• Mamma till två gullegrisar

Ska ha kalas för min snart 5-åring..

Önskar tips på roliga lekar som man kan leka.

Om det blior dåligt väder så får vi tränga ihop oss i vår trea så det ska inte vara lekar som är för "stora"...

Anadra tips som är bra att tänka på tas gärna emot.. 

• Svar på tråden Ska ha kalas för min snart 5-åring..
  • Kaffegalningen

Fruktsallad, tidningsleken, dansstopp, hela havet stormar och blinkleken tycker jag är roliga lekar. Jag gillar att ha lekar med lite fart och fläkt i så man stävjar ett allmänt springande.

Sedan kan man ha olika pysselaktiviteter om ni vill ha lugnare aktiviteter, göra en egen partyhatt etc.

• SockerStinn
    Kaffegalningen skrev 2012-06-23 19:56:28 följande:
    Fruktsallad, tidningsleken, dansstopp, hela havet stormar och blinkleken tycker jag är roliga lekar. Jag gillar att ha lekar med lite fart och fläkt i så man stävjar ett allmänt springande.

Sedan kan man ha olika pysselaktiviteter om ni vill ha lugnare aktiviteter, göra en egen partyhatt etc.
    Vad är blinkleken?

Vi hade dans-stopp och spring genom vattenspridaren - det var varmt den dagen  
  • Kaffegalningen

Man sitter i en ring på stolar, en person står i mitten. Så ska två personer som sitter få ögonkontakt och blinka åt varandra, när de gjort det ska de snabbt byta plats medan den i mitten ska försöka stjäla en stol. Den ska egentligen göras tyst men jag tillåter rop när de är så unga Enda problemet brukar vara att vissa alltid vill stå i mitten och inte försöker sno en stol på riktigt Samma problem kan uppkomma i Fruktsallad...

• Mrs Green

En annan lek som liknar blinkleken är personen i mitten säger t.ex. 
    - alla som har något blått på sig
    eller
    - alla som har druckit mjölk idag
    eller
    - alla som har ett husdjur
    eller liknande

Och alla som uppfyller det ska resa sig upp från sin stol och snabbt byta till en annan plats som blivit ledig, medan den som ställde frågan ska skynda sig att ta en stol så att till slut någon annan blir kvar ståendes och får ställa nästa fråga.

• MajaVira

* Frågesport:
    - bilder på "kändisar"
    - frågor som : nämn tre fotbollslag, nämn tre länder, vilket lands flagga är det här etc

* "sätt knorren på grisen"

* ställ upp fem burkar på varandra i en pyramid så får barnen kasta/rulla en boll för att slå ner dem

• mothermary02

Min femåring gillar "hunden och benet" som de gjort på dagis.

Man sitter i ring, händerna bakom ryggen. Någon gömmer ett "ben" (en pryl) bakom ryggen. En är hund i mitten och får gå runt och nosa på kompisarna och skälla på den som han / hon tror gömmer benet. När man blir skälld på får man visa händerna. Man fortsätter tills benet är hittat. Såklart. Sen byter man osv.

Annars är mitt tips (kanske självklart, men dock) att ha bestämda klockslag för festen. Inte för långt. Två timmar hade vi, det tyckte vi var lagom! 

Man kan klä in ovansidan av ett soffbord med ritpapper (typ sådant som finns på rulle på IKEA)  och låta barnen rita något tillsammans. (Eventuellt kan man komma med ett förslag som kan vara inspirerande för att komma igång. T.ex. göra en vågrand längst upp och låta barnen göra olika fiskar...)

Låta barnen överlämna paket när de kommer, fast öppna dem lite senare (typ innan fikat) så det inte blir allt fokus på presenter det första som sker... Så gjorde vi i alla fall, det kändes bra.

Lycka til! 

• Ann Lee

Vi hade kalas för dagiskompisar när min son fyllde 4 år och körde först presentöppning gemensamt på golvet i en ring.
    Sedan var det dags för skattjakt (Ritade bilder på t.ex. skorna, så skulle barnen gå till hallen med skorna, där hittade de en bild på toarulle och sprang till toaletten osv). Till slut hittade de en skattkista med guldpengar.
    För guldpengarna fick de köpa korv med bröd i en korvkiosk (en låg hylla vid en dörröppning och upptill i dörrkarmen hängde vi bara ner ett brunt papper som vi hade skrivit korvkiosk på och ritat en korv med bröd typ så att det blev som en lucka). Min man var korvgubbe med kockmössa och stod och sålde. Barnen var helt lyriska och proppade i sig korvarna för att springa och köpa mera.

Sen var det fri lek, sätta svans på grisen och därefter tårta. Sen lekte de lite med vattenpistoler innan det vara dags för fiskedamm och därefter var kalaset. slut. Två timmar. Bor i en 3:a med uteplats.

Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • Lilla i

Jag var på ett kalas där vi målade tavlor. De hade köpt billiga canvastavlor och sedan fick barnen var sin plastpåse/sopsäck som förkläde och var sin pensel och en papperstallrik med färgkluttar och så målades det. Otroligt populärt bland barnen och inte alls kladdigt som jag trodde det skulle bli. Efter målningen var det utställning av tavlor och sen fick alla sina tavlor i en påse att ta hem.

Svar på tråden Ska ha kalas för min snart 5-åring..