Inlägg från: solskina |Visa alla inlägg
  • solskina

Omkostnader för en valpkull.

En av mina kullar blev smittade av halsfluss virus. Det var många år sedan, men det blev en dyr historia 11 valpar, med mediciner/droppar. Men ingen dog som tur var.

Ett snitt på dagtid är inte så dyrt (5000-6000) men jag hade även en tur till Strömsholm en nyårshelg. En död valp hade fastnat på vägen ut. 

En språng avgift brukar ligga på ett valppris. 

• solskina

Kennel namn är inte ett måste men det kostar 2000kr om jag inte kommer ihåg fel.

Att avla är en hobby, hobby kostar. Mentaltest är ett måste på schäfer som röntgen på höfter och knän.

Att sedan hitta en avels hane som inte är besläktad är kanske inte så svårt i din ras. Vi fick åka 74 mil enkelresa en gång. 

Jag har haft en valp som avlivades på något dygn, och en som dog på andra dagen.
    Men jag har haft 39 ( en fastnade ju och dog i tiken, och den som avlivades hade ingen has, den som självdog var inte livsduglig 42st med dom) valpar sammanlagt innan jag gjorde uppehåll.

Pengarna som kom in för valparna investerades i hundarna och togs inte ut som lön. Men jag hade f-skatt. 

• solskina
    JoJo Flikkan skrev 2012-06-20 22:25:44 följande:
     Tror inte det finns någon ras med krav på mentaltest = MT= KORNING (MT+exteriörbeskrivning)

Men däremot mentalbeskrivning (MH)  Det är en väldig skillnad då mentaltest är just ett test med poäng där man blir godkänd (minst 300 av 600 poäng) eller inte gödkänd, Medans mentalbeskrivning bara är en beskrivning där man inte kan bli underkänd, däremot kan det avbrytas av föraren (då får man göra om 6 veckor senare på annan plats) eller av beskrivaren (får ej göras om) .

Jag fattar inte varför folk envisas att kalla MH för mentaltest???? (står för mentalbeskrivning Hund)
    Så många år sedan och jag har inte schäfer.
    Men vi mt en schäfer hos polisen och springerspaniel hos tullen.

MH gjorde vi självklart på avelsdjuren.

Du har så rätt så.  
  • solskina
    Strumpans skrev 2012-06-20 22:32:13 följande:
    Solskina; fel igen ;) polisen gör inte MT.
    Polisen gör L-test ( lämplighetstest) för att sr om hunden lämpar sig som polis eller vältar hund. Tullen gör L-test för tullhund.

Mentaltest görs av svensks brukshundsklubben och dess rasklubbar inom gruppen brukshund.

Mh kan alla göra och räcker m känd mental status för avel (tyvärr) inte att de genomför på visst sätt.
    haha ja så är det nog.
    Är trött nu.

Svar på tråden Omkostnader för en valpkull.