*Skk´s reg avgift står i hundsport någon stans vid utställningarna brukar finnas en ruta med aktuella priser. Tror det är 395:-/valp nu om föräldrarna är meriterade.
*Mat, beroende på vad du har för mat så skiftar ju kostnaderna. MEN det ska vara ett kvalitets foder. I slutat på dräktigheten så ska tikens fodergiva ha ökat med ca 50% . Jag ger alltid fri tillgång i slutet och under digivningen och även efter det beroende på om tiken behöver det.
*Sen ska ju valparna ha mat från v. 3. En kull på tio valpar går det kanske 5-6 säckar (väldigt osäkert då jag aldrig räknar) Jag ger alltid ersättning först blandat med små kulor i. Ersättningen ligger på ca 200:- för en liten paket och 5-600:-/ för en spann, vet ej hur mycket det ger dock.. Men kolla i djur affären, tror det bara är royal canin som har iaf.
*Vaccination/chip/besiktning brukar ligga på mellan 450-650:-/valp beroende på vilken vet som gör de.
*Avmaskningmedel vecka 3-5-7 en tub banhemit (stavas) kostar väl kanske 100-200:- räcker till 30 eller om det är 40 kg.
Sen är det ju leksaker, halsband filtar ben etc. MASSOR tidningar och räkna med STOR förslitning i huset, vi har ett kaklat rum med golvvärme vi har valpar i, första kullen hade vi i hallen med plastmatta, tur att den mattan och listerna skulle bytas och det skulle målas om.. dom förstör sjukt mycke och kommer dom utanför inhängnaden... Oj Oj Oj....
Sen behöver dom 100% passning dom första 3 veckorna, kolla så inte tiken ligger ihjäl någon. att alla får mat, väga, byta tidningar etc. Sen vid 3 veckor börjar dom äta och lever allmänt jävel då behöver dom mer stimulans, mat ofta, ute vistelse, socialt umgänge etc. så räkna inte med att jobba fullt då utan kanske 50% (med massa avbrott för mat och tidningsbyte) och lägga dygnets alla övriga timmar på valpisarna.
Så om man räknar in förlorad arbetsinkomst och ev. renoveringar, bygga valplåda(används upp till 3 v.), och annan inhängnad ute+inne så det blir väldigt dyrt.
Parningsavgift ligger på ett valppris eller 1500:-/språng och 1200-1500:-/valp som betalas när valparna är 3 veckor eller vid påskrivandet av registreringspapperna.
Och tänk på också, vad gör du om du har en bunke odrägliga unghundar som du inte kunnat sälja, har du möjlighet att sitta hemma med tex 5 st valpar på 5-6månader som ska ha social träning och aktiveras?? Det måste du ställa in dej på som uppfödare, det är inte alltid så lätt att hitta bra hem till sina sötnosar, speciellt inte om det råkar bli 10-12 st.. Så det är jätte svårt att säga någon slut summa beroende på när valparna flyttar och allt kan hända det kan bli skador eller bli sjuka med. Tro inte att du tjänar något på det bara för det gör du inte, du går snarare back i värsta fall, sen ska du även deklarera det och visar det sej att du fått en krona över går de till skatt...
De va dom kostnader jag kom på just nu.. hoppas jag hjälpte till lite iaf.
Jag tar för givet att hundarna minst uppfyller skk´s krav om röntgen, mh etc.
Lycka till!!