Emeli skrev 2012-06-29 12:39:51 följande:
Ja, det är generellt mycket svårare att försöka bli mamma vid 40 än vid 20. Det är naturens gång och viktig kunskap som alla bör ha. Fertiliteten minskar redan vid 30 och går sedan bara neråt. Risken för missfall, kromosomrubbningar och komplikationer vid graviditet och förlossning ökar dessutom med stigande ålder. Trist med sant. I de flesta fall går det trots allt tack och lov bra.
I #7 skriver du "Det är JAG och inte naturen som ska bestämma NÄR jag ska ha barn." Tyvärr är det inte så enkelt. Man kan inte alltid bestämma allt även om det handlar om ens egen familjebildning och ens egen kropp. Det vet de flesta som håller till här på FL;s adoptionsforum.
Å andra sidan var TS frågeställning just Abort / eller ska jag behålla barnet ???.
Har ett flertal vänner som fått barn naturligt efter 40. Vänner som nyligen fått barn vid 41 och vid 42 så visst är det vanligt. Kompisens mamma fick henne när hon var 44 år. Ända upp till 43 år är det tämligen vanligt. Sedan tror jag inte heller alla försöker få barn efter 40 år, då många redan har 3 barn så det finns säkerligen de som hade kunnat om de hade velat.
Medelåldern för förstföderskor på Östermalm är 37 år, se på Danderyds BB där Djursholm, Lindingö, Täby, Danderyd ingår. Kvinnorna som får barn är väldigt ofta över 40 år.
Äggdonatorer använder de i regel inte över 37 år vad jag har förstått.
Så det är nog individuellt. Många får barn lätt efter 40 år, min gynekolog sa att det kan dock ta lite längre tid i min ålder. Den äldsta i IVF trådarna som nu blir förstföderska är dock 43,5 år samt en 45 år som har lyckats med IVF. Men det är ett undantag. Sedan finns det 30 åringar som misslyckas.
Men idag hade jag tänkt mig för väldigt noga innan jag hade gjort abort även om jag var 21 år. Det var det jag ville förmedla och det var det som var frågeställningen i tråden. Därför förklarade jag att det inte var så lätt vid 40 år.