• Jeff

Byta amning mot ersättning

Jag har under graviditet och amning på läkares inrådan avstått från en medicin som förändrar immunförsvaret då det är okänt hur den påverkar barnet (relativt ny så forskning saknas). Hälsan svackar dock lite och jag måste börja planera för att börja medicinera igen. det är dock inte akut. Jag har därför med sorg i hjärtat börjat acceptera att det är dags att fundera på att fasa ut amningen och ge ersättning stället och vill gärna höra från er som kanske gjort en sådant byte. 

Min dotter är 3 månader nu och jag planerar att ha fasat ut amningen om ungefär 6 veckor, förutsatt att min hälsa tillåter att jag väntar. Hon har aldrig fått ersättning men vid ett par tillfällen har vi testat med pumpad bröstmjölk i flaska och det verkar hon vara helt ok med.

Min instinkt (BVC tyckte det lät vettigt) är att fasa ut långsamt så hennes mage hinner vänja sig och så det inte blir känslomässigt jobbigt för henne med en plötslig förändring. Det är det inte alls säkert att det blir, hon är i en fas då hon ändå har rätt dåligt tålamod med amning och blir distraherad av precis allt så det är möjligt att hon välkomnar flaska men jag tänker försöka följa hennes takt.

Tanken är att börja ge en måltid med flaska per dag och då först köra typ 25 % ersättning och 75 % mjölk. Funkar det byter jag ut ytterligare en måltid för tills allt utom nattmålet blir flaska. Jag vill behålla nattamningen längst eftersom det helt enkelt är så lätt att bara ta över henne i min säng och liggamma, jag slipper gärna flasktjafs så länge som möjligt då. När jag ser att 25/75-blandningen funkar höjer jag delen ersättning.

Vad tror ni om detta upplägg? Har någon något annat förslag  på bättre metod för en mjuk övergång?

Jag har förstått att det inte är ovanligt att barn som får ersättning blir tröga i magen, brukar ni blanda i något i ersättningen för att motverka? Olja, messmör, laktulos? Vi tänkte köra på ersättning från NAN då de flesta verkar tycka att det är lite skonsammare.

Tacksam för feedback och ev tips och råd både vad gäller utfasningen och flaskmatning då det känns som lite av en djungel. Hur gör man när man är hemifrån, färdig ersättning på tetra, blandar ni i ordning innan ni går ut eller tar ni med termos och blandar när det är matdags? Hur gör ni på nätterna?

• Svar på tråden Byta amning mot ersättning
  • skogsvitter

Tycker det låter som en bra metod! Det jag skulle föreslå om hon blir hård i magen är dock att i första hand testa annan ersättning. Att ge medicinsk behandling eller stoppa i saker i ersättningen är väl snarare en sista utväg? De flesta mår bättre i magen av en skonsammare ersättning, och det finns ju en uppsjö av specialersättningar. Det är ju komjölksproteinet som de reagerar mot och då finns det ersättningar där proteinet är sönderdelat i mycket mindre beståndsdelar och som därmed är mer skonsamma.

En liten skvätt olja i tror jag dock inte skadar, men testa först att byta ersättning om ni nu märker problem.

• Jeff
    skogsvitter skrev 2012-06-25 11:41:49 följande:
    Tycker det låter som en bra metod! Det jag skulle föreslå om hon blir hård i magen är dock att i första hand testa annan ersättning. Att ge medicinsk behandling eller stoppa i saker i ersättningen är väl snarare en sista utväg? De flesta mår bättre i magen av en skonsammare ersättning, och det finns ju en uppsjö av specialersättningar. Det är ju komjölksproteinet som de reagerar mot och då finns det ersättningar där proteinet är sönderdelat i mycket mindre beståndsdelar och som därmed är mer skonsamma.

En liten skvätt olja i tror jag dock inte skadar, men testa först att byta ersättning om ni nu märker problem.
    Ja, jag undrade lite när jag såg att det var mjölk i ersättningen, känns som att det bäddar för problem. Jag hoppas det funkar då jag introducerar långsamt i samband med amning men du har helt rätt i att i första hand testa annan ersättning. Jag får ta det med BVC om det verka bli ett problem.

Tack :) 
  • Micalela

Vi kör på NAN HA1 som är skonsam mot magen! Medelas flaskor, termos och doserare vid sängen så man slipper upp och koka vatten och hålla på mitt i natten!
    Semperdroppar kan vara bra med, och om hon blir väldigt gasig och träd - windi fisventil!

• Jeff
    Micalela skrev 2012-06-25 11:48:55 följande:
    Vi kör på NAN HA1 som är skonsam mot magen! Medelas flaskor, termos och doserare vid sängen så man slipper upp och koka vatten och hålla på mitt i natten!
    Semperdroppar kan vara bra med, och om hon blir väldigt gasig och träd - windi fisventil!
    Nu kommer jag in på detaljer här men hur varmt är vattnet när du häller det i termosen? Dricktemperatur eller snäppet varmare?

Tack för tips! 
  • Micalela
    Jeff skrev 2012-06-25 11:51:59 följande:
    Nu kommer jag in på detaljer här men hur varmt är vattnet när du häller det i termosen? Dricktemperatur eller snäppet varmare?

Tack för tips! 
    Beror lite på när på kvällen vi gör det och ungefär hur många timmar det är till nästa matning, men skulle chansa på typ 45-48 grader. OM det är för varmt spolar jag flarran i kallvatten bara.
    Vi hade tetror först och det var verkligen supersmidigt, men killen började helt plötsligt att kräkas väldans av dem!
  • Kelebek

Jag tycker det låter som en bra metod! :) Jag körde 50/50 med äldsta sonen tills han ratade bröstet och övergick till endast ersättning. Yngsta sonen har vi kört med nappflaska från början av samma anledning som du, jag måste medicinera. Vi har köpt MAMs antikolik-nappflaskor som är väldigt bra och lätta att rengöra, man kan skruva bort botten och diska med svamp så slipper man flaskborste och rester som blir kvar i botten :) Det är bra napp också, bra storlek! Vi har tre stycken i olika färger så vi kan hålla koll på vilka som är smutsiga och vilka som inte är det, och så vi inte behöver diska sååå ofta.

Köp en doserare så kan du hälla i så mycket pulver som du behöver till en flaska när du går ut, då har du kanske 3 portioner med dig i den doseraren. Sen tar du med dig en termos med uppvärmt vatten (om du inte ska någonstans där du har tillgång till vatten och micro). Det går snabbt att fixa då :) Vi gör samma sak på natten, vi har doseraren och termosen bredvid sängen.

Med lillebror provade vi Baby Semp men han visade sig vara överkänslig mot mjölk. Vi provade Baby Semp Lemolac istället (ska vara mildare mot magen) men det funkade inte heller, så nu äter han Althéra som vi hämtar ut på apoteket åt honom, jag tror det är mot mjökproteinallergi.

Jag vill bara råda dig till en sak förresten., precis som du så var jag rätt så ledsen över att inte kunna amma, så jag har sett till att det inte ska bli någon stor skillnad från amning. Ingen matar förutom jag och sambon, och vi håller honom alltid i famnen när vi matar, smeker honom, har ögonkontakt osv. Amning handlar ju om så mycket mer än bara maten, det är till stor del anknytning det handlar om och den får man inte glömma bort bara för att man flaskmatar. Det är en fin stund för förälder och barn och om man nu är ledsen för att man inte kan amma, så kan man göra så att det liknar så mycket som möjligt! :) Dessutom kommer du märka att man själv lär sig att känna igen barnets signaler.. Vi vet exakt när han behöver ta några sekunders paus, när det rinner för snabbt, när han måste rapa, när han måste byta ställning osv. Det gör inte andra så det blir oftast kaos när de matar, han sätter i halsen, börjar gråta, får ont i magen och börjar skrika, vill inte ligga still, osv. Ett till tips är att ni inte hänger upp er överdriver mycket på siffror, det blir ju så när man flaskmatar att man ser exakt hur mycket barnet har ätit, och det kan vara både bra och dåligt. Barnet äter ju oftast det det behöver, ibland mer och ibland mindre än vanligt. Så länge barnet mår bra är det inget att oroa sig för, när man ammar märker man ju inte det, och då går man efter hur barnet mår istället :) Vår son äter ungefär 150 ml var 3e timme just nu, men vi ger honom när han vill ha, och så mycket som han vill ha, precis som om jag hade ammat. Det är väl det man rekommenderar i Sverige, men jag vet att vissa hakar upp sig på tider och antal ml när de flaskmatar.

Lycka till, jag tror det kommer gå jättebra, inboxa gärna om du undrar något  :)

• Kelebek
    Jeff skrev 2012-06-25 11:51:59 följande:

Tack för tips! 
    Man behöver inte koka vattnet här i Stockholm i alla fall, vi gjorde det först men både läkare och BVC sa att det var onödigt. Du ska däremot inte ta varmt vatten från kranen, men du kan gott ta kallt vatten och värma till drickstemperatur i micron.

Jag hörde samma sak när äldsta sonen var liten men då vågade jag inte sluta koka förrän han var ganska stor. Nu har vi inte kokat sedan han var kanske 1 månad och det har gått hur bra som helst. Mycket mer praktiskt också när man är ute och inte har kokat vatten med sig, då behöver du bara hitta vattenkran och mikro :)
  • Jeff
    Kelebek skrev 2012-06-25 12:00:43 följande:
    Jag vill bara råda dig till en sak förresten., precis som du så var jag rätt så ledsen över att inte kunna amma, så jag har sett till att det inte ska bli någon stor skillnad från amning. Ingen matar förutom jag och sambon, och vi håller honom alltid i famnen när vi matar, smeker honom, har ögonkontakt osv. Amning handlar ju om så mycket mer än bara maten, det är till stor del anknytning det handlar om och den får man inte glömma bort bara för att man flaskmatar. Det är en fin stund för förälder och barn och om man nu är ledsen för att man inte kan amma, så kan man göra så att det liknar så mycket som möjligt! :) Dessutom kommer du märka att man själv lär sig att känna igen barnets signaler.. Vi vet exakt när han behöver ta några sekunders paus, när det rinner för snabbt, när han måste rapa, när han måste byta ställning osv. Det gör inte andra så det blir oftast kaos när de matar, han sätter i halsen, börjar gråta, får ont i magen och börjar skrika, vill inte ligga still, osv. Ett till tips är att ni inte hänger upp er överdriver mycket på siffror, det blir ju så när man flaskmatar att man ser exakt hur mycket barnet har ätit, och det kan vara både bra och dåligt. Barnet äter ju oftast det det behöver, ibland mer och ibland mindre än vanligt. Så länge barnet mår bra är det inget att oroa sig för, när man ammar märker man ju inte det, och då går man efter hur barnet mår istället :) Vår son äter ungefär 150 ml var 3e timme just nu, men vi ger honom när han vill ha, och så mycket som han vill ha, precis som om jag hade ammat. Det är väl det man rekommenderar i Sverige, men jag vet att vissa hakar upp sig på tider och antal ml när de flaskmatar.

Lycka till, jag tror det kommer gå jättebra, inboxa gärna om du undrar något  :) 
    Så fri "flaskning" precis som med amning! Dröjde det länge innan fin äldsta valde flaskan självmant? Jag hoppas faktiskt hon också gör det.

Just närheten är nog det jag sörjer mest men vi ska båda försöka göra matningen så amningslik som möjligt. Jag försöker trösta mig med att min man kommer kunna del av matningen och komma henne lite närmare så för deras relation kan det ju vara ett positivt inslag. Jag vet ju rent logiskt att flaska fungerar precis lika bra men för mig som ville amma längre känns det väldigt tråkigt att sluta amma av den här anledningen. Sen verkar det ju vara rent praktiskt lite mer pyssel med flaska men jag antar att man kommer in i det.

Stort tack för bra råd och pepp :)
  • Jeff
    Micalela skrev 2012-06-25 11:54:07 följande:
    Beror lite på när på kvällen vi gör det och ungefär hur många timmar det är till nästa matning, men skulle chansa på typ 45-48 grader. OM det är för varmt spolar jag flarran i kallvatten bara.
    Vi hade tetror först och det var verkligen supersmidigt, men killen började helt plötsligt att kräkas väldans av dem!
    Vad trist, det verkar ju vara det absolut smidigast annars men jag utgår från att det är en bra bit dyrare. Vi tänker kanske köra tetror när vi är ute på språng men pulver hemma. Får se vad dottern tycker :)
  • Micalela
    Jeff skrev 2012-06-25 13:43:42 följande:
    Vad trist, det verkar ju vara det absolut smidigast annars men jag utgår från att det är en bra bit dyrare. Vi tänker kanske köra tetror när vi är ute på språng men pulver hemma. Får se vad dottern tycker :)
    Tror de kostar en tia stycket eller så, men superskönt att ha ute och på natten så länge det går=)
  • Jeff

När man blandar bröstmjölk och ersättning, måste de ha samma temperatur när man blandar eller kan man ta kylskåpskall mjölk med varm ersättning? Just bröstmjölk ska man ju inte blanda vid olika temperaturer så jag funderade på om det fanns någon liknande regel här?

Svar på tråden Byta amning mot ersättning