Bra lära sig läsabok till treåring?
Jag tycker att det är jättesvårt att hitta bra böcker till så små barn! Min äldsta var intresserad av bokstäver från att han var 1½ och kunde ljuda ihop korta ord när han var 2½. Därefter har det gått segt men nu läser han snart obehindrat vid 5½. Andra barnet har inte alls varit intresserad förut, men kommer nog helt plötsligt bara kunna en dag när han är mogen.
En del pekböcker funkar bra (som typ Max-böckerna) men lätt-att-läsa (även de "extra") tar alldeles för lång tid att ta sig igenom. Jag har funderat på om inte tidningen "Bamse för de yngsta" kan vara nåt men vi har inte testat.
Vi har också haft några läsehäften som har varit populära t.ex. www.lekelivet.se/se/art/lasa-skriva-lara/leo-ar-en-mas-las-och-skrivbok.php Klicka på bilderna så kan du se hur ett uppslag ser ut!
Allra bäst är att göra böcker själv. Det behöver inte vara så krångligt. Är man på nivån att det räcker med ett ord/sida kan man skriva ordet på högersidan och ha en bild (använd digitalkamera, mobilkamera, tidningsurklipp, egna teckningar!) på baksidan osv. Antingen kan man klippa och klistra, göra i datorn och skriva ut, använda nån av fotobokstjänsterna eller så gör man en i sin smartphone eller surfplatta. Det behöver inte vara så noga, barnen uppskattar det ändå!
Har man en smartphone eller surfplatta finns det ju några bra appar att testa också :)
Lycka till! Det är så himla häftigt att få vara med om barnens läsutveckling!