• cicci70

Missfall nr 2

Vet inte om detta blir rätt forum, men gör ett försök att få lite feedback iaf..

Har varit ofrivilligt barnlös under 11 år med min dåvarande make, träffade en ny man för ca 1 år sedan och i mars fick vi ett positivt grav test, lyckan går inte med ord att beskriva, 2 veckor senare fick vi dock missfall, kraftig blödning och svåra smärtor, nu i juni ( 8.e) fick vi åter igen ett positivt test, denna gången fick lyckan vara endast i 2 dagar, i söndags ( 10.e) vart det dags för ett nytt besök på gynakuten och åter igen ett missfall Gråter slutade blöda i lördags (16.e) och igår visade ägglossningsmonitorn på ny ägglossning endast 7 dagar efter missfallet , vi bestämde oss att göra ett försök igen då vi verkligen vill skaffa barn, imorses fick jag en ny färsk blödning 

och undrar om det finns någon som vet om detta är vanligt, eller om vi försökte alldeles för tidigt igen? varför kom det en ny blödning? Kan det nya ägget bli befruktat trots att man börjar blöda igen eller sköljs det bara ut? Har man verkligen ägglossning så snabbt efteråt eller finns det andra hormoner som kan ge utslag på monitorn? Förstått att det är vanligt med 2-3 missfall och att ingen utredning görs innan det, men man har ju trots allt så många frågor, finns det något jag kan göra för att "förhindra" att det blir missfall? vad ska vi tänka på?

Hoppas det finns någon här som kan dela med sig av liknande händelser och ge mig lite hopp i detta mörker

• Svar på tråden Missfall nr 2
  • che71

Hej!
    Hur har det gått för dig?
    såg ditt inlägg men ser att det är 1 månad sen

Jag har också haft  2 missfall, första i v 6 med influensa som kanske var anledningen
    o så tog det 1 år att bli gravid igen, såg hjärtat slå på VUL i v 8 men fick missfall igen i v 11Gråter
    Frågade också om utredning pga min ålder men det ville de inte efter "bara" 2 missfall.
    Nu är jag gravid igen i v 7  så vi hoppas innerligt att det ska gå vägen denna gång!!!
    Vi har försökt i 2 år nu.

Hoppas du mår bättre nu...vet hur hemskt det är o hur förtvivlad man blir.

• cicci70
    che71 skrev 2012-07-18 18:49:20 följande:
    Hej!
    Hur har det gått för dig?
    såg ditt inlägg men ser att det är 1 månad sen

Jag har också haft  2 missfall, första i v 6 med influensa som kanske var anledningen
    o så tog det 1 år att bli gravid igen, såg hjärtat slå på VUL i v 8 men fick missfall igen i v 11Gråter
    Frågade också om utredning pga min ålder men det ville de inte efter "bara" 2 missfall.
    Nu är jag gravid igen i v 7  så vi hoppas innerligt att det ska gå vägen denna gång!!!
    Vi har försökt i 2 år nu.

Hoppas du mår bättre nu...vet hur hemskt det är o hur förtvivlad man blir.
    Hejr

Ett stort grattis till din graviditet, håller bägge tummarna för dig =)

Jo med mig har det väl inte gått så bra, det visade sig att det inte blev ett missfall utan att det fastnat i min vänstra äggledare, var inne på sjukhuset på operation för 3 veckor sedan, läkaren sa att allt gått bra och dom räddade äggledare, men tyvärr gick aldrig graviditetshormonet ner och jag började blöda med svåra smärtor igen, så i torsdags fick jag ta cellgift och försöka den vägen, ska ta nya prover imorgon igen och hoppas att hormonet sjunkit annars blir det uttag av äggledaren iallafall, nu får vi inte pga medicinen försöka bli gravida igen på 3 månader, vi kommer att börja försöka på nytt igen sen, om vi behöver IVF pga av allt detta måstte vi ändå vänta till juni nästa år, då inte vi försökt själva tillräckligt länge.......

Ja, bördan är tung att bära speciellt eftersom man inte har några barn, och att man försökt så länge, men man får aldrig ge upp eller sluta hoppas.....

Skriv gärna och berätta hur det går för dig o magen =) Lycka till =)
  • che71
    cicci70 skrev 2012-07-18 18:59:02 följande:
    Hejr

Ett stort grattis till din graviditet, håller bägge tummarna för dig =)

Jo med mig har det väl inte gått så bra, det visade sig att det inte blev ett missfall utan att det fastnat i min vänstra äggledare, var inne på sjukhuset på operation för 3 veckor sedan, läkaren sa att allt gått bra och dom räddade äggledare, men tyvärr gick aldrig graviditetshormonet ner och jag började blöda med svåra smärtor igen, så i torsdags fick jag ta cellgift och försöka den vägen, ska ta nya prover imorgon igen och hoppas att hormonet sjunkit annars blir det uttag av äggledaren iallafall, nu får vi inte pga medicinen försöka bli gravida igen på 3 månader, vi kommer att börja försöka på nytt igen sen, om vi behöver IVF pga av allt detta måstte vi ändå vänta till juni nästa år, då inte vi försökt själva tillräckligt länge.......

Ja, bördan är tung att bära speciellt eftersom man inte har några barn, och att man försökt så länge, men man får aldrig ge upp eller sluta hoppas.....

Skriv gärna och berätta hur det går för dig o magen =) Lycka till =)
    Åh nej va tråkigt! Så jobbigt, hoppas de lyckas rädda din äggledare!
    Håller tummarna för dig med!
    Kram
  • skegg

Har några tips!

Min historia:
    Har en son född sep-09.
    Under förra året hade jag 3 missfall gravid i 6-9 v varje gång (första klarade kroppen av att "driva" ut, andra fick jag ta tabletter o tredje tabletter som inte fungerade, så det slutade med skrapning).
    Gjorde utredning på Sahlgrenska, inga fel hittades.
    Kontaktade Lennart Blomqvist i Borås som utför en studie på upprepade missfall. Ingår nu i studien, äter ASA el Placebo en tabl om dagen från v 6-36.
    Gravid i v 32 nu =)

Tips:

Vilken blodgrupp har ni?

Om ni är Rh- (som mig) o har ett + barn i magen o får missfall så (kan) bildar kroppen antikroppar mot denna blodgrupp. När skrapning utförs på sjukhuset får man en antikroppsspruta så inte kroppen stöter bort fostret nästa gång pga detta. Får du ett naturligt missfall el tabletter som hjälp får man ingen spruta, tror det går att få om man pratar m läkare.

Studie!

Obefintlig forskning på upprepade missfall. Läkare i Borås har en studie.
    Han är hur bra som helst!
    Kontakta honom på:

lennart.blomqvist@vgregion.se

Läs mer om studien på:

www.stiftelsenfokus.nu/arkiv/2008/missfall.ht...

Lycka till o ställ gärna frågor!

• che71

Tack för tips skegg!!

Hur går det cicci 70?

Jag fick mitt 3:e missfall Gråter för 5 veckor sen i v 8+1 (ingen hjärtaktivitet på VUL en vecka innan dess), men det hade avstannat 2 veckor tidigare, sen blödde det ut på "naturlig väg" o med Methergin, men alla rester hade inte kommit ut förrän nu i förra veckan efter mens. (stamkund på KK Obestämd)

Har testat för ÄL sen i lördags men inget plus, på dag 14 nu.
    Hade som ÄL smärta i lördags em, kanske ÄL var tidigare än vanligt, på dag 9 ?

I måndags hade jag så himla ont hela dagen, på VUL i onsdags såg man fri vätska (blod?) utanför äggstocken, läkaren sa att det var en gulkroppscysta som spruckit!

Vi har i alla fall fått en missfallsutredning nu. Det visade sig att jag har APC resistens ( heterozygot), en större benägenhet att bilda blodproppar....
    men det hade nog inget med missfallen att göra verkar det som läkaren tyckte????
    Hoppas jag kan få vara med i en missfallsstudie i (Helsingborg)/Lund. Får besked om 5-6 veckor o svar på kromosom prver på oss bägge.

• che71
    skegg skrev 2012-08-29 12:19:59 följande:
    Har några tips!

Min historia:
    Har en son född sep-09.
    Under förra året hade jag 3 missfall gravid i 6-9 v varje gång (första klarade kroppen av att "driva" ut, andra fick jag ta tabletter o tredje tabletter som inte fungerade, så det slutade med skrapning).
    Kontaktade Lennart Blomqvist i Borås som utför en studie på upprepade missfall. Ingår nu i studien, äter ASA el Placebo en tabl om dagen från v 6-36.
    Gravid i v 32 nu =)

Tips:

Vilken blodgrupp har ni?

Om ni är Rh- (som mig) o har ett + barn i magen o får missfall så (kan) bildar kroppen antikroppar mot denna blodgrupp. När skrapning utförs på sjukhuset får man en antikroppsspruta så inte kroppen stöter bort fostret nästa gång pga detta. Får du ett naturligt missfall el tabletter som hjälp får man ingen spruta, tror det går att få om man pratar m läkare.

Studie!

Kontakta honom på:

Läs mer om studien på:

Varför ska man inte börja äta ASA förrän v 6 i den studien?
    Hur ofta har de kollat dig under graviditeten, o hur, med VUL eller blodprov?
    Grattis förresten !!!!
  • cicci70
    che71 skrev 2012-09-06 19:57:00 följande:
    Tack för tips skegg!!

Hur går det cicci 70?

Jag fick mitt 3:e missfall Gråter för 5 veckor sen i v 8+1 (ingen hjärtaktivitet på VUL en vecka innan dess), men det hade avstannat 2 veckor tidigare, sen blödde det ut på "naturlig väg" o med Methergin, men alla rester hade inte kommit ut förrän nu i förra veckan efter mens. (stamkund på KK Obestämd)

Har testat för ÄL sen i lördags men inget plus, på dag 14 nu.
    Hade som ÄL smärta i lördags em, kanske ÄL var tidigare än vanligt, på dag 9 ?

I måndags hade jag så himla ont hela dagen, på VUL i onsdags såg man fri vätska (blod?) utanför äggstocken, läkaren sa att det var en gulkroppscysta som spruckit!

Vi har i alla fall fått en missfallsutredning nu. Det visade sig att jag har APC resistens ( heterozygot), en större benägenhet att bilda blodproppar....
    men det hade nog inget med missfallen att göra verkar det som läkaren tyckte????
    Hoppas jag kan få vara med i en missfallsstudie i (Helsingborg)/Lund. Får besked om 5-6 veckor o svar på kromosom prver på oss bägge.
    Hej på dig

Ledssen att höra att det inte gick vägen för dig denna gången heller, =( lider med dig ska du veta.....

Jo med mig är det så där då, cellgifterna lyckades iaf ta bort alla rester, men har dessvärre fått svåra biverkningar efter sprutan, så som konstant nässelfeber varje natt/morgon, har inte fåt sova ordentligt nu på 3 veckor =( nu har dom satt in en kur med kortisontabletter och salva, men det hjälper inte =( har även fått svåra ledsmärtor, svullnad i kroppen, tål ingen värme längre (skönt att det blir höst o kallt nu)...

Har ca 30 dagar kvar tills det så käckt heter att vi får börja försöka igen, men vet inte om det kommer bli så eftersom man ska avvakta efter kortisonbehandling också =( 

Men av erfarenhet så vet jag att man aldrig får ge upp, den som väntar på något gott heter det ju, så snart hoppas jag på vår och er tur...... =)

Håller tummarna för dig/er och hoppas ni kommer med på utredningen, hör gärna av dig och berätta hur det går....

• cicci70
    skegg skrev 2012-08-29 12:19:59 följande:
    Har några tips!

Min historia:
    Har en son född sep-09.
    Gravid i v 32 nu =)

Tips:

Vilken blodgrupp har ni?

Studie!

Kontakta honom på:

Läs mer om studien på:

Tack för tipset, sparar denna info ifall den kan komma behövas i framtiden

Ett stort grattis till din/er graviditet och lycka till =)  
  • skegg

Sent svar! Jo, i och med att det är en undersökning så vill han ha det bekräftat att det är en graviditet. Innan man börjar äta studieläkemedlet. Sen lever fostret på egen hand de första v o sedan när näring från mamman ska tas över så e de då ASA ska behövas. Sedan äter man studieläkemedlet tom gravidvecka 36 (Lennart tror att ngn gång runt v 20 skulle räcka).Ev oro på förlossningen när ASA kan ha används slopas samt barnet nu e klart för leverans. Hoppas jag har förstått detta rätt.
    Jag hade inskrivning,VUL, blodprov o start med studieläkemedel  v 6, återkom för blodprov o VUL (har jag för mig) 2 v senare. v 12 blodprov o VUL. sen vet jag inte riktigt om det var ngt besök, v 20 telefonkontakt. v 30 Blodprov, ultraljud, viktskattning samt kollar organ o moderkaka/navelsträng.v 35 samma som v 30. Sedan en avstämning ca 2 v efter barnet är fött. Allt är säkert lite individuellt, Lennart är väldigt flexibel o vissa prover osv kan tas på MVC.
    Ångrar inte detta en sekund! Nu är snart bebisen i min famn efter att kämpat länge o längtat oerhört!
    Lycka till till er andra, jag vet hur ni har det!     

che71 skrev 2012-09-06 22:00:55 följande:
    Varför ska man inte börja äta ASA förrän v 6 i den studien?
    Hur ofta har de kollat dig under graviditeten, o hur, med VUL eller blodprov?
    Grattis förresten !!!!

• che71

Hur har det gått för er?

Skegg - har du blivit Mamma?

cicci70 - hur går det?

Jag fick mitt 4:e missfall i måndags,v 5+5 ,  var på VUL i tisdags, inget kvar.Gråter
    Denna gång hade jag fått Fragminsprutor som jag tagit varje kväll i 1 vecka.
    pga att de upptäckte att jag har APC resistens på missfallsutredningen.
    Men det hjälpte inte.
    Vi ska försöka igen.
    Men hur mycket orkar man egentligen?!Obestämd

• cicci70
    che71 skrev 2012-10-25 13:06:04 följande:
    Hur har det gått för er?

Skegg - har du blivit Mamma?

cicci70 - hur går det?

Jag fick mitt 4:e missfall i måndags,v 5+5 ,  var på VUL i tisdags, inget kvar.Gråter
    Denna gång hade jag fått Fragminsprutor som jag tagit varje kväll i 1 vecka.
    pga att de upptäckte att jag har APC resistens på missfallsutredningen.
    Men det hjälpte inte.
    Vi ska försöka igen.
    Men hur mycket orkar man egentligen?!Obestämd

*KRAMAR OM DIG/ER*
  • skegg
    che71 skrev 2012-10-25 13:06:04 följande:
    Hur har det gått för er? Skegg - har du blivit Mamma? cicci70 - hur går det? Jag fick mitt 4:e missfall i måndags,v 5+5 ,  var på VUL i tisdags, inget kvar. Denna gång hade jag fått Fragminsprutor som jag tagit varje kväll i 1 vecka. pga att de upptäckte att jag har APC resistens på missfallsutredningen. Men det hjälpte inte. Vi ska försöka igen. Men hur mycket orkar man egentligen?!

Hej på Er! För en vecka sedan födde jag en son! =) Han kom lite tidigare pga jag hade lite dåliga värden, blödde samt sammandragningar var tredje minut, dock utan smärta. Allt har gått fint, han är underbar! Han har samma blodgrupp som mig, om det kan vara ngt m att jag inte kan ha possitiva barn (min son på 3 år är oså negativ) Nu är han här o så vi har kämpat för det!!! Fler barn blir det inte, hade jag vetat att graviditeten skulle vara kvar o slippa missfall så absolut ett till, men inte efter min historik... Ledsen att höra om 4:e missfallet =( KÄMPA!
  • cicci70
    Stort grattis till er Lycka till med lillen Här inväntas första BIM efter cellgifterna på Tisdag, hoppas hoppas hoppas
  • che71
    skegg skrev 2012-10-31 11:38:50 följande:

Hej på Er! För en vecka sedan födde jag en son! =) Han kom lite tidigare pga jag hade lite dåliga värden, blödde samt sammandragningar var tredje minut, dock utan smärta. Allt har gått fint, han är underbar! Han har samma blodgrupp som mig, om det kan vara ngt m att jag inte kan ha possitiva barn (min son på 3 år är oså negativ) Nu är han här o så vi har kämpat för det!!! Fler barn blir det inte, hade jag vetat att graviditeten skulle vara kvar o slippa missfall så absolut ett till, men inte efter min historik... Ledsen att höra om 4:e missfallet =( KÄMPA!

Åh GRATTIS!!!!!!Glad
Svar på tråden Missfall nr 2