• Lilith Dark

GAH, nu är det slut på att vara 'snäll'!

När man skriver på papper om enskild vårdnad, så är det ingen överenskommelse, utan en begäran. Därefter blir man kallad till familjerätten på samtal om vad enskild vårdnad innebär, och de vill även höra orsaken till att man begär det. Utifrån det kan de faktiskt välja att avslå begäran, om de anser att det inte är för barnet/barnens bästa. 

Huruvida hon är en bra mamma, han är en bra pappa, du är en bra bonus eller inte som inte vill ha ett huvudansvar lägger jag inte några värderingar i alls, då det inte var det du undrade över. Jag hoppas att ni kan hitta ett sätt som fungerar hyfsat för er alla. 

LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • Lilith Dark
    Anonym (dina barn) skrev 2012-06-15 18:21:23 följande:
    Men vad? Dina barn är med bonuspappan rätt mycket? Du menar att huvudsaken han är okej när ditt bonusbarn är där..?

Om du VALT att inte skaffa fler barn så ska du ju inte flytta ihop med någon som redan har barn..! :-0 
    Om man flyttar ihop med någon som redan har barn så räknar man ju med att huvudansvaret för de barnen ligger på deras föräldrar. Det är helt rätt att vägra att ta fullt ansvar för någon annans barn. En bonus ska vara, precis som det låter, just en bonus. En extra vuxen. 

Fast ts gällde ju frågan om det är rätt att det över hennes huvud ska bestämmas om vilken form av ansvar hon ska ta över barn som inte är hennes. 
  • Lilith Dark
    Anonym (Krav?) skrev 2012-06-16 21:07:48 följande:
    Jag stöter absolut inte bort barnet! Det jag menar är att jag inte kliver upp först för att sambon gillar att sova medan barnet gillar att kliva upp, jag tar inte automatiskt alla blöjbyten osv. Däremot läser jag gärna sagor med barnet osv. Och, om sambon duschar, är på toa el liknande så byter jag självklart blöja.

Men som jag har fått uppfattningen nu är det så att jag ska sköta det praktiska runt umgänget, se till att det blir av, boka vilka helger och allt annat med.
    Nej, de kan aldrig tvinga dig att ta huvudansvaret, och jag kan garantera att det inte är orsaken till avslaget på ansökan om egen vårdnad. Att du räknas som resurs betyder inte att du blir tvingad till att ta huvudansvaret utan att ni är två vuxna i hemmet, din man med huvudansvaret, och du som resurs.
  • Lilith Dark
    Anonym skrev 2012-06-17 12:30:31 följande:
    Då pappan inte vill ha barnet och mamman inte får vara enskild vårdnadshavare och du vägrar hjälpa till så är risken stor att soc ansöker om LVU inom en snar framtid.
    Men TS har väl aldrig sagt att hon inte vill hjälpa till? Det hon vänder sig emot är att hon ska ha huvudansvaret för ett barn som inte är hennes, och att hon ska behöva ordna med allt det praktiska som när/var/hur det ska vara umgänge. Och det gör hon alldeles rätt i, barnet har redan två föräldrar som ska sköta sånt.

Det finns ingen som helst risk för ett LVU utifrån det TS skriver.
  • Lilith Dark
    Anonym (Krav?) skrev 2012-06-19 09:06:48 följande:
    Hur menar du? Kan vi alltså prata med soc om att vi kan ha boendet? Sambons äger visserligen nej, han vill inte för det är jobbigt nog att ha barnet på helgerna tycker han.
    (Påminns om mamman som han verkligen avskyr nu, dels pga att hon lurade honom och dels pga andra saker hon har gjort, anmälan om våld not henne tex, ledde ingen vart eftersom det inte var sant vilket hon också erkände i förhör)
    Vi pratar dock en del om det, väger för- och nackdelar mot varandra men han känner att han inte orkar ha huvudansvaret med dagishämtning osv. Lämna lär jag få göra isf för han börjar så tidigt att han inte kan.
    Men, det är skillnad att ha barnet alltid och att ha varannan helg tycker jag. Och, OM vi ska ha heltid, då blir ju mammans helger samma helger som vi inte har våra barn, där kommer jag inte att backa. Jag måste ha de andningspauserna om jag inte ska gå under.

Det jag oroade mig för ang deras möte var ju ifall DE kan bestämma byte av helger (som mamman vill) över mitt huvud. Det påverkar ju mig också. Sambon vet min åsikt och att jag isf kommer att lämna hela ansvaret på honom.
    Byte av helger för sitt barn kan de dock besluta "över ditt huvud" då det är något som rör föräldrarna och är deras beslut, även om det så klart påverkar dig också.
Svar på tråden GAH, nu är det slut på att vara 'snäll'!