Inlägg från: mlane |Visa alla inlägg
  • mlane

Berätta för arbetsförmedlingen om graviditet?

Hej

jag är gravid med bf i slutet av oktober. Jag är arbetslös och går hos jobbcoach 1 gång/v, samt har möte med arbetsförm. cirka varannan månad för rapportering. Nu börjar det bli svårt att dölja magen..

- ska jag säga något till jobbcoachen eller arbetsförmedlingen om min graviditet? Kan min a-kassa dras in pga att de inte tycker jag är "till arbetsmarknadens förfogande"? 

Hjälp, tack. 

• Svar på tråden Berätta för arbetsförmedlingen om graviditet?
  • mlane

Nu är jag i v.22 och magen går att dölja med rätt kläder. Men om 1 mån kommer det garanterat synas.

Jag har ju börjat inse att det är rätt kört med jobb innan oktober, men det behöver jag ju inte säga till arbetsförmedlingen ;) Får jag jobb jag klarar av med stor mage tackar jag såklart ja. 

Jag har ju liksom för mig att gravida inte får diskrimineras, men så har jag läst om folk här på FL som inte berättade något pga rädsla för att förlora sin a-kassa. 

• mlane
    maal skrev 2012-06-18 11:45:35 följande:
    Hej!!

Jag arbetar som handläggare på Arbetsförmedlingen.

Du kan lugnt berätta om din graviditet...det betyder INTE att den a-kassa dras in!
    Även om du är gravid så står du ju till arbetsmarknadens förfogande. Den dagen du sedan får barn och planerar att ta ut föräldrapeng så meddelar du bara Arbetsförmedlingen detta. Sedan "påanmäler" du dig hos Arbetsförmedlingen den dagen du åter vill börja söka arbete efter föräldraledighet.

Grattis till kommande bebis!
    Åh, skönt att höra! Då slipper jag planera mina klädval så noga nu kommande möten :) 

Tack!!
Svar på tråden Berätta för arbetsförmedlingen om graviditet?