• jezzy

hästar som vägrar sära på varann?

Har tagit över två hästar. Dom har gått på lösdrift tillsammans länge då förra ägaren inte hade tid med dom. Hästarna har alltså gått tillsammans länge. Nu kan dom absolut inte vara utan varann. Planen är att jag ska kunna rida längre fram. Dom går på bete nu. Har ni något tips på hur jag ska göra? Har aldrig varit med om det själv.

• Svar på tråden hästar som vägrar sära på varann?
  • Whitetrash86

jag skulle ta dom på promenader. och öka på tiden ifrån varandra allt eftersom.
    Det är egentligen inte så svårt att lära hästar att vara ifrån varandra så fort dom förstått att dom får komma hem igen Glad

Hade 2 hästar som avguda varandra och ville vara tillsammans 24/7. men som sagt, genom att ta ensamma promenader med dom så lär dom sig rätt fort.

• Sunshine808

Vi har två hästar i familjen som aldrig kommer kunna vara ifrån varandra, ponnyn kan kravla över 1,5m för att komma till sin älskade och stoet står på bakbenen hela vägen hem. Däremot tror jag att dem är mot det extrema hållet, men om man tränar hästar ifrån början så får man nog inte vårt problem

• jezzy

Vi ledde dom mellan två hagar för nån dag sen. Nordisen som gick först va hel knäpp och försökte resa sig. Och då gick den andra efter. Sambon blev livrädd. Så kan nog inte vänta mig mer hjälp från han. Haha. Efter midsommar ska vi ta hem en shettis. Hoppas det kommer bli bättre när dom är tre. Dom här två är verkligen tight

• Sunshine808
    jezzy skrev 2012-06-17 11:09:15 följande:
    Vi ledde dom mellan två hagar för nån dag sen. Nordisen som gick först va hel knäpp och försökte resa sig. Och då gick den andra efter. Sambon blev livrädd. Så kan nog inte vänta mig mer hjälp från han. Haha. Efter midsommar ska vi ta hem en shettis. Hoppas det kommer bli bättre när dom är tre. Dom här två är verkligen tight
    Akta så att den nya inte blir lika bunden, så hände det här när vi tog hem vår nya nordsvensk, inga direkta problem med nordsvensken men de andra hade blivit buddies med henne och var helt galna. Så till att ta ut den nya ganska ofta så att de inte skapar för starka band till den. Detta är nog i värsta fall men det borde bli bättre om någon kommer och "rubbar" dem lite
  • slutatsnusa

säkert en bra idé med en häst till som kanske delar upp bandet mellan dem.
    jag tror att jag skulle försöka göra saker med en i taget antingen i hagen eller precis utanför och gradvis öka tiden och avståndet.
    leda dem en i taget till hagen från stallet (kanske inte är aktuellt nu i betestider)
    bara att göra något litet varje dag bara tex lyckas leda en mot grinden kan vara ett litet framsteg

• jezzy

Stod och borstade ena lite i hagen igår och den andra gick iväg. Tog en liten stund innan nästa ville efter så nog finns det hopp. Får ta det lite i taget.

• slutatsnusa
    jezzy skrev 2012-06-18 08:24:38 följande:
    Stod och borstade ena lite i hagen igår och den andra gick iväg. Tog en liten stund innan nästa ville efter så nog finns det hopp. Får ta det lite i taget.
    man får vara glad för det lilla och skynda saakta Glad
    ska du ha dem på lösdrift sen eller har du stall hemma?
  • jezzy

Jag har både stall och lösdrift. Har inte bestämt mig. Finns nog för och nackdelar med båda tror jag

• slutatsnusa
    jezzy skrev 2012-06-18 11:24:25 följande:
    Jag har både stall och lösdrift. Har inte bestämt mig. Finns nog för och nackdelar med båda tror jag
    det jag tänkte på hur du ska göra när du ska rida en hästen och den andra måste vara kvar i stallet/hagen.
    mina är coola själva i boxen, men vill gärna springa i hagen om de blir lämnade.
  • jezzy

Jo funderar på om det är bättre att ha ena i stallet och slänga in lite hö eller nåt.

Svar på tråden hästar som vägrar sära på varann?