Bra lära sig läsabok till treåring?
Som rubriken lyder! Min mamma hade några bra när jag var liten, men de har hon tyvärr inte kvar..
Som rubriken lyder! Min mamma hade några bra när jag var liten, men de har hon tyvärr inte kvar..
Puff?
Finns det verkligen ingen med bra tips?
Tyvärr. Vi har lite abc-böcker, men det vore kul med en bok där de lär sej riktiga ord. Har en treåring som älskar bokstäver, hon är helt besatt. Kanske fråga i bokhandeln?
Det finns en "ExtraLättAtt Läsa-serie", med bara stora bokstäver. Ca 1-2 meningar/sida. Men det kanske inte är något sådant du letar efter?
Jag har inte hittat något riktigt bra. Min äldsta är bokstavs- och siffertokig. Han blir snart 4,5 och läser lätt att läsa böcker numera. Det är ju ett rätt långt steg när de är så små mellan att kunna bokstäverna och bokstävernas ljud och förstå hur dessa kan sättas ihop och bilda ord. Min äldsta kunde alla stora och små bokstäver och hur de lät vid 2,5 men det var inte förrän ett halvår-år senare han knäckte hur man kan ljuda ihop dem till ord. För att lära känna bokstäverna så la vi mycket alfabetspussel (han är pusseltokig också). Radioapans alfabet på nätet älskade han. Fem myror är inte heller fel. Sedan ska man helst fokusera på hur bokstäverna låter istället för vad de heter, dvs ljuden. Det är något de måste förstå och kunna innan de kan börjar ljuda.
Sedan gjorde vi egna ordlappar. Från början lärde han sig ordbilder (innan han visste hur man ljudade ihop bokstäver), sedan lärde han sig ljuda. Vi började med korta ord med en gemensam bokstav som t.ex. på, gå, då, så, må, nå, rå, tå, år, ås, ål, ån osv. Att skriva på datorn är också ett bra sätt att lära sig förstå hur läsning/ordbildning fungerar. Han började med att skriva inlärda ordbilder som sitt eget namn, mamma, pappa, lillebrors namn osv.
När de väl knäckt läskoden så finns det lätt-att-läsa-böcker i olika svårighetsgrader på biblioteket. Extra-lätt-att-läsa-serien tycker min äldsta om.
De här finns t.ex: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163867400. Bara versaler och 2-3 rader text per sida. De kan nog funka, annars är ju problemet för barn som lär sig läsa tidigt att böckerna kan vara för svåra mognadsmässigt, även om de kan tolka texten. Böcker som är avsedda för sjuåringar handlar ju ofta om skolan, och klassdisco och sånt som som 3-4-åringar kan ha svårt att relatera till.
Annars tror jag spel som t.ex. det här http://www.worldofboardgames.com/fem_myror_ar_fler_an_fyra_elefanter_att_lara_lasa är bra för att lära sig ljuda ihop de första orden.
Jag tycker att det är jättesvårt att hitta bra böcker till så små barn! Min äldsta var intresserad av bokstäver från att han var 1½ och kunde ljuda ihop korta ord när han var 2½. Därefter har det gått segt men nu läser han snart obehindrat vid 5½. Andra barnet har inte alls varit intresserad förut, men kommer nog helt plötsligt bara kunna en dag när han är mogen.
En del pekböcker funkar bra (som typ Max-böckerna) men lätt-att-läsa (även de "extra") tar alldeles för lång tid att ta sig igenom. Jag har funderat på om inte tidningen "Bamse för de yngsta" kan vara nåt men vi har inte testat.
Vi har också haft några läsehäften som har varit populära t.ex. www.lekelivet.se/se/art/lasa-skriva-lara/leo-ar-en-mas-las-och-skrivbok.php Klicka på bilderna så kan du se hur ett uppslag ser ut!
Allra bäst är att göra böcker själv. Det behöver inte vara så krångligt. Är man på nivån att det räcker med ett ord/sida kan man skriva ordet på högersidan och ha en bild (använd digitalkamera, mobilkamera, tidningsurklipp, egna teckningar!) på baksidan osv. Antingen kan man klippa och klistra, göra i datorn och skriva ut, använda nån av fotobokstjänsterna eller så gör man en i sin smartphone eller surfplatta. Det behöver inte vara så noga, barnen uppskattar det ändå!
Har man en smartphone eller surfplatta finns det ju några bra appar att testa också :)
Lycka till! Det är så himla häftigt att få vara med om barnens läsutveckling!
Förresten, det där med versaler/konsonanter finns det ju olika idéer om. Jag tror att om man har ett barn som väldigt tidigt är intresserad så följer man helt enkelt bara med och uppmuntrar det som är lättast för honom/henne för att hen ska få uppleva glädjen av att kunna!
Om man däremot jobbar i förskolan eller mer strukturerat försöker träna hemma kan det kanske vara bra att läsa in sig lite på barns läsutveckling och jobba med det som man tror på själv :)
Mina killar har från ca 2,5 års ålder älskat Gobokens "mitt abc" - en bok för varje bokstav, där två barn samlar saker som börjar på den bokstaven. Båda sönerna har blivit intresserade av bokstäver. Äldsta lärde sig alla bokstäver och dess ljud innan tre och läste vanliga böcker från fyra. Yngsta är tre nu och har just lärt sig alfabetet i ordning. Rekommenderar verkligen att köpa startpaketet till denna serie, mycket prisvärt. Sen blir böckerna dyrare men om du märker att barnet gillar det så kan man (som jag gjorde) köpa på Blocket/tradera...