någon bok - bra källhänvisning jag vet

• IsDimma

I den boken står det btw om en tolvåring som fick lov att lära sig att krypa.

• Little Ms Chatterbox

Hur ska jag rösta tro, har en son med ADHD som lärde sig att krypa i full normal tidperiod fast han var född 10 v. för tidigt. Han hade viss problematik med koordinationen. Inlärning är det inga problem med förutom att han inte har någon koncentrationsförmåga eller arbetsminne alls. När han lär sig något kan han det exemplariskt.

Han syster är född ca 5 v. för tidigt, ingen NPF diagnos, kröp inte. Hon hoppade på rumpan fram tills hon var 16½ månad gammal. Hon har bra koordination och verkar inte ha några problem med inlärningen som det ser ut hittills, hon är nyss fyllda 6 år. Hon har bra koordination och det syntes stor skillnad på henne och storebror när det gällde de normala rörelsemönstret i de olika utvecklingsstadierna. 

De har även ett tvillingpar som syskon, också ca 5 v. för tidigt födda. Båda kröp som de skulle, killen är mycket lik sin storebror när det gäller koncentrationen och arbetsminnet men kan väl direkt inte yttra mig inlärning, de är bara 5 år snart.

Nu kryper de alla omkring när det passar sig i leken och efter den dagen som tjejen lärde sig att gå så har hon inte hoppat på rumpan alls, var som om hon glömde bort det sättet på bara någon dag. 

Visst kan det hänga samman, men det är inte något man kan sätta likamedtecken mellan. Tycker nog att din svärmor borde passa sig för vad hon för vidare till kolleger och även förmedlar till barnen. Att hon försöker föra över det på sitt kära barnbarn borde hon få en lite näsknäppa om
    Snäs av henne nästa gång då att hon kan få hjälpa till med läxorna sen när det kommer då för du tänker njuta av småbarnsåldern som den är nu.  

• hönsmamman89
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-06-29 17:58:37 följande:
    Hur ska jag rösta tro, har en son med ADHD som lärde sig att krypa i full normal tidperiod fast han var född 10 v. för tidigt. Han hade viss problematik med koordinationen. Inlärning är det inga problem med förutom att han inte har någon koncentrationsförmåga eller arbetsminne alls. När han lär sig något kan han det exemplariskt.

Han syster är född ca 5 v. för tidigt, ingen NPF diagnos, kröp inte. Hon hoppade på rumpan fram tills hon var 16½ månad gammal. Hon har bra koordination och verkar inte ha några problem med inlärningen som det ser ut hittills, hon är nyss fyllda 6 år. Hon har bra koordination och det syntes stor skillnad på henne och storebror när det gällde de normala rörelsemönstret i de olika utvecklingsstadierna. 

De har även ett tvillingpar som syskon, också ca 5 v. för tidigt födda. Båda kröp som de skulle, killen är mycket lik sin storebror när det gäller koncentrationen och arbetsminnet men kan väl direkt inte yttra mig inlärning, de är bara 5 år snart.

Nu kryper de alla omkring när det passar sig i leken och efter den dagen som tjejen lärde sig att gå så har hon inte hoppat på rumpan alls, var som om hon glömde bort det sättet på bara någon dag. 

Visst kan det hänga samman, men det är inte något man kan sätta likamedtecken mellan. Tycker nog att din svärmor borde passa sig för vad hon för vidare till kolleger och även förmedlar till barnen. Att hon försöker föra över det på sitt kära barnbarn borde hon få en lite näsknäppa om
    Snäs av henne nästa gång då att hon kan få hjälpa till med läxorna sen när det kommer då för du tänker njuta av småbarnsåldern som den är nu.  
    Låter ju helt som det ska det där! Tusen tack för svaret och jag håller med dig om det där med min svärmor haha
  • Callan

Det där är lite gamla skolan.
    När man kryper eller senare marscherar sådär som i militären med armarna svängande också så ska båda hjärnhalvorna koordineras. Har man svårt för detta KAN man ha svårt med inlärningen.

Min tjej kröp aldrig, hon rumphasade.
    Nu när hon går i skolan så är det snarare frågan om att skolan är för lätt och blir tråkig än att hon har svårt att lära sig.

Kort sagt så är det ingen garanti för det ena eller det andra om man kryper eller ej. 

• Flickan och kråkan
    Callan skrev 2012-06-29 18:43:28 följande:
    Det där är lite gamla skolan.
    När man kryper eller senare marscherar sådär som i militären med armarna svängande också så ska båda hjärnhalvorna koordineras. Har man svårt för detta KAN man ha svårt med inlärningen.
    Precis. Man kan få inlärninssvårigheter om man har svårigheter med att koordinera hjärnahalvorna. Alla former av korsrörelser är bra för att träna detta, och att krypa är alltså bra träning för just detta, men de flesta barn gör korsrörelser på andra sätt också så att denna koppling görs. Äldre barn som inte kröp som spädbarn kryper oftast utan svårigheter när de är äldre av just den anledningen, men som sagt äldre barn som har svårt att göra alla former av korsrörelser kan få inlärningssvårigheter och då kan man få specialträna just detta. Mina barn har krupit - äldsta med lite egen stil dock - men jag kröp aldrig. Jag kryper utan problem förbi de flesta krypande spädbarn nu för tiden och är en akademiker som idrottat strax under elitnivå
  • Mrs Green

Jag har bara hört att det är bra om man förr eller senare lär sig krypa (alltså använda korsvisa rörelser) och ju förr desto bättre. Men då antar jag att man menar att det är bättre om man lärt sig innan typ 2 år än vis 8 år... Min tjej kröp vid 11 månader och har inte haft några problem.

• pigglet

Men det är inte helt taget ur luften, jag är förskollärare och gick en kort utbildning om detta i våras.
    En författare som skrivit om det här med spädbarnsreflexer är Ylva Elneby (tror jag hon heter), som skrivit bl.a. "Om du inte rör mig så dör jag" och "Barns rätt att utvecklas". I de böckerna tas mycket sådant här upp, kan ju vara ett tips om man är intresserad.

Det handlar alltså om att man behöver "nöta bort" de medfödda reflexerna, sådana som "ska" försvinner under barnets första år. Det görs genom att barnet ligger på mage och lyfter huvudet tex, eller kryper, ålar, masar... Finns reflexerna kvar så gör de tex att om något rör vid ryggraden (tex stolens ryggstöd) utlöses reflexen och höften "skjuter iväg" åt sidan. Svårt att sitta still i skolbänken då.
    Eller en annan reflex som gör att huvudets läge påverkar kroppen. Titta upp på tavlan går ju bra, men när barnet sedan böjer på huvudet för att skriva så följer handens rörelser med och barnet trycker av stiftet på pennan.  

• hönsmamman89
    pigglet skrev 2012-06-30 21:28:39 följande:
    Men det är inte helt taget ur luften, jag är förskollärare och gick en kort utbildning om detta i våras.
    En författare som skrivit om det här med spädbarnsreflexer är Ylva Elneby (tror jag hon heter), som skrivit bl.a. "Om du inte rör mig så dör jag" och "Barns rätt att utvecklas". I de böckerna tas mycket sådant här upp, kan ju vara ett tips om man är intresserad.

Det handlar alltså om att man behöver "nöta bort" de medfödda reflexerna, sådana som "ska" försvinner under barnets första år. Det görs genom att barnet ligger på mage och lyfter huvudet tex, eller kryper, ålar, masar... Finns reflexerna kvar så gör de tex att om något rör vid ryggraden (tex stolens ryggstöd) utlöses reflexen och höften "skjuter iväg" åt sidan. Svårt att sitta still i skolbänken då.
    Eller en annan reflex som gör att huvudets läge påverkar kroppen. Titta upp på tavlan går ju bra, men när barnet sedan böjer på huvudet för att skriva så följer handens rörelser med och barnet trycker av stiftet på pennan.  
    Väldigt intressant det som du skrev! :)
Svar på tråden Svårt med koordination och inlärning