• Kelebek

Byta amning mot ersättning

Jag tycker det låter som en bra metod! :) Jag körde 50/50 med äldsta sonen tills han ratade bröstet och övergick till endast ersättning. Yngsta sonen har vi kört med nappflaska från början av samma anledning som du, jag måste medicinera. Vi har köpt MAMs antikolik-nappflaskor som är väldigt bra och lätta att rengöra, man kan skruva bort botten och diska med svamp så slipper man flaskborste och rester som blir kvar i botten :) Det är bra napp också, bra storlek! Vi har tre stycken i olika färger så vi kan hålla koll på vilka som är smutsiga och vilka som inte är det, och så vi inte behöver diska sååå ofta.

Köp en doserare så kan du hälla i så mycket pulver som du behöver till en flaska när du går ut, då har du kanske 3 portioner med dig i den doseraren. Sen tar du med dig en termos med uppvärmt vatten (om du inte ska någonstans där du har tillgång till vatten och micro). Det går snabbt att fixa då :) Vi gör samma sak på natten, vi har doseraren och termosen bredvid sängen.

Med lillebror provade vi Baby Semp men han visade sig vara överkänslig mot mjölk. Vi provade Baby Semp Lemolac istället (ska vara mildare mot magen) men det funkade inte heller, så nu äter han Althéra som vi hämtar ut på apoteket åt honom, jag tror det är mot mjökproteinallergi.

Jag vill bara råda dig till en sak förresten., precis som du så var jag rätt så ledsen över att inte kunna amma, så jag har sett till att det inte ska bli någon stor skillnad från amning. Ingen matar förutom jag och sambon, och vi håller honom alltid i famnen när vi matar, smeker honom, har ögonkontakt osv. Amning handlar ju om så mycket mer än bara maten, det är till stor del anknytning det handlar om och den får man inte glömma bort bara för att man flaskmatar. Det är en fin stund för förälder och barn och om man nu är ledsen för att man inte kan amma, så kan man göra så att det liknar så mycket som möjligt! :) Dessutom kommer du märka att man själv lär sig att känna igen barnets signaler.. Vi vet exakt när han behöver ta några sekunders paus, när det rinner för snabbt, när han måste rapa, när han måste byta ställning osv. Det gör inte andra så det blir oftast kaos när de matar, han sätter i halsen, börjar gråta, får ont i magen och börjar skrika, vill inte ligga still, osv. Ett till tips är att ni inte hänger upp er överdriver mycket på siffror, det blir ju så när man flaskmatar att man ser exakt hur mycket barnet har ätit, och det kan vara både bra och dåligt. Barnet äter ju oftast det det behöver, ibland mer och ibland mindre än vanligt. Så länge barnet mår bra är det inget att oroa sig för, när man ammar märker man ju inte det, och då går man efter hur barnet mår istället :) Vår son äter ungefär 150 ml var 3e timme just nu, men vi ger honom när han vill ha, och så mycket som han vill ha, precis som om jag hade ammat. Det är väl det man rekommenderar i Sverige, men jag vet att vissa hakar upp sig på tider och antal ml när de flaskmatar.

Lycka till, jag tror det kommer gå jättebra, inboxa gärna om du undrar något  :)

• Kelebek
    Jeff skrev 2012-06-25 11:51:59 följande:
    Nu kommer jag in på detaljer här men hur varmt är vattnet när du häller det i termosen? Dricktemperatur eller snäppet varmare?

Tack för tips! 
    Man behöver inte koka vattnet här i Stockholm i alla fall, vi gjorde det först men både läkare och BVC sa att det var onödigt. Du ska däremot inte ta varmt vatten från kranen, men du kan gott ta kallt vatten och värma till drickstemperatur i micron.

Jag hörde samma sak när äldsta sonen var liten men då vågade jag inte sluta koka förrän han var ganska stor. Nu har vi inte kokat sedan han var kanske 1 månad och det har gått hur bra som helst. Mycket mer praktiskt också när man är ute och inte har kokat vatten med sig, då behöver du bara hitta vattenkran och mikro :)
Svar på tråden Byta amning mot ersättning