Bra lära sig läsabok till treåring?
Jag har inte hittat något riktigt bra. Min äldsta är bokstavs- och siffertokig. Han blir snart 4,5 och läser lätt att läsa böcker numera. Det är ju ett rätt långt steg när de är så små mellan att kunna bokstäverna och bokstävernas ljud och förstå hur dessa kan sättas ihop och bilda ord. Min äldsta kunde alla stora och små bokstäver och hur de lät vid 2,5 men det var inte förrän ett halvår-år senare han knäckte hur man kan ljuda ihop dem till ord. För att lära känna bokstäverna så la vi mycket alfabetspussel (han är pusseltokig också). Radioapans alfabet på nätet älskade han. Fem myror är inte heller fel. Sedan ska man helst fokusera på hur bokstäverna låter istället för vad de heter, dvs ljuden. Det är något de måste förstå och kunna innan de kan börjar ljuda.
Sedan gjorde vi egna ordlappar. Från början lärde han sig ordbilder (innan han visste hur man ljudade ihop bokstäver), sedan lärde han sig ljuda. Vi började med korta ord med en gemensam bokstav som t.ex. på, gå, då, så, må, nå, rå, tå, år, ås, ål, ån osv. Att skriva på datorn är också ett bra sätt att lära sig förstå hur läsning/ordbildning fungerar. Han började med att skriva inlärda ordbilder som sitt eget namn, mamma, pappa, lillebrors namn osv.
När de väl knäckt läskoden så finns det lätt-att-läsa-böcker i olika svårighetsgrader på biblioteket. Extra-lätt-att-läsa-serien tycker min äldsta om.