Lillstoran skrev 2012-06-29 16:47:16 följande:
Man ska alltid tänka sig för, vare sig det gäller abort eller annat. Man vet aldrig vad framtiden för med sig.
Det var precis det jag ville förmedla. Själv blev jag gravid efter 4 månaders försök när jag var 39 år. Dessvärre slutade det i missfall och nu är jag gravid igen 1 år senare.
Det ska dock beaktas att det även är många unga som har dessa problem. Den där TV-serien som gick på TV i höstas, fanns ett par som var under 30 år och hade gjort 10 IVF behandlingar utan att lyckas och ett annat par som gav upp efter 7 försök och 16 ruvningar. I en tråd jag är med i är det 20 - 40 år, den yngsta 21 år och jag är äldst. Flera är ändå under 30 år. Läst om en tjej här på FL som vid 30 år hade 11 misslyckade IVF behandlingar bakom sig. Nu är hon igång med IVF igen och en person som vid 33 år hade 9 misslyckade IVF.
Vad är det som gör att det inte går för dessa personer som torde ha goda förutsättningar, samtidigt som det finns de som är över 40 år som lyckas på första försöket? Den frågan kan inte läkarna besvara.
Min uppfattning är dock att en del ger upp för lätt. Det finns faktiskt de som lyckas efter många försök. Läste alldeles nyss om en som hade lyckas efter 13 IVF behandlingar, 10 - 11 är inte ovanligt. En som hade lyckats på nr 8, vid syskonförsök lyckades de på 1:a försöket utan att göra något annorlunda. Det är mycket tur. Men om man bara har provat 3 ggr så hade jag fortsatt.
Har du ett IVF barn idag?
Jag tycker den här tråden ballade ur nu. Men jag ville bara säga till dig Lillstoran som funderar över varför yngre par inte lyckas m.m. att: Fertiliteten behöver ju verkligen inte ha med ålder att göra, det kan vara medfödda "fel". Det är inte säkert att det går att upptäcka de där "felen" och om så är fallet spelar det ju ingen roll hur många ggr man försöker. Du tycker att många ger upp för lätt??
Jag tycker tvärtom att många kanske försöker med IVF för länge. Varför inte överväga adoption?