• Veladis

Sommar & utflykter, hur gör ni med ersättning?

Mitt barn är snart 6 mån och äter ersättning, plus lite smakportioner plockmat enl BLW. Nu stundar sommarens utflykter och hon kommer ju att ha ersättning som basföda hela sommaren förmodligen. Hur gör man egentligen med flaskor, vatten osv när man ska vara iväg hela dagen, från bittida till sent? Om man inte vet att det finns tillgång till värmning och rent vatten till diskning av flaskor? Jätte-termos? Massor av flaskor? Lär barnet äta kall ersättning på tetra?l kall äter hon helst inte just nu iaf...

• Svar på tråden Sommar & utflykter, hur gör ni med ersättning?
  • Veladis
    La Lola skrev 2012-06-16 11:59:16 följande:
    Termos med kokat vatten, petflaska med vanligt kranvatten, blanda till ättemp, servera.
    Smart. Men tungt. Hon äter ju en liter per dag och så behöver man vatten till diskning också... 
  • Veladis

Jag har ju hittills kört med lagom varmt vatten i liten termos + ersättningspulver i vällingdoseringsburk, och två flaskor i väskan. + en reservtetra. Det har räckt bra för halvdagar, typ en eftermiddag i stan. Men nu äter hon mer och utflykterna blir längre. Jag får nog göra så att jag tar hett vatten i termos + petflaska med kallt och blandar till lagom. Och fler flaskor och fler reservtetror. Känns ju som att det blir mycket, men det blir det ju oavsett. Mat ska hon ju ha. Tack för tips!  

• Veladis

Kall tetra ogillas ju hittills av barnet, men är hon tillräckligt hungrig slinker ju det också ner.

Vilka flaskor kör ni med, ni som packar ner många? Vi har Mam-flaskor hemma. De är ju knubbiga, men isärtagbara så de kan ju ta mindre plats. Inte så kul att skruva ihop dem utomhus med skrikande hungrig bebis dock. Tips?  

• Veladis
    2012mamma skrev 2012-06-16 12:04:07 följande:
    Om det bara handlar om dagsutflykter så kan du väl diska när du kommer hem?
    Jo, men det vore ju enklare att ha med sig en eller två flaskor och diska mellan målen, än att ha väskan full med flaskor.
  • Veladis
    Fru Bult skrev 2012-06-16 12:30:33 följande:
    Det blir ju mycket att släpa på, men så är det. Vi använde medelas flaskor som är lite smalare och högre. Nu använder vi avent som ju är lite knubbigare och då brukar jag ha dem travade ovanpå varandra i en hörna av skötväskan. Jag tycker inte att de tar upp så mycket plats. Man har ju inte så mycket val om det inte finns rinnande vatten. Om man inte vill ta med sig en dunk vatten att diska i, heh

Dunk vatten och diskbalja, haha...
    2012mamma skrev 2012-06-16 12:37:32 följande:
    Vi har lite olika men jag brukar ta med esska när vi ska på utflykter, långa och smala. 

Ska nog skaffa några esska till utflykter. Sådana hade vi till de större barnen när de drack välling. Nu med en större bebis är det ju inte lika viktigt med flaskan, att det är anti kolik-flaska, känns det som.

Hur har ni upplevt det, osm haft flaskbarn ute på vift, att man blir bemött om man ber om vatten etc på cafeer? brukar de vara tillmötes
    gående? 

Svar på tråden Sommar & utflykter, hur gör ni med ersättning?