• atraktor01

Son vill köpa a-traktor

Hej! Jag har en son som är 15 år som vill byta sin moped mot en a-traktor/ epa. Han jobbade 6 veckor förra sommaren och köpte en moped han ville ha för dom pengarna helt själv, men nu vill han byta mopeden mot en a-traktor. Jag är emot det då jag tycker den kommer dra för mycket bensin, men han lovar att tanka den helt själv och gå om han inte har råd att tanka. Han är även duktig på att skruva, löser det mesta.
    Hur skulle ni gjort ? 

• Svar på tråden Son vill köpa a-traktor
  • Grande Rock

Har du nå invändningar utöver bränslekonsumtionen?

Om grabben är intresserad av bilar och gillar att mecka är det väl ingen dum idé med en traktor han kan pyssla med. Dock får han väl inte ta traktorkort förrän han är sexton om han inte får dispens för behov av kort för att hjälpa till i ett eventuellt jordbruk eller dylikt (om de inte ändrat reglerna, var länge sedan jag var i den åldern).

• hellokill3r

Då måste ni ju också betala ett till körkort bortsett från moppekortet ni redan betalat. Och han måste vänta ett år innan han kan ta det.

• atraktor01

Han har körkort för traktor! Det ingår i det nya AM-kortet för eu-mopeder som man får ta när man är 15.

• Glasögonormen
    atraktor01 skrev 2012-06-27 02:32:40 följande:
    Hej! Jag har en son som är 15 år som vill byta sin moped mot en a-traktor/ epa. Han jobbade 6 veckor förra sommaren och köpte en moped han ville ha för dom pengarna helt själv, men nu vill han byta mopeden mot en a-traktor. Jag är emot det då jag tycker den kommer dra för mycket bensin, men han lovar att tanka den helt själv och gå om han inte har råd att tanka. Han är även duktig på att skruva, löser det mesta.
    Hur skulle ni gjort ? 

Hade jag haft barn som ville ha a-traktor, och som kunde köpa och köra den för egna pengar, och om vi hade nånstans att ha den, visst. Ser inte problemet, det är JÄTTEBRA att köra a-traktor, och lära sig att hantera ett fordon som inte får gå så himla fort. Behövs inte lika många körlektioner sen när bil-körkortet ska tas heller, supersmart :) Men, en laglig a-traktor är nog mycket dyrare i inköp än vad han lär få för moppen, har han jobb i år med?

Se bara till att den är laglig! Känner en som gick fordon-transport på gymnasiet, åkte fast med a-traktorn, fick körkortstillståndet indraget och kunde därmed inte fortsätta i sin klass utan fick byta linje. Han fick sen betala 70 000 för sitt lastbilskörkort och lite annat, när han kunde fått det gratis genom skolan..

Jag rekommenderar inte a-traktor ifall ni inte är lite händiga och har kunskap om bilar. Visst, de flesta är väl gamla volvos som inte är så svåra att meka med, men ändå. Hur mycket vet du själv om a-traktorer, mer än att en laglig sådan drar rätt så mycket? Köper ni en utan att ha så mycket koll på det kommer ni bli lurade, så är det tyvärr. Flaket ska ha viss storlek, växellådorna ska vara si och så, och bla bla bla. Det är ett jäkla krångel det där :)

Hur är det med kompisarna? Har dom a-traktorer (de flesta är idag a-traktorer, finns ju nästan inga hederliga EPA kvar längre) eller moppe? Hur är det i området ni bor, har polisen koll på ungdomarna som kör runt eller bryr dom sig inte? Är ju inte kul för en 15-åring att bli stoppad varenda vecka menar jag.  

Som sagt -har ni kunskap och inte är rädda för att bli lite skitna (de flesta a-traktorer är ju som sagt gamla bilar, vilket betyder sönderrostade delar behöver bytas osv, ja du fattar), har plats för den, visst. Se till att läsa på om reglerna, du som förälder kan åka fast också annars om ni har otur!

Och blir det en a-traktor se för guds skull till att lära sonen att köra på en parkering till exempel INNAN han ger sig ut i trafiken.. Är så förbannat trött på alla a-traktorer här där jag bor som får kärringstopp hela jävla tiden för att dom inte lärt sig koppling-broms-gas !!! (var bara tvungen att skriva av mig det, känns skönt.. haha)
    Att vara för sig själv och att vara ensam är två olika saker
  • atraktor01

Hej! Det är en som vill byta sin a-traktor mot hans moped här i byn. Den är laglig med dubbla lådor, men behöver lite skruvning. Jag kan väl inte direkt säga att jag är händig, det brukar faktiskt bli han som får laga om det behövs nåt här hemma ;) Han däremot skruvar mycket med kompisar och så där så jag kommer knappast få röra den med skruvmejsel iaf. Vi bor i en liten by där polisen är typ 5 min på sin höjd, och dom har inte tagit en epa på flera år.  I hans klass är det 3 stycken med epa.

• Glasögonormen
    atraktor01 skrev 2012-07-01 02:36:18 följande:
    Hej! Det är en som vill byta sin a-traktor mot hans moped här i byn. Den är laglig med dubbla lådor, men behöver lite skruvning. Jag kan väl inte direkt säga att jag är händig, det brukar faktiskt bli han som får laga om det behövs nåt här hemma ;) Han däremot skruvar mycket med kompisar och så där så jag kommer knappast få röra den med skruvmejsel iaf. Vi bor i en liten by där polisen är typ 5 min på sin höjd, och dom har inte tagit en epa på flera år.  I hans klass är det 3 stycken med epa.

Exakt vad menas med "lite skruvning" ? Behöver hela alltet byggas om eller är det bara nån lampa som behöver fixas?

Man fixar ju inte en bil med enbart skruvmejsel om vi säger så. Är du den typen som lämnar in bilen för att byta mellan sommar och vinterdäck, skulle jag nog inte rekommendera att du tillät sonen att köpa en a-traktor. Det är ju oftast gamla bilar, med allt som det innebär. Vet till exempel att med dubbla lådor ökar risken för att motorn ska rasa, visst en motor till en gammal volvo är inte svårt att hitta men då ska man ju klämma dit den också och få det att fungera..

Men om ni har plats och sonen har pengar till att äga och köra den (inte bara bensinen som kostar ju, försäkringen är oftast inte gratis på dom där sakerna!) och han dessutom har pengar över att spara ifall nånting på den går sönder, så säger jag bara kör!

Så svar på din fråga är ja, jag hade tillåtit det om vi hade haft plats och h*n hade betalat själv. :)
    Att vara för sig själv och att vara ensam är två olika saker
  • atraktor01

Det är kosmetiskt som behöver lite fix :) Han har som sagt intresse för bilar och har skruvat mycket med allt möjligt :)!
    Fler åsikter nu bara :) 

• firefly

Självklart! Säkrare än moppe, ger både körvana och skruv-vana (kunna skruva bil är naturligtvis inte nödvändigt idag, men oj så praktiskt och ekonomiskt för framtiden).

• Seroster

Varmare än moppe, lagligare att skjutsa polare på, mycket säkrare, du kan tvinga honom att köra och handla och han får körvarna och meckvana.

Skitbra. Betala gärna hälften av soppan med.

Vad du än tror är sant nu kommer du förmodligen inse är fel.
  • mikroE

Om han ska köra med den i stan se till att han verkligen är van att hantera den i den typen av miljö. I vår stad är det tyvärr rätt vanligt med snorungar i epa-traktor som kör som krattor och det är inte så kul. Annars tycker jag att om det bara handlar om att det blir dyrt med bensin att det inte är anledning nog att han inte ska få köpa epa.

• Alfred

Jag tycker att du borde ha låtit din son köpa en epa/a-traktor... Om han nu lovar att ta så mycket ansvar är det väl inget att bråka om. 

Svar på tråden Son vill köpa a-traktor