atraktor01 skrev 2012-06-27 02:32:40 följande:
Hej! Jag har en son som är 15 år som vill byta sin moped mot en a-traktor/ epa. Han jobbade 6 veckor förra sommaren och köpte en moped han ville ha för dom pengarna helt själv, men nu vill han byta mopeden mot en a-traktor. Jag är emot det då jag tycker den kommer dra för mycket bensin, men han lovar att tanka den helt själv och gå om han inte har råd att tanka. Han är även duktig på att skruva, löser det mesta.
Hur skulle ni gjort ?
Hade jag haft barn som ville ha a-traktor, och som kunde köpa och köra den för egna pengar, och om vi hade nånstans att ha den, visst. Ser inte problemet, det är JÄTTEBRA att köra a-traktor, och lära sig att hantera ett fordon som inte får gå så himla fort. Behövs inte lika många körlektioner sen när bil-körkortet ska tas heller, supersmart :) Men, en laglig a-traktor är nog mycket dyrare i inköp än vad han lär få för moppen, har han jobb i år med?
Se bara till att den är laglig! Känner en som gick fordon-transport på gymnasiet, åkte fast med a-traktorn, fick körkortstillståndet indraget och kunde därmed inte fortsätta i sin klass utan fick byta linje. Han fick sen betala 70 000 för sitt lastbilskörkort och lite annat, när han kunde fått det gratis genom skolan..
Jag rekommenderar inte a-traktor ifall ni inte är lite händiga och har kunskap om bilar. Visst, de flesta är väl gamla volvos som inte är så svåra att meka med, men ändå. Hur mycket vet du själv om a-traktorer, mer än att en laglig sådan drar rätt så mycket? Köper ni en utan att ha så mycket koll på det kommer ni bli lurade, så är det tyvärr. Flaket ska ha viss storlek, växellådorna ska vara si och så, och bla bla bla. Det är ett jäkla krångel det där :)
Hur är det med kompisarna? Har dom a-traktorer (de flesta är idag a-traktorer, finns ju nästan inga hederliga EPA kvar längre) eller moppe? Hur är det i området ni bor, har polisen koll på ungdomarna som kör runt eller bryr dom sig inte? Är ju inte kul för en 15-åring att bli stoppad varenda vecka menar jag.
Som sagt -har ni kunskap och inte är rädda för att bli lite skitna (de flesta a-traktorer är ju som sagt gamla bilar, vilket betyder sönderrostade delar behöver bytas osv, ja du fattar), har plats för den, visst. Se till att läsa på om reglerna, du som förälder kan åka fast också annars om ni har otur!
Och blir det en a-traktor se för guds skull till att lära sonen att köra på en parkering till exempel INNAN han ger sig ut i trafiken.. Är så förbannat trött på alla a-traktorer här där jag bor som får kärringstopp hela jävla tiden för att dom inte lärt sig koppling-broms-gas !!! (var bara tvungen att skriva av mig det, känns skönt.. haha)