Inlägg från: Mrs Green |Visa alla inlägg
  • Mrs Green

Du som började skolan på 70-80-talet....

Hade ni läxor på lågstadiet? Jag är så gott som helt säker på att vi aldrig hade det. Nu har väl de flesta läxor varje vecka redan från ettan. När började man med det? Eller var det bara i vår skola som man inte hade läxor?

• Svar på tråden Du som började skolan på 70-80-talet....
  • Mrs Green
    I969 skrev 2012-06-15 21:16:57 följande:
    Jag hade inte läxor i lågstadiet, tyckte det var ohyggligt spännande att få hemuppgifter i mellanstadiet  
    Misstänker att du också är född 1969? Jag minns min första läxa på mellanstadiet, det var ju otroligt stort! Jag var så stolt.
  • Mrs Green
    I969 skrev 2012-06-15 21:17:56 följande:
    Gick i centrala Stockholm, började 1976
    Jag med, fast jag började som sexåring, 1975.

Jag kanske skulle ställt frågan till dem som började skolan på 70-talet istället, det kanske var skillnad då och på 80-talet?
  • Mrs Green
    Pyl skrev 2012-06-17 22:01:12 följande:
    Läxor hade man även för hundra åt sedan. Då skulle man lära in psalmer utantill som läsläxa. Så det är inget nytt.
    Jo, det vet jag. Men jag funderade på om det var lite annorlunda på 70-talet. Det känns som att det kanske var tidens anda att man inte skulle tvinga barnen till något de inte ville och så... Så jag undrade om det var fler än vi som inte hade läxor då (jag gick på lågstadiet 75-78). 

Om man ska dra några snabba slutsatser av svaren ovan så tycker jag det känns som att det var färre läxor på lågstadiet på 70-talet än på 80-talet. 
Svar på tråden Du som började skolan på 70-80-talet....