• Joual

Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...

Det finns väl många sätt att lösa ekonomin, om man är två eller fler i hushållet. Några av de vanligare: 

a) Båda inkomsterna läggs i en hög, alla räkningar betalas och man delar på det som blir över
    b) Parterna bidrar till de gemensamma utgifterna i förhållande till hur stor del av den gemensamma inkomsten de tjänar.
    c) Parterna betalar lika mycket till de gemensamma utgifterna, och behåller överskottet för egen del. 

Jag tycker inte att man kan säga att någon sätt är bättre eller sämre. Det viktiga är väl att alla inblandade parter är nöjda med arrangemanget. Rättvisa är ju ett töjbart begrepp.   

• Joual
    Annette 799 skrev 2012-07-31 17:17:22 följande:

nej Cool en del har marginaler i sina ekonomier förstår du.

matposten är alltid 1.500kr
    men "övrigtposten" kan variera kraftigt,

som nu i juli hade jag 3.000kr i övrigt,eftersom det är semester.

i augusti kommer jag ha 1.000kr : metrobloggen.se/ekonomisktsinne/preliminar-au.../

vissa månader behöver man inte toapapper,tvättmedel,nya böcker,nöje som kostar osv,och antingen
    drar man ner det kreftigt,som jag gjorde i augusti eller har man inget "övrigt" och endast matpengarna.

Vi har diskuterat det här förut, har jag en känsla av. 

Om du köper en rulle toapapper för 5 kr varje månad så blir det samma kostnad som om jag köper 12 rullar för  60 kr en gång om året. Månadskostnaden  är ointressant, det är snittkostnaden på ett år (eller ibland flera år) som spelar roll. Samma sak gäller för lån. Ett exempel: jag betalar 1768 kr/mån till CSN. Om jag hade valt att betala 5304 kr/kvartal eller 10612 kr/halvår istället så hade jag i praktiken inte haft mer pengar att röra mig de månader som jag inte betalar.

• Joual
    Annette 799 skrev 2012-07-31 18:09:34 följande:
    jag kan berätta hur vi gör.

vi köper en bal med 64rullar toapapper varannan till var 3:e månad.
    balen kostar 70kr.
    70kr/64rullar= 1,93kr/rulle.
    balen kostar 70kr och räcker i 3månader= 70kr/90dagar= 77öre per dag.

du pratar om 12st rullar för 60kr (60kr/12= 5kr/rulle)
    dina 12rullar hur länge räcker de? inte 3månader ialfall...

jag VET illfall med stor säkerhet att jag hade 519kr mer de månader jag inte hade tv livcensen att betala.
    Det var ett hypotetiskt exempel. Jag köper också stora balar med toapapper en gång i halvåret. Min poäng är densamma: Det som spelar roll är inte hur många gånger per år man köper toapapper (eller något annat) - det som spelar roll är vad den totala kostnaden blir per år. 

Vad gäller lån: 
    Jag skulle självklart kunna välja att be CSN skicka mig en kvartalsräkning på 5304 kr istället för månadsräkningarna på 1768. Men har jag i praktiken mer pengar de månader jag inte betalar till CSN? Nej. Årsbeloppet är detsamma. Det är väl egentligen inte så konstigt? 
  • Joual
    Min underbara hjärtan skrev 2012-07-31 20:04:41 följande:
    Jag då som är hemma med barnen han har endast tagit ut några få dagar hur tänker ni där? Skulle man inte dela? Menar jag styr upp hemmet tar hand om barnen osv
    Skulle man inte dela? Jo, på föräldraledigheten. Då blir det inga fördelningsproblem, oavsett vilken ekonomisk modell man har. 
  • Joual
    Annette 799 skrev 2012-08-01 15:44:01 följande:
    i inlägg 167 står:

För oss kostar barnbidraget 1260 kr/mån, eftersom vi tycker att barnet ska slippa gå 7-17 varje dag jobbar jag halvtid, då förlorar vi ytterligare 12000 kr/mån.)

jag fattar det inte...

Om den som skriver tjänar 24 000 kr så förlorar de 12 000 kr om hen går ner på halvtid.
  • Joual
    Annette 799 skrev 2012-08-01 15:56:20 följande:
    men hallå hur läser du?

"barnomsorgen kostar oss 1.260kr,men vi vill inte att barnet ska gå heltid 7-17 ,därför jobbar jag havtid"

då är u frågan varför de betalar 1.260kr för halvtid???

Såvitt jag vet (nån kan säkert rätta mig om jag har fel) så beräknas barnomsorgsavgiften på båda föräldrarnas inkomst ihop. Vi vet ju inte hur mycket hans/hennes partner tjänar.
Svar på tråden Sambo tjänar dubbelt så mycket och vill därför ha dubbelt så mycket som mig att leva för...