• Memsan83

Ivf till hösten 2012

Hej! Är helt ny på familjeliv, ville se om det är några som ska göra ivf i höst? Jag och min man har försökt skaffa barn sedan 2007, jag har dock varit sjukligt överviktig och i okt 2010 gjorde jag en gb. Har sen dess gått ner 80 kg och kan nu säga att jag är så glad att jag gjorde detta! Vi tog kontakt med läkare redan 2009, men pga. Övervikt ville de inte hjälpa mig. För ca ett år sedan slutade vår första graviditet i missfall i v. 8. blev efter det undersökt och äggledarna spolade, så i januari i år blev vi gravida igen, detta slutade dock inte heller bra, ägget växte på äggledaren och fick operera bort den i feb/mars. Nu i augusti ska vi få börja med nässprayen och förhoppningsvis tar man ut ägg i september. Vi bor i Stockholm och ska få hjälp på Carl von linne i Uppsala. Är det någon mer i samma/liknande situation så skulle det vara skönt att veta att man inte ärensam...

• Memsan83

Amiracleoflove, tack för omtanken. Efter viktnedgången har jag verkligen fått tillbaka mitt liv igen, kan vi bara få till det med bebis så vore livet perfekt!!
    Ska börja med spray i augusti, så vi får se hur det går!

• Memsan83

Är jag först ut? Hoppas att alla snart ska få plus på stickorna! Självklart ska jag berätta hur det går, som sagt är så skönt att få skriva av sig ibland!
    När börjar ni andra med sprayen?
    Någon annan som har erfarenheter av Carl von linne i Uppsala? Vi var där i maj o sköterskorna var jättegulliga, var dock inte så glad över doktorn, han pratade tyst och mumlade hade svårt att höra vad han sa, det kändes som om jag för honom bara var ett nytt "fall". Han såg liksom inte mig som person. Om ni förstår hur jag menar.
    Hoppas att jag inte får honom igen!
    Vill ju ha någon som ser mig som person, som man vågar fråga alla dumma frågor man har utan att bli utskrattad!
    Ska träffa min underbara läkare i slutet av juli o han ska säga exakt när jag börjar med nässpray o sprutor.
    Lycka till allihopa! Hoppas på många plus!

• Memsan83

Smultron86, jag arbetar heltid och i och med mitt utomkvedsskap så vet nu nästan alla på jobbet vad jag går igenom, som tur är har jag en kollega som också går igenom ivf. Jag får jättemycket stöd från henne, tyvärr går det inte så bra för henne, har gjort fyra försök med ivf och inget har tagit:(. Jag håller tummarna för att det ska fungera för henne denna gång!
    Sen har jag en kollega som blev gravid ungefär samtidigt som mitt utomkvedsskap.
    Sen har jag oxå väldigt förstående chefer som oxå gått igenom ivf. Så det känns tryggt, sen jag började prata om att vi skulle börja med ivf är det jättemånga som också har haft svårt att bli gravida. Det är konstigt att man inte pratar om det mer?
    Jag tror att de har förståelse om du berättar hur det är, jag har för mig att det är ungefär två dagar + första besöket, som man behöver vara ledig och det är väl främst heldagar eftersom vi ska till Uppsala, om man är närmare räcker det nog med en en och en halv dag totalt, nu har ju vi iochför sig distansstimulering så det kanske blir lite oftare om man är närmre. Sen är det ju blodproven och vaginalaultraljuden också. Men två dagar i Uppsala för uttag och insättning av ägg. Blodprov i ultraljud

• Memsan83

Jag skulle ju börja med sprayen egentligen den 1 aug men nu fick jag min mens tre dagar före! Beräknad tid, hur ofta händer det!? Så nu kommer jag få börja redan den 29 juli. Blir lite struligt eftersom vi är bortresta då. Vet inte om det är nässprayen som behöver vara kyld, ska ringa för säkerhetsskull och fråga. Vi ska bo på b

• Memsan83

Nej, jag vill ju inte skjuta upp det en månad till!
    Självklart ska jag uppdatera när jag börjar med sprayen, ska träffa läkaren igen på torsdag för att fråga om när jag ska börja med sprutorna osv.
    Ha en jättemysig sommar allihopa!

• Memsan83

Nu har jag sprayat i en vecka, första dagarna hade jag huvudvärk och så fick jag en enorm svettattack! Bara dröp av svett på spraydag två, men det gick över efter kanske tio minuter. Känner kittlingar i näsan efter sprayandet och lite senare får jag nysattacker. Annars har allt gått bra, har dock haft problem med att komma ihåg om jag tagit sprayen, så nu har jag gjort ett schema som jag kryssar i varje dag jag tagit sprayen. Kanske blir lättare när jag börjar jobba, när det blir bättre rutiner.
    Hur går det för er?

• Memsan83

Ja, precis sprayen sänker hormonerna och sprutorna stimulerar en ägglossning. Har inte kännt av sprayen något mer men min läkare sa att jag skulle få fler biverkningar efter mens, så bara att vänta och se( börjar med mens idag!)
    Nej man behöver inte spraya samma tid men. Två spray på morgonen och två på kvällen( en i vardera näsborre) nu har ju jag synarel. Finns en annan spray också, men den tror jag att man bara tar en gång( men jag är osäker).

Hoppas att det ska gå bra för alla nu!

• Memsan83

Idag gjorde jag ultraljud och skulle ha lämnat blodprov också, men behövde inte lämna blodprov, jag hade svarat bra på sprayen. Så för ca två timmar sen tog jag min första spruta! Ska ta dem varje kväll vid samma tid + nässpray en gång på morgon och en gång på kvällen, fram tills onsdag då jag ska göra ett nytt ultraljud o blodprov. Ser allt bra ut så är det bara och fortsätta! Kanske tar vi ut ägg i nästa vecka! Så skönt att det börjar hända saker!
    Jag var ju på infomöte i maj på cvl
    Men eftersom de hade semesterstängt så fick jag börja i juli. Så jag tror att det går rätt så fort. Hade de inte haft stängt så hade jag fått börja redan i maj.
    Så nu är det bara att hålla tummarna!
    Hoppas att alla mår bra!

• Memsan83

Åh vad tråkigt att behöva vänta ännu en månad:(

Jo, det går rätt så bra med sprutorna, fjärde sprutan igår gjorde faktiskt lite ont och jag har haft fruktansvärd huvudvärk, tack och lov att man har fina arbetskollegor som kommer med huvudvärkstabletter!

Imorgon är det dags att ta ultraljud och ge blod igen så får vi se vad som händer efter det! Hoppas att allt ska gå bra nu så att vi kan få göra äggplocket snart!
    Kram

Svar på tråden Ivf till hösten 2012