• mlane

Berätta för arbetsförmedlingen om graviditet?

Hej

jag är gravid med bf i slutet av oktober. Jag är arbetslös och går hos jobbcoach 1 gång/v, samt har möte med arbetsförm. cirka varannan månad för rapportering. Nu börjar det bli svårt att dölja magen..

- ska jag säga något till jobbcoachen eller arbetsförmedlingen om min graviditet? Kan min a-kassa dras in pga att de inte tycker jag är "till arbetsmarknadens förfogande"? 

Hjälp, tack. 

• Svar på tråden Berätta för arbetsförmedlingen om graviditet?
  • bamse10

Jag berättade det när min coach frågade om vi inte planerade att skaffa barn, jag och mitt barns pappa. På mej syntes det aldrig att jag var gravid.
    Jag tror inte dom kan dra in för att du är gravid, så berätta du det om du vill det. En graviditet gör ju trots allt att du inte kan ta vilket jobb som helst, så det handlar ju inte om att du inte vill jobba.

• Pedalen

Graviditeten kommer ju att avslöja sig hur du än väljer att göra, men jag tycker att du kan berätta för Arbetsförmedlingen och då samtidigt berätta hur du har tänkt sköta jobbsökandet framöver.
    Tänker du söka arbete aktivt trots din graviditet? I så fall behöver du inte oroa dig för att nån a-kassa ska försvinna. Om du däremot redan nu tänker lägga ner jobbsökandet kommer a-kassan att ifrågasätta det och förmodligen överväga att dra in din ersättning.

• mlane

Nu är jag i v.22 och magen går att dölja med rätt kläder. Men om 1 mån kommer det garanterat synas.

Jag har ju börjat inse att det är rätt kört med jobb innan oktober, men det behöver jag ju inte säga till arbetsförmedlingen ;) Får jag jobb jag klarar av med stor mage tackar jag såklart ja. 

Jag har ju liksom för mig att gravida inte får diskrimineras, men så har jag läst om folk här på FL som inte berättade något pga rädsla för att förlora sin a-kassa. 

• maal

Hej!!

Jag arbetar som handläggare på Arbetsförmedlingen.

Du kan lugnt berätta om din graviditet...det betyder INTE att den a-kassa dras in!
    Även om du är gravid så står du ju till arbetsmarknadens förfogande. Den dagen du sedan får barn och planerar att ta ut föräldrapeng så meddelar du bara Arbetsförmedlingen detta. Sedan "påanmäler" du dig hos Arbetsförmedlingen den dagen du åter vill börja söka arbete efter föräldraledighet.

Grattis till kommande bebis!

• mlane
    maal skrev 2012-06-18 11:45:35 följande:
    Hej!!

Du kan lugnt berätta om din graviditet...det betyder INTE att den a-kassa dras in!
    Även om du är gravid så står du ju till arbetsmarknadens förfogande. Den dagen du sedan får barn och planerar att ta ut föräldrapeng så meddelar du bara Arbetsförmedlingen detta. Sedan "påanmäler" du dig hos Arbetsförmedlingen den dagen du åter vill börja söka arbete efter föräldraledighet.

Åh, skönt att höra! Då slipper jag planera mina klädval så noga nu kommande möten :) 

Tack!!
  • maal

mlane: Klart du kan! Visa magen och var STOLT!!

Det viktiga (för att behålla a-kassan) är bara att du under hela grav är beredd att ta arbete om sådant erbjuds (och att du söker aktivt, går på Af:s möten etc, dvs det du kommer överens med din arbetsförmedlare).

Mycket kan man säga om Arbetsförmedlingen, men gravid får man vara

Kram och lycka till!!

• TheFamily

Jag är arbetssökande och gravid, bebis kommer i september. Har sedan en månad tillbaka en timanställning som sträcker sig till augusti.
    Ingen har sagt något om min graviditet vare sig på à-kassan (har berättat där) eller på arbetsförmedlingen (där också ;))
    Så länge du söker jobb är det ju lugnt.
    Grattis och lycka till!

• Rocktroll

När jag vänta förra barnet gick jag på möten på AF tills veckan innan hon föddes, Visst folk snegla på en en aning haha men annars var det ingen som sa något. Nu är jag gravid igen och ska träffa min handläggare imorgon, då ska jag berätta det.

.:: Vilda 090425 och BF 121202 ::. rocktroll.blogg.se
  • whybother
    Hej!!

• chickogirl
    Hej!!

Men min kompis blev utskriven från arbetsförmedlingen pga sin graviditet 2 mån innan beräknad födsel. Det sades att hon inte kunde fullfölja några aktiviteter i ett arbetsmarknadspolitiskt program?
  • Solrosens
    bamse10 skrev 2012-06-18 11:38:39 följande:
    Jag berättade det när min coach frågade om vi inte planerade att skaffa barn, jag och mitt barns pappa. På mej syntes det aldrig att jag var gravid. Jag tror inte dom kan dra in för att du är gravid, så berätta du det om du vill det. En graviditet gör ju trots allt att du inte kan ta vilket jobb som helst, så det handlar ju inte om att du inte vill jobba.

VA! Vad har en coach med det att göra, ställa en sådan fråga? Det är ju inte därför du går till denna coachen, suck!
  • Smulu
    chickogirl skrev 2013-04-26 15:52:30 följande:

Men min kompis blev utskriven från arbetsförmedlingen pga sin graviditet 2 mån innan beräknad födsel. Det sades att hon inte kunde fullfölja några aktiviteter i ett arbetsmarknadspolitiskt program?
    Gammal tråd, jag vet men ämnet är aldrig inaktuellt.

Får de för sig att skriva ut mig från arbetsförmedlingen två månader innan BF kommer jag berätta att jag med första barnet arbetade till En vecka innan BF. Och det räknar jag med att göra den här gången också.
Svar på tråden Berätta för arbetsförmedlingen om graviditet?