Inlägg från: Your Mama Bear |Visa alla inlägg
  • Your Mama Bear

Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?

Jag har tagit nätterna då jag har ammat och fortfarande ammar många gånger per natt. När ungen väl slutar tutta sig igenom nätterna får hans pappa ta alla nätter i lika många månader eller år. (Nej, inte alla, men definitivt fler än jag.)

Om jag inte hade ammat hoppas jag att vi hade delat på nätterna precis som vi har delat allt annat som ingår i föräldraskapet.

• Your Mama Bear

Som vanligt missade jag att du syftade på nätterna efter avslutad amning. Några sådana har vi inte haft sedan sonen föddes för 21 månader sedan.

• Your Mama Bear

Varför skulle en person som jobbar på till exempel kontor behöva mer sömn än en person som är hemma med en vild unge? Även om det inte går att sova ikapp på jobbet kan man sitta ner och ta ta det relativt lugnt. (Självklart finns det väldigt olika jobb och olika barn, jag generaliserar.)

Att vara föräldraledig på heltid är enligt mig något av det mest påfrestande man kan göra. Psykiskt men även fysiskt, eftersom det aldrig finns en chans att vila. Så har det i alla fall varit för oss med vårt barn.

• Your Mama Bear

Tow2Mater: Det kan hända tråkiga saker om en föräldraledig person är extremt trött också. Har du haft barn som har vaknat 15 gånger per natt och sedan velat bli burna och vaggade hela dagarna? Barn som har varit missnöjda och gnällt en stor del av sin vakna tid samtidigt som du max har sovit två timmar i sträck någon enstaka gång? Barn är olika - det är en viktig faktor att ta in. För det spelar stor roll för hur desperat en förälder kan bli.

Svar på tråden Kvinna: Varför tar du alla nätter med ert/era barn?