Inlägg från: hönsmamman89 |Visa alla inlägg
  • hönsmamman89

    Svårt med koordination och inlärning

    Hej!
    Har en svärmor som bestämt hävdar att barn som INTE kryper under småbarnsåren får STORA problem med inlärning och koordination när de börjar skolan...
    Hon jobbar som på en skola som kör med en "lek" som de kallar "Afrikaresan" där de i ÅK1 ska krypa, åla, djungla, etc. Detta gör att de kan "se" vilka som inte krypit påstår hon...
    De som inte krypit kan inte åla, krypa eller behöver MYCKET extra stöd med skolarbeten och sådant av assistenter.
    Jag TROR INTE på detta och tycker att hon är för på oss som hela tiden tjatar om att vår lilla tjej MÅSTE krypa annars får man kämpa som fan med henne när hon börjar skolan....  :(

    Så nu till frågan; Har era barn som krypit/inte krypit haft nåt problem med koordination och inlärning i skolan????
    Diskutera gärna detta i tråden! Vill höra många svar!!


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-29 18:07
    Vill bara tillägga att vår dotter nu bara är 7 månader, och nog är på gång med krypandet så småningom, vilket svärmodern inte bryr sig om utan påpekar ovanstående framför lillan sen hon var 4 månader(!).... Inte hör hon att lyssna heller :(
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Svårt med koordination och inlärning
  • hönsmamman89
    Little Ms Chatterbox skrev 2012-06-29 17:58:37 följande:
    Hur ska jag rösta tro, har en son med ADHD som lärde sig att krypa i full normal tidperiod fast han var född 10 v. för tidigt. Han hade viss problematik med koordinationen. Inlärning är det inga problem med förutom att han inte har någon koncentrationsförmåga eller arbetsminne alls. När han lär sig något kan han det exemplariskt.

    Han syster är född ca 5 v. för tidigt, ingen NPF diagnos, kröp inte. Hon hoppade på rumpan fram tills hon var 16½ månad gammal. Hon har bra koordination och verkar inte ha några problem med inlärningen som det ser ut hittills, hon är nyss fyllda 6 år. Hon har bra koordination och det syntes stor skillnad på henne och storebror när det gällde de normala rörelsemönstret i de olika utvecklingsstadierna. 

    De har även ett tvillingpar som syskon, också ca 5 v. för tidigt födda. Båda kröp som de skulle, killen är mycket lik sin storebror när det gäller koncentrationen och arbetsminnet men kan väl direkt inte yttra mig inlärning, de är bara 5 år snart.

    Nu kryper de alla omkring när det passar sig i leken och efter den dagen som tjejen lärde sig att gå så har hon inte hoppat på rumpan alls, var som om hon glömde bort det sättet på bara någon dag. 

    Visst kan det hänga samman, men det är inte något man kan sätta likamedtecken mellan. Tycker nog att din svärmor borde passa sig för vad hon för vidare till kolleger och även förmedlar till barnen. Att hon försöker föra över det på sitt kära barnbarn borde hon få en lite näsknäppa om
    Snäs av henne nästa gång då att hon kan få hjälpa till med läxorna sen när det kommer då för du tänker njuta av småbarnsåldern som den är nu.  
    Låter ju helt som det ska det där! Tusen tack för svaret och jag håller med dig om det där med min svärmor haha
  • hönsmamman89
    pigglet skrev 2012-06-30 21:28:39 följande:
    Men det är inte helt taget ur luften, jag är förskollärare och gick en kort utbildning om detta i våras.
    En författare som skrivit om det här med spädbarnsreflexer är Ylva Elneby (tror jag hon heter), som skrivit bl.a. "Om du inte rör mig så dör jag" och "Barns rätt att utvecklas". I de böckerna tas mycket sådant här upp, kan ju vara ett tips om man är intresserad.

    Det handlar alltså om att man behöver "nöta bort" de medfödda reflexerna, sådana som "ska" försvinner under barnets första år. Det görs genom att barnet ligger på mage och lyfter huvudet tex, eller kryper, ålar, masar... Finns reflexerna kvar så gör de tex att om något rör vid ryggraden (tex stolens ryggstöd) utlöses reflexen och höften "skjuter iväg" åt sidan. Svårt att sitta still i skolbänken då.
    Eller en annan reflex som gör att huvudets läge påverkar kroppen. Titta upp på tavlan går ju bra, men när barnet sedan böjer på huvudet för att skriva så följer handens rörelser med och barnet trycker av stiftet på pennan.  
    Väldigt intressant det som du skrev! :)
Svar på tråden Svårt med koordination och inlärning