• Blåiris

Taiwan

Vi är mitt uppe i vår medgivandeutredning och vi känner oss mer och mer säkra på att Taiwan är vårt land! Ni som ska/har adopterat från Taiwan, hur länge fick ni vänta på BB samt RB? Vi är med i Bfa och har en kötid på ca 3 år. Min förhoppning är att vi ska få skicka våra papper rätt så omgående- om vi nu får vårt medgivande som vi hoppas i sep/ okt.

• Svar på tråden Taiwan
  • Hjärtat längtar

Vad roligt att ni vill adoptera från Taiwan!!
    Nu är inte jag rätt person att svara eftersom vi adopterar från Taiwan via BV och CSS.
    Vi fick vänta exakt 7 veckor på BB (från att vi skickat ansökan) nu har vi väntat RB i 2 månader.
    Väntan på RB brukar vara lite längre genom BFA, 8 mån är väl inte ovanligt.

• Blåiris

Så snabbt ni fick BB- grattis! Följer din blog , Så det är längre väntan från Bfa än från BV. 8 månader känns som en evighet...

• HOBBE49

BV skriver ju att de inte har väntetid för att skicka till Taiwan. Kanske läge att bli medlemmar där med?

• Blåiris

Hobbe49: jag läste det men sen är det mellan 24-36 mån till BB då vi inte kan adoptera via CSS...

• HOBBE49

OK! Vi har adopterat genom BFA och är i stort sett nöjda med det mesta (dock inte från Taiwan)! Lycka till!

• Blåiris

Vad var det som inte fungerade bra HOBBE49? Hoppas allt har gått bra med ert barn iaf!

• TomMon

Vi adopterar via BFA och åker till Taiwan den 19 juli för att hämta vårt syskonpar, 4 och 3 år gamla!

Vi stod i kö i registret i Sverige från feb 2009. I april 2011 skickades våra papper till Taiwan (papperssamlandet började kring jul 2010). I augusti 2011 fick vi BB. RB kom i mitten av juni i år.

Fråga gärna om du vill veta något, så ska jag se om jag kan svara!

• Blåiris

TomMon: så spännande det måste vara för er nu att snart äntligen få träffa era barn! Hur länge blir ni borta? Brukar det vara så lång väntan från BB till RB som 10 mån och hur var/ hanterade ni den väntan? Lycka till på resan!

• TomMon

Det KAN vara sådan lång väntan, och naturligtvis fick vi prova på hur det kändes! ;) Vi hanterade det inte så bra kring den tiden när genomsnittet brukar få RB, då var det jobbigt att inte höra ett ljud från BFA. Men när vi väl fick vårt sena Court Hearing datum så kunde vi mer acceptera att det skulle ta tid.

Vi är borta totalt 9 dagar, 7 nätter blir det på hotellet i Taipei, varav de fem sista med barnen.

Tack för lyckönskningarna, och lycka till i framtiden!

• Fru K

Vi hämtade våra pojkar, då cirka tre och fyra år gamla, från Taiwan via BFA för drygt ett år sedan. I maj 2010 fick vi klartecken att börja samla papper och foton, i augusti skickades allt till Taiwan. Första oktober 2010 fick vi BB. Vi reste till dem sex månader senare.

Svar på tråden Taiwan