• JuliaLy

Graviditetspenning för städerskor??

Hejhej!

Jag sitter nu och har fyllt i blanketten för graviditetspenningen och ska nu beskriva hur en arbetsdag ser ut.
    Då jag jobbar med trappstädning för ett fastighetsföretag så är det ju en massa farande fram och tillbaka och en massa spring upp och ner i trappor, med tunga lyft också. Så jag tycker att jag borde ha ganska enkelt att få denna ersättning.

Men, mina frågor gäller egentligen ifall det finns några andra städerskor här som fått ersättningen och ifall det var svårt?
    Och hur pass "ingående" i arbetsbeskrivningen behöver man vara?    

• Svar på tråden Graviditetspenning för städerskor??
  • anelia

Min erfarenhet är att de drar lott på Försäkringskassan. Inom förskolan får vissa och vissa inte, även om de har samma jobb och skriver samma saker i arbetsbeskrivningen. Vet inte vad de går efter i sin bedömning.

Lycka till!!  

• Rocktroll

Jag är själv lokalvårdare och kommer söka när jag har 2 mån kvar. Vad jag förstått går dom nästan enbart på hur mycket du bär för jag har flera vänner som inte fått igenom det trots svåra foglossningar osv och det var först när dom skrev en högre viktgräns för vad dom bär som det gick igenom. En kompis fick avslag 2 ggr innan det tillslut gick igenom och det var för att hon ändrade viktgtränsen till 25-30 kg istället för 10-5 som hon hade skrivit från början. Så tänk på det.

.:: Vilda 090425 och BF 121202 ::. rocktroll.blogg.se
  • anelia

Jag skrev högre viktgräns än min kompis gjorde. Hon fick, men inte jag. Min kusin sambo fick inte (hon är förskollärare) medans henne kollega fick som är barnskötare. De skrev att hon som förskollärare har det lättare än barnskötaren, för hon har det pedagogiska ansvaret. Men man gör ju precis samma jobb med barnen. Och inte tar förskolläraren de lättare barnen och lyfter...

Det är så konstigt så det är inte klokt.
    Ska försöka överklaga, men det blir väl ingen skillnad.

• Rocktroll

Vilken vecka skicka ni in det i? För jag ska inte träffa bm förrän v 25 och jag såg att man behöver moderskapsintyg, räcker det med tid om man vill gå hem i v 32?

.:: Vilda 090425 och BF 121202 ::. rocktroll.blogg.se
  • JuliaLy

Jag har för mig att det stod på FKs hemsida att handläggningstiden var på 1 månad ungefär..

• Hysterika

Skicka in mitt v.20 men eftersom mitt jobb skicka in ansökan om gravidpenning förr förra veckan så väntar jag svar

• anelia
    Rocktroll skrev 2012-07-01 17:14:44 följande:
    Vilken vecka skicka ni in det i? För jag ska inte träffa bm förrän v 25 och jag såg att man behöver moderskapsintyg, räcker det med tid om man vill gå hem i v 32?

Ring till din mödravårdscentral och be dem skicka ett moderskapsintyg till dig. Det gjorde jag. Det kom fram med posten dagen efter.
  • JuliaLy

Jag sitter nu och väntar på att min arbetsgivare skall bli klar med sin del av papperna så att jag kan skicka in allt på en gång.
    Chefen blir förhoppningsvis klar denna veckan annars får jag påminna igen!!

Svar på tråden Graviditetspenning för städerskor??