• skegg

Missfall nr 2

Har några tips!

Min historia:
    Har en son född sep-09.
    Under förra året hade jag 3 missfall gravid i 6-9 v varje gång (första klarade kroppen av att "driva" ut, andra fick jag ta tabletter o tredje tabletter som inte fungerade, så det slutade med skrapning).
    Gjorde utredning på Sahlgrenska, inga fel hittades.
    Kontaktade Lennart Blomqvist i Borås som utför en studie på upprepade missfall. Ingår nu i studien, äter ASA el Placebo en tabl om dagen från v 6-36.
    Gravid i v 32 nu =)

Tips:

Vilken blodgrupp har ni?

Om ni är Rh- (som mig) o har ett + barn i magen o får missfall så (kan) bildar kroppen antikroppar mot denna blodgrupp. När skrapning utförs på sjukhuset får man en antikroppsspruta så inte kroppen stöter bort fostret nästa gång pga detta. Får du ett naturligt missfall el tabletter som hjälp får man ingen spruta, tror det går att få om man pratar m läkare.

Studie!

Obefintlig forskning på upprepade missfall. Läkare i Borås har en studie.
    Han är hur bra som helst!
    Kontakta honom på:

lennart.blomqvist@vgregion.se

Läs mer om studien på:

www.stiftelsenfokus.nu/arkiv/2008/missfall.ht...

Lycka till o ställ gärna frågor!

• skegg

Sent svar! Jo, i och med att det är en undersökning så vill han ha det bekräftat att det är en graviditet. Innan man börjar äta studieläkemedlet. Sen lever fostret på egen hand de första v o sedan när näring från mamman ska tas över så e de då ASA ska behövas. Sedan äter man studieläkemedlet tom gravidvecka 36 (Lennart tror att ngn gång runt v 20 skulle räcka).Ev oro på förlossningen när ASA kan ha används slopas samt barnet nu e klart för leverans. Hoppas jag har förstått detta rätt.
    Jag hade inskrivning,VUL, blodprov o start med studieläkemedel  v 6, återkom för blodprov o VUL (har jag för mig) 2 v senare. v 12 blodprov o VUL. sen vet jag inte riktigt om det var ngt besök, v 20 telefonkontakt. v 30 Blodprov, ultraljud, viktskattning samt kollar organ o moderkaka/navelsträng.v 35 samma som v 30. Sedan en avstämning ca 2 v efter barnet är fött. Allt är säkert lite individuellt, Lennart är väldigt flexibel o vissa prover osv kan tas på MVC.
    Ångrar inte detta en sekund! Nu är snart bebisen i min famn efter att kämpat länge o längtat oerhört!
    Lycka till till er andra, jag vet hur ni har det!     

che71 skrev 2012-09-06 22:00:55 följande:
    Varför ska man inte börja äta ASA förrän v 6 i den studien?
    Hur ofta har de kollat dig under graviditeten, o hur, med VUL eller blodprov?
    Grattis förresten !!!!

• skegg
    che71 skrev 2012-10-25 13:06:04 följande:
    Hur har det gått för er? Skegg - har du blivit Mamma? cicci70 - hur går det? Jag fick mitt 4:e missfall i måndags,v 5+5 ,  var på VUL i tisdags, inget kvar. Denna gång hade jag fått Fragminsprutor som jag tagit varje kväll i 1 vecka. pga att de upptäckte att jag har APC resistens på missfallsutredningen. Men det hjälpte inte. Vi ska försöka igen. Men hur mycket orkar man egentligen?!

Hej på Er! För en vecka sedan födde jag en son! =) Han kom lite tidigare pga jag hade lite dåliga värden, blödde samt sammandragningar var tredje minut, dock utan smärta. Allt har gått fint, han är underbar! Han har samma blodgrupp som mig, om det kan vara ngt m att jag inte kan ha possitiva barn (min son på 3 år är oså negativ) Nu är han här o så vi har kämpat för det!!! Fler barn blir det inte, hade jag vetat att graviditeten skulle vara kvar o slippa missfall så absolut ett till, men inte efter min historik... Ledsen att höra om 4:e missfallet =( KÄMPA!
Svar på tråden Missfall nr 2