• Veladis

Sommar & utflykter, hur gör ni med ersättning?

Mitt barn är snart 6 mån och äter ersättning, plus lite smakportioner plockmat enl BLW. Nu stundar sommarens utflykter och hon kommer ju att ha ersättning som basföda hela sommaren förmodligen. Hur gör man egentligen med flaskor, vatten osv när man ska vara iväg hela dagen, från bittida till sent? Om man inte vet att det finns tillgång till värmning och rent vatten till diskning av flaskor? Jätte-termos? Massor av flaskor? Lär barnet äta kall ersättning på tetra?l kall äter hon helst inte just nu iaf...

• Svar på tråden Sommar & utflykter, hur gör ni med ersättning?
  • La Lola

Termos med kokat vatten, petflaska med vanligt kranvatten, blanda till ättemp, servera.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Veladis
    La Lola skrev 2012-06-16 11:59:16 följande:
    Termos med kokat vatten, petflaska med vanligt kranvatten, blanda till ättemp, servera.
    Smart. Men tungt. Hon äter ju en liter per dag och så behöver man vatten till diskning också... 
  • 2012mamma

vi brukar ta köra med tetror och ta med 5 flaskor ungefär.. Sjukt smidigt, våran son gillar inte varm mat heller så vi behöver inte värma den.. Lite dyrare men mycket smidigare. 

• 2012mamma
    Veladis skrev 2012-06-16 12:01:38 följande:
    Smart. Men tungt. Hon äter ju en liter per dag och så behöver man vatten till diskning också... 
    Om det bara handlar om dagsutflykter så kan du väl diska när du kommer hem?
  • Fru Bult

Vi hade med oss flaskor som hade pulvret färdigdoserat i sig och en mindre termos (0,5L tror jag det är) med hett vatten och en plastflaska med kallt vatten och blandade. Vi hade fyra flaskor och det brukade räcka hela dagen. Vi hade ändå med oss en pytteflaska med diskmedel och två tetror med mjölkersättning ifall man skulle kunna komma åt att diska någonstans. Någon gång fick vi sitta och ge mjölk på sked :P

• Pralina 81

Jag ger inte ersättning men har vänner som gör det. De har gett kall tetra på sommaren när det är varmt ute. I våras eller kalla sommardagar var det termos med varmt vatten som gällde. Det verkade vara mkt smidigt. På en dag äter de väl inte mer än 1 liter ersättning så om du kan varva med tetra så tar det ju inte jättemycket plats.

• Veladis

Jag har ju hittills kört med lagom varmt vatten i liten termos + ersättningspulver i vällingdoseringsburk, och två flaskor i väskan. + en reservtetra. Det har räckt bra för halvdagar, typ en eftermiddag i stan. Men nu äter hon mer och utflykterna blir längre. Jag får nog göra så att jag tar hett vatten i termos + petflaska med kallt och blandar till lagom. Och fler flaskor och fler reservtetror. Känns ju som att det blir mycket, men det blir det ju oavsett. Mat ska hon ju ha. Tack för tips!  

• Veladis

Kall tetra ogillas ju hittills av barnet, men är hon tillräckligt hungrig slinker ju det också ner.

Vilka flaskor kör ni med, ni som packar ner många? Vi har Mam-flaskor hemma. De är ju knubbiga, men isärtagbara så de kan ju ta mindre plats. Inte så kul att skruva ihop dem utomhus med skrikande hungrig bebis dock. Tips?  

• La Lola
    2012mamma skrev 2012-06-16 12:04:07 följande:
    Ja så gjorde jag....
  • Veladis
    2012mamma skrev 2012-06-16 12:04:07 följande:
    Jo, men det vore ju enklare att ha med sig en eller två flaskor och diska mellan målen, än att ha väskan full med flaskor.
  • Fru Bult
    Veladis skrev 2012-06-16 12:19:44 följande:
    Kall tetra ogillas ju hittills av barnet, men är hon tillräckligt hungrig slinker ju det också ner.

Vilka flaskor kör ni med, ni som packar ner många? Vi har Mam-flaskor hemma. De är ju knubbiga, men isärtagbara så de kan ju ta mindre plats. Inte så kul att skruva ihop dem utomhus med skrikande hungrig bebis dock. Tips?  
    Det blir ju mycket att släpa på, men så är det. Vi använde medelas flaskor som är lite smalare och högre. Nu använder vi avent som ju är lite knubbigare och då brukar jag ha dem travade ovanpå varandra i en hörna av skötväskan. Jag tycker inte att de tar upp så mycket plats. Man har ju inte så mycket val om det inte finns rinnande vatten. Om man inte vill ta med sig en dunk vatten att diska i, heh
  • 2012mamma
    Veladis skrev 2012-06-16 12:19:44 följande:

Vi har lite olika men jag brukar ta med esska när vi ska på utflykter, långa och smala. 
  • 2012mamma
    Veladis skrev 2012-06-16 12:23:57 följande:
    Jo, men det vore ju enklare att ha med sig en eller två flaskor och diska mellan målen, än att ha väskan full med flaskor.
    Du har inte plats i korgen under barnvagen annars? Vi brukar stoppa flaskorna i en påse och ha där under när vi har mycket packning. 
  • Veladis
    Fru Bult skrev 2012-06-16 12:30:33 följande:
    Det blir ju mycket att släpa på, men så är det. Vi använde medelas flaskor som är lite smalare och högre. Nu använder vi avent som ju är lite knubbigare och då brukar jag ha dem travade ovanpå varandra i en hörna av skötväskan. Jag tycker inte att de tar upp så mycket plats. Man har ju inte så mycket val om det inte finns rinnande vatten. Om man inte vill ta med sig en dunk vatten att diska i, heh

Dunk vatten och diskbalja, haha...
    2012mamma skrev 2012-06-16 12:37:32 följande:
    Vi har lite olika men jag brukar ta med esska när vi ska på utflykter, långa och smala. 

Ska nog skaffa några esska till utflykter. Sådana hade vi till de större barnen när de drack välling. Nu med en större bebis är det ju inte lika viktigt med flaskan, att det är anti kolik-flaska, känns det som.

Hur har ni upplevt det, osm haft flaskbarn ute på vift, att man blir bemött om man ber om vatten etc på cafeer? brukar de vara tillmötes
    gående? 

• La Lola
    Veladis skrev 2012-06-16 12:23:57 följande:
    Jag hade bara en flaska....
  • gemigsinnesro

Jag hade också med en termos varmt vatten + en petflaska eller termos med kallt vatten + en vällingdoserare sen var det bara att blanda till ättemperatur. Flaskan skakade/diskade jag ur med varmvattnet jag hade med mig och sen torkade jag den med en liten handduk eller papper som jag hade med så var den klar till nästa mål. Blir ju hur mkt packning som helst om man ska ha med flaskor till alla mål för övrigt äger vi bara 3 nappflaskor. En hel dags packning med ersättning, vatten, blöjor, liggunderlag, våtservetter, ett par ombyten av kläder mm får rum i en helt vanlig skötväska.

• TessaS
    gemigsinnesro skrev 2012-06-16 16:17:14 följande:
    Jag hade också med en termos varmt vatten + en petflaska eller termos med kallt vatten + en vällingdoserare sen var det bara att blanda till ättemperatur. Flaskan skakade/diskade jag ur med varmvattnet jag hade med mig och sen torkade jag den med en liten handduk eller papper som jag hade med så var den klar till nästa mål. Blir ju hur mkt packning som helst om man ska ha med flaskor till alla mål för övrigt äger vi bara 3 nappflaskor. En hel dags packning med ersättning, vatten, blöjor, liggunderlag, våtservetter, ett par ombyten av kläder mm får rum i en helt vanlig skötväska.
    Japp, så gjorde jag också. Funkade kanon! 

• MIC

När vår pojke var i den åldern hade vi med varmt vatten i termos, kallti PET, vällingdoserae samt tetra. Det var aldrig några problem med att låna mikro när vi var ute....

Isak - min solstråle - 080701
Svar på tråden Sommar & utflykter, hur gör ni med ersättning?