• Anonym (Krav?)

GAH, nu är det slut på att vara 'snäll'!

Bakgrund:
    Jag och sambon har nyligen flyttat ihop. Sambons ex ser rött, nu finns han inte på pass närhelst hon önskar. (Det gjorde han innan han träffade mig och hellre umgicks med mig än kom när biomamman kallade) Vi har i princip bott ihop i 5 månader, men nu har han sagt upp sin lgh vilket hon nog inte trodde att han skulle.

Sambon har bara barnet på helger dels pga eget och mammans önskemål och dels för att det inte är praktiskt möjligt med mer då vi inte bor på samma ort och det är för långt att pendla till dagis och tillbaka 3 tim resa tor)

Nu vill mamman byta helger alt att vi ska ha alla helger. Vi har sagt nej. Byte är omöjigt då vi isf skulle få byta även mina barns helger och det har precis börjat flyta på med mina barns pappa. Och jag som varit själv i många många år värnar nu om mina barnfria helger, jag vill inte ta hand om hans barn då jag är barnfri och det är så det kommer att bli för sambon vill/orkar inte mer än det han gör nu. Och ja, jag STÅR FÖR att jag inte vill ha ansvaret för hans barn när mina egna inte är här, hade jag velat ha fler barn hade jag skaffat mig det.

Huruvida det gör honom till en dålig pappa eller inte (enligt er åsikt) det struntar jag faktiskt i, jag ska inga barn ha med honom och jag vet hur bra han är med barnet då barnet är här. Biomamman valde helt på egen hand att föda detta barn och lurades dessutom ang skydd och min sambo var dum nog att tro henne (hur man nu kan lita på en kk, så jävla korkat!) så nu tar han sitt ansvar på det vis han kan.

Mamman har tidigare krånglat som bara den om allt möjligt och nu har min sambo fått en kallelse till samarbetssamtal till familjerätten. De går redan i samtal via soc, så detta verkar vara något annat, ang vårdnaden stod det.
    Min sambo har redan skrivit på papper om att hon ska få enskild vårdnad efter att de har haft gemensam, för hon tycker 'det är så krångligt med papper som ska skrivas på'. Vill dock påpeka att alla papper som han hittills har behövt skriva på har gått med vändande post så det sölas inte på något vis ang detta.
    Umgängesrätten har  han ju iaf och det umgänget vi har nu finns det skriftligt på.

Visst kan hon flytta med barnet om så är, men eftersom hon tycker det är 'skitjobbigt' att ta hand om barnet helt själv så lär hon som mest flytta tillbaka till sin hemort, vilket är närmare än hon bor nu, så det skulle han ändå ha godkänt om det vore så att hon kommit med en flyttanmälan.

Nu har det dock kommit till min kännedom att JAG räknas som 'resurs' i hemmet!? JA, jag gör saker med hans barn, hans barn inkluderas i allt vi gör osv, men jag är INTE en resurs som ska ha något huvudansvar! Detta vet min sambo om och det är han helt med på, på samma vis som att han inte har huvudansvar för mina barn även om de bor med oss på heltid i veckorna och bara är hos sin pappa varannan helg.
    Pappret som min sambo har skrivit på 'räknas' visst inte heller för SOC tycker inte hon ska ha enskild vårdnad???

Men jag anser att jag är i min fulla rätt att säga nej till att bli huvudansvarig för barnet. Om barnet bodde här på heltid, vilket jag har föreslagit (om det går att lösa med boende och att det r det bästa för barnet) men sambon sa nej.
    Är dock rädd att något kan bestämmas ovanför mitt huvud... Kan det bestämmas ang detta över nitt huvud? Har även erbjudit sambon att vi ska hyra en mindre lgh som han kan använda vid umgänge med barnet alt bo i så vi är särbos, men det vill han inte heller.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-14 16:12
    (Det gjorde han innan han träffade mig och hellre umgicks med mig än kom när biomamman kallade) Ser att den meningen är helt wierd, när han träffade mig umgicks han hellre med mig än kom och spikade upp en tavla, la barnet för hon orkade/kunde inte osv. Umgänget i övrigt såg likadant ut som nu.

• Svar på tråden GAH, nu är det slut på att vara 'snäll'!
  • Lilith Dark

När man skriver på papper om enskild vårdnad, så är det ingen överenskommelse, utan en begäran. Därefter blir man kallad till familjerätten på samtal om vad enskild vårdnad innebär, och de vill även höra orsaken till att man begär det. Utifrån det kan de faktiskt välja att avslå begäran, om de anser att det inte är för barnet/barnens bästa. 

Huruvida hon är en bra mamma, han är en bra pappa, du är en bra bonus eller inte som inte vill ha ett huvudansvar lägger jag inte några värderingar i alls, då det inte var det du undrade över. Jag hoppas att ni kan hitta ett sätt som fungerar hyfsat för er alla. 

LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • Anonym (Krav?)
    Lilith Dark skrev 2012-06-14 16:48:30 följande:
    När man skriver på papper om enskild vårdnad, så är det ingen överenskommelse, utan en begäran. Därefter blir man kallad till familjerätten på samtal om vad enskild vårdnad innebär, och de vill även höra orsaken till att man begär det. Utifrån det kan de faktiskt välja att avslå begäran, om de anser att det inte är för barnet/barnens bästa. 

Huruvida hon är en bra mamma, han är en bra pappa, du är en bra bonus eller inte som inte vill ha ett huvudansvar lägger jag inte några värderingar i alls, då det inte var det du undrade över. Jag hoppas att ni kan hitta ett sätt som fungerar hyfsat för er alla. 
    Tack då vet jag. Tack för att du inte lägger några värderingar i vårt sätt att vara
  • Anonym (dina barn)

Men vad? Dina barn är med bonuspappan rätt mycket? Du menar att huvudsaken han är okej när ditt bonusbarn är där..?

Om du VALT att inte skaffa fler barn så ska du ju inte flytta ihop med någon som redan har barn..! :-0 

• Lilith Dark
    Anonym (dina barn) skrev 2012-06-15 18:21:23 följande:
    Men vad? Dina barn är med bonuspappan rätt mycket? Du menar att huvudsaken han är okej när ditt bonusbarn är där..?

Om du VALT att inte skaffa fler barn så ska du ju inte flytta ihop med någon som redan har barn..! :-0 
    Om man flyttar ihop med någon som redan har barn så räknar man ju med att huvudansvaret för de barnen ligger på deras föräldrar. Det är helt rätt att vägra att ta fullt ansvar för någon annans barn. En bonus ska vara, precis som det låter, just en bonus. En extra vuxen. 

Fast ts gällde ju frågan om det är rätt att det över hennes huvud ska bestämmas om vilken form av ansvar hon ska ta över barn som inte är hennes. 
  • Anonym (Krav?)
    Anonym (dina barn) skrev 2012-06-15 18:21:23 följande:

Mina barn är med bonuspappan så mycket som HAN väljer. Men jag har huvudansvaret. I detta fall gällde det om jag har rätt att säga nej till att få ett barn till att ha huvudansvaret för vilket jag alltså anser att jag har. Jag finns, och kommer alltid att finnas, som extra person när pappan inte kan men kommer inte att ta allt ansvar för att umgänget ska fungera.
  • Anonym (dina barn)
    Okej. Låter sunt. Dock finns så många barn som behöver sina bonusföräldrar mycket och de förstår nog inte vissa avståndstaganden som en bonuspppa/mamma gör. Alla mina bonusföräldrar har fullkomligen struntat i mig antingen medans de varit med mina föräldrar eller när det tagit slut. Jättejobbigt allra helst då mina föräldrar aldrig fungerat såsom föräldrar.
    Jag har ingen förälder att vända mig till nu heller men som liten var det förstås väldigt jobbigt.  JAg har nu en "bonusunge" som har en liknande sits som jag hade som liten. Jag tror inte jag kommer kunna välja bort min bonus någonsin på något vis då jag inte vill såra. Försöker alltid behandla som eget barn. Tyvärr är jag mer mesig med bonusen är med mina egna då jag inte riktigt törs säga ifrån. Rädd bonus ska känna sig som Askungen eller ngåot ditåt om jag blirför sträng. Svårt detta.

Lycka Till för er iallafall! 
  • Anonym (Krav?)

Jag stöter absolut inte bort barnet! Det jag menar är att jag inte kliver upp först för att sambon gillar att sova medan barnet gillar att kliva upp, jag tar inte automatiskt alla blöjbyten osv. Däremot läser jag gärna sagor med barnet osv. Och, om sambon duschar, är på toa el liknande så byter jag självklart blöja.

Men som jag har fått uppfattningen nu är det så att jag ska sköta det praktiska runt umgänget, se till att det blir av, boka vilka helger och allt annat med.

• Anonym (Krav?)
    puss skrev 2012-06-16 21:47:19 följande:
    Du verkar rejält bortskämd och ego.
    Jag har sett dina inlägg flera ggr och jag är sällan överens med dig.

Du får tycka vad du vill, jag har valt min väg i livet, har fått i ordning på allt och vill inte känna mig tvingad att vara den som alltid kliver upp på morgonen osv, det gör mig inte till bortskämd och ego.
  • Lilith Dark
    Anonym (Krav?) skrev 2012-06-16 21:07:48 följande:
    Jag stöter absolut inte bort barnet! Det jag menar är att jag inte kliver upp först för att sambon gillar att sova medan barnet gillar att kliva upp, jag tar inte automatiskt alla blöjbyten osv. Däremot läser jag gärna sagor med barnet osv. Och, om sambon duschar, är på toa el liknande så byter jag självklart blöja.

Men som jag har fått uppfattningen nu är det så att jag ska sköta det praktiska runt umgänget, se till att det blir av, boka vilka helger och allt annat med.
    Nej, de kan aldrig tvinga dig att ta huvudansvaret, och jag kan garantera att det inte är orsaken till avslaget på ansökan om egen vårdnad. Att du räknas som resurs betyder inte att du blir tvingad till att ta huvudansvaret utan att ni är två vuxna i hemmet, din man med huvudansvaret, och du som resurs.
Svar på tråden GAH, nu är det slut på att vara 'snäll'!