Byta amning mot ersättning
Jag har under graviditet och amning på läkares inrådan avstått från en medicin som förändrar immunförsvaret då det är okänt hur den påverkar barnet (relativt ny så forskning saknas). Hälsan svackar dock lite och jag måste börja planera för att börja medicinera igen. det är dock inte akut. Jag har därför med sorg i hjärtat börjat acceptera att det är dags att fundera på att fasa ut amningen och ge ersättning stället och vill gärna höra från er som kanske gjort en sådant byte.
Min dotter är 3 månader nu och jag planerar att ha fasat ut amningen om ungefär 6 veckor, förutsatt att min hälsa tillåter att jag väntar. Hon har aldrig fått ersättning men vid ett par tillfällen har vi testat med pumpad bröstmjölk i flaska och det verkar hon vara helt ok med.
Min instinkt (BVC tyckte det lät vettigt) är att fasa ut långsamt så hennes mage hinner vänja sig och så det inte blir känslomässigt jobbigt för henne med en plötslig förändring. Det är det inte alls säkert att det blir, hon är i en fas då hon ändå har rätt dåligt tålamod med amning och blir distraherad av precis allt så det är möjligt att hon välkomnar flaska men jag tänker försöka följa hennes takt.
Tanken är att börja ge en måltid med flaska per dag och då först köra typ 25 % ersättning och 75 % mjölk. Funkar det byter jag ut ytterligare en måltid för tills allt utom nattmålet blir flaska. Jag vill behålla nattamningen längst eftersom det helt enkelt är så lätt att bara ta över henne i min säng och liggamma, jag slipper gärna flasktjafs så länge som möjligt då. När jag ser att 25/75-blandningen funkar höjer jag delen ersättning.
Vad tror ni om detta upplägg? Har någon något annat förslag på bättre metod för en mjuk övergång?
Jag har förstått att det inte är ovanligt att barn som får ersättning blir tröga i magen, brukar ni blanda i något i ersättningen för att motverka? Olja, messmör, laktulos? Vi tänkte köra på ersättning från NAN då de flesta verkar tycka att det är lite skonsammare.
Tacksam för feedback och ev tips och råd både vad gäller utfasningen och flaskmatning då det känns som lite av en djungel. Hur gör man när man är hemifrån, färdig ersättning på tetra, blandar ni i ordning innan ni går ut eller tar ni med termos och blandar när det är matdags? Hur gör ni på nätterna?