• Anonym (Krav?)

GAH, nu är det slut på att vara 'snäll'!

Bakgrund:
    Jag och sambon har nyligen flyttat ihop. Sambons ex ser rött, nu finns han inte på pass närhelst hon önskar. (Det gjorde han innan han träffade mig och hellre umgicks med mig än kom när biomamman kallade) Vi har i princip bott ihop i 5 månader, men nu har han sagt upp sin lgh vilket hon nog inte trodde att han skulle.

Sambon har bara barnet på helger dels pga eget och mammans önskemål och dels för att det inte är praktiskt möjligt med mer då vi inte bor på samma ort och det är för långt att pendla till dagis och tillbaka 3 tim resa tor)

Nu vill mamman byta helger alt att vi ska ha alla helger. Vi har sagt nej. Byte är omöjigt då vi isf skulle få byta även mina barns helger och det har precis börjat flyta på med mina barns pappa. Och jag som varit själv i många många år värnar nu om mina barnfria helger, jag vill inte ta hand om hans barn då jag är barnfri och det är så det kommer att bli för sambon vill/orkar inte mer än det han gör nu. Och ja, jag STÅR FÖR att jag inte vill ha ansvaret för hans barn när mina egna inte är här, hade jag velat ha fler barn hade jag skaffat mig det.

Huruvida det gör honom till en dålig pappa eller inte (enligt er åsikt) det struntar jag faktiskt i, jag ska inga barn ha med honom och jag vet hur bra han är med barnet då barnet är här. Biomamman valde helt på egen hand att föda detta barn och lurades dessutom ang skydd och min sambo var dum nog att tro henne (hur man nu kan lita på en kk, så jävla korkat!) så nu tar han sitt ansvar på det vis han kan.

Mamman har tidigare krånglat som bara den om allt möjligt och nu har min sambo fått en kallelse till samarbetssamtal till familjerätten. De går redan i samtal via soc, så detta verkar vara något annat, ang vårdnaden stod det.
    Min sambo har redan skrivit på papper om att hon ska få enskild vårdnad efter att de har haft gemensam, för hon tycker 'det är så krångligt med papper som ska skrivas på'. Vill dock påpeka att alla papper som han hittills har behövt skriva på har gått med vändande post så det sölas inte på något vis ang detta.
    Umgängesrätten har  han ju iaf och det umgänget vi har nu finns det skriftligt på.

Visst kan hon flytta med barnet om så är, men eftersom hon tycker det är 'skitjobbigt' att ta hand om barnet helt själv så lär hon som mest flytta tillbaka till sin hemort, vilket är närmare än hon bor nu, så det skulle han ändå ha godkänt om det vore så att hon kommit med en flyttanmälan.

Nu har det dock kommit till min kännedom att JAG räknas som 'resurs' i hemmet!? JA, jag gör saker med hans barn, hans barn inkluderas i allt vi gör osv, men jag är INTE en resurs som ska ha något huvudansvar! Detta vet min sambo om och det är han helt med på, på samma vis som att han inte har huvudansvar för mina barn även om de bor med oss på heltid i veckorna och bara är hos sin pappa varannan helg.
    Pappret som min sambo har skrivit på 'räknas' visst inte heller för SOC tycker inte hon ska ha enskild vårdnad???

Men jag anser att jag är i min fulla rätt att säga nej till att bli huvudansvarig för barnet. Om barnet bodde här på heltid, vilket jag har föreslagit (om det går att lösa med boende och att det r det bästa för barnet) men sambon sa nej.
    Är dock rädd att något kan bestämmas ovanför mitt huvud... Kan det bestämmas ang detta över nitt huvud? Har även erbjudit sambon att vi ska hyra en mindre lgh som han kan använda vid umgänge med barnet alt bo i så vi är särbos, men det vill han inte heller.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-14 16:12
    (Det gjorde han innan han träffade mig och hellre umgicks med mig än kom när biomamman kallade) Ser att den meningen är helt wierd, när han träffade mig umgicks han hellre med mig än kom och spikade upp en tavla, la barnet för hon orkade/kunde inte osv. Umgänget i övrigt såg likadant ut som nu.

• Svar på tråden GAH, nu är det slut på att vara 'snäll'!
  • Anonym (Krav?)
    Lilith Dark skrev 2012-06-17 12:02:17 följande:
    Nej, de kan aldrig tvinga dig att ta huvudansvaret, och jag kan garantera att det inte är orsaken till avslaget på ansökan om egen vårdnad. Att du räknas som resurs betyder inte att du blir tvingad till att ta huvudansvaret utan att ni är två vuxna i hemmet, din man med huvudansvaret, och du som resurs.
    Tyvärr verkar det inte vara så. Jag HOPPAS att det är så. Mamman har anmält pappan för att hon oroar sig för att han är våldsam mot barnet och till mig sa hon första gången vi sågs att han tagit tag i hennes armar en gång. (Vet vad det var som hände och lägger ingen vikt vid det)
    Mamman har också stöd i sitt föräldraskap och har ansökt om stödfamilj vilket har avslagits.

Jag har föreslagit att vi ändrar på boendet men bara till sambon, jag 'får' ju inte lägga mig i.Samtidigt är jag osäker på om det är bäst för alla inblandade. För mitt ena barn är det absolut inte det och hans barn har ju mamman som huvudsaklig anknytningsperson.
    När vi hämtar barnet är det glatt och klättrar in i bilen direkt. När vi lämnar barnet gråter det förtvivlat, men det kan ju bero på att barnet vill ha mer av sin pappa, det har varit väldigt oregelbundet på sistone och bara dagtid pga anmälan som gjorts.
  • Anonym

Då pappan inte vill ha barnet och mamman inte får vara enskild vårdnadshavare och du vägrar hjälpa till så är risken stor att soc ansöker om LVU inom en snar framtid.

• Lilith Dark
    Anonym skrev 2012-06-17 12:30:31 följande:
    Då pappan inte vill ha barnet och mamman inte får vara enskild vårdnadshavare och du vägrar hjälpa till så är risken stor att soc ansöker om LVU inom en snar framtid.
    Men TS har väl aldrig sagt att hon inte vill hjälpa till? Det hon vänder sig emot är att hon ska ha huvudansvaret för ett barn som inte är hennes, och att hon ska behöva ordna med allt det praktiska som när/var/hur det ska vara umgänge. Och det gör hon alldeles rätt i, barnet har redan två föräldrar som ska sköta sånt.

Det finns ingen som helst risk för ett LVU utifrån det TS skriver.
    LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • Anonym (Krav?)
    Anonym skrev 2012-06-17 12:30:31 följande:
    Om det går så långt tror jag faktiskt att sambon tar Vi får lösa det helt enkelt. Tror dock inte det går så långt, å får nog mamman igenom sin kontaktfamiljsansökan istället. Det kan ju inte vara så att de anser att det bästa för barnet är att skiljas helt från mamman. Hennes 'problem' är att hon har svårt att sätta gränser, säga ifrån vilket har resulterat i en ganska bortskämd unge som slåss när h*n inte får som h*n vill och mamman klarar inte av det. Hos oss händer inte det för vi säger ifrån och ger oss inte även om barnet dunkar huvudet i kylen tex (vilket mamman har berättat att barnet gör hos henne)
  • Anonym
    Anonym (Krav?) skrev 2012-06-17 12:56:03 följande:
    Om det går så långt tror jag faktiskt att sambon tar Vi får lösa det helt enkelt. Tror dock inte det går så långt, å får nog mamman igenom sin kontaktfamiljsansökan istället. Det kan ju inte vara så att de anser att det bästa för barnet är att skiljas helt från mamman. Hennes 'problem' är att hon har svårt att sätta gränser, säga ifrån vilket har resulterat i en ganska bortskämd unge som slåss när h*n inte får som h*n vill och mamman klarar inte av det. Hos oss händer inte det för vi säger ifrån och ger oss inte även om barnet dunkar huvudet i kylen tex (vilket mamman har berättat att barnet gör hos henne)
    Barnet far illa hos mamman men pappan vägrar ta hand om barnet mer om det inte blir en LVU-ansökan från soc för då kan ham tänka sig att ställa upp? Det var nog bland det mest ledsamma jag någonsin läst...
  • Anonym (Krav?)
    Anonym skrev 2012-06-17 12:59:19 följande:
    Barnet far illa hos mamman men pappan vägrar ta hand om barnet mer om det inte blir en LVU-ansökan från soc för då kan ham tänka sig att ställa upp? Det var nog bland det mest ledsamma jag någonsin läst...
    Om barnet for illa hos mamman så skulle väl soc ha sagt till om det för länge sen? Han KAN inte ta hand om barnet mer med mindre än att han säger upp sig och flyttar ifrån mig ELLER att vi tar över boendet. Tar vi över boendet finns risk för att min äldsta inte kommer att klara av att bo här och hos sin pappa fungerar det inte heller för han bor för trångt. Om vi hittar en annan lgh (stått i kö i 2 år så inte troligt) eller kan köpa hus (jag har anmärkning så inte troligt det heller) så kan det fungera om sovrummen ligger så pass att hon får avskildhet.

Ledsen, men jag är inte beredd att svika mitt eget barn för någon annans. Om pappan vägrar flytta ifrån mig så kan jag inte göra det valet. Jag kan kasta ut honom, men då kommer han inte att ha barnet mer för det, för han pallar inte utan hjälp pga sin sjukdom.
    Moment 22.
  • puss

Ingen har väl sagt att ts ska vara huvudansvarig.
    Resurs, var det sagt.

• puss

Du behöver inte svika ditt barn för att finnas till hands gör ett barn till.
    Tänk om dy själv går två barn, är det också ett svek ?9

• Anonym (Krav?)
    puss skrev 2012-06-17 13:18:47 följande:
    Du behöver inte svika ditt barn för att finnas till hands gör ett barn till.
    Tänk om dy själv går två barn, är det också ett svek ?9
    Jo, för mitt barn kan inte bo kvar här om hans barn också bor här. Mitt barn har ett funktionshinder som kräver rutiner och regelbundenhet för att h*n ska fungera och h*n är extremt ljudkänslig. Ett så litet barn som min sambo har kan man inte kräva ska förstå att man inte kan skrika och tjuta rakt ut hur som helst alltså måste vi bo så att vi kan erbjuda mitt barn en 'tillflyktsort' i form av eget rum lite avskilt. Det finns inte här. var man än är i den här lgh hör man alla andra. Men mitt andra barn är så pass stort att h*n klarar av att förstå att överdrivna ljud inte fungerar.

Sist vi hade sambons barn här samtidigt som mitt barn var hemma tog det en v lite drygt innan allt 'sorterats' tillbaka i mitt barns hjärna och allt var lugnt igen.

Om det är spyego att jag sätter MIN närmsta familj först så är jag spyego, jag förväntar mig dock inte att någon annan ska ta ansvar för mina barn och kräver samma respekt tillbaka.
  • Anonym (Krav?)
    puss skrev 2012-06-17 13:33:38 följande:
    Kräv på du. Verkar funka bra.
    Ja, faktiskt han har ju inte gett efter för hennes krav eller soc krav. Jag har talat om hur vi (jag och mina barn) behöver ha det, sen får han välja.
  • Anonym (dina barn)

Boendet skulle ni i sådana fall kunna få hjälp med av soc.

• Anonym (Krav?)
    Anonym (dina barn) skrev 2012-06-18 23:14:46 följande:
    Boendet skulle ni i sådana fall kunna få hjälp med av soc.
    Hur menar du? Kan vi alltså prata med soc om att vi kan ha boendet? Sambons äger visserligen nej, han vill inte för det är jobbigt nog att ha barnet på helgerna tycker han.
    (Påminns om mamman som han verkligen avskyr nu, dels pga att hon lurade honom och dels pga andra saker hon har gjort, anmälan om våld not henne tex, ledde ingen vart eftersom det inte var sant vilket hon också erkände i förhör)
    Vi pratar dock en del om det, väger för- och nackdelar mot varandra men han känner att han inte orkar ha huvudansvaret med dagishämtning osv. Lämna lär jag få göra isf för han börjar så tidigt att han inte kan.
    Men, det är skillnad att ha barnet alltid och att ha varannan helg tycker jag. Och, OM vi ska ha heltid, då blir ju mammans helger samma helger som vi inte har våra barn, där kommer jag inte att backa. Jag måste ha de andningspauserna om jag inte ska gå under.

Det jag oroade mig för ang deras möte var ju ifall DE kan bestämma byte av helger (som mamman vill) över mitt huvud. Det påverkar ju mig också. Sambon vet min åsikt och att jag isf kommer att lämna hela ansvaret på honom.
  • Lilith Dark
    Anonym (Krav?) skrev 2012-06-19 09:06:48 följande:
    Hur menar du? Kan vi alltså prata med soc om att vi kan ha boendet? Sambons äger visserligen nej, han vill inte för det är jobbigt nog att ha barnet på helgerna tycker han.
    (Påminns om mamman som han verkligen avskyr nu, dels pga att hon lurade honom och dels pga andra saker hon har gjort, anmälan om våld not henne tex, ledde ingen vart eftersom det inte var sant vilket hon också erkände i förhör)
    Vi pratar dock en del om det, väger för- och nackdelar mot varandra men han känner att han inte orkar ha huvudansvaret med dagishämtning osv. Lämna lär jag få göra isf för han börjar så tidigt att han inte kan.
    Men, det är skillnad att ha barnet alltid och att ha varannan helg tycker jag. Och, OM vi ska ha heltid, då blir ju mammans helger samma helger som vi inte har våra barn, där kommer jag inte att backa. Jag måste ha de andningspauserna om jag inte ska gå under.

Det jag oroade mig för ang deras möte var ju ifall DE kan bestämma byte av helger (som mamman vill) över mitt huvud. Det påverkar ju mig också. Sambon vet min åsikt och att jag isf kommer att lämna hela ansvaret på honom.
    Byte av helger för sitt barn kan de dock besluta "över ditt huvud" då det är något som rör föräldrarna och är deras beslut, även om det så klart påverkar dig också.
    LILITH - Borderline och mamma lilith.se
  • Anonym (igen och igen)
    puss skrev 2012-06-17 13:19:14 följande:
    Spyego är vad det är.
    Men varför är det här bonusmammans problem? Pappan vill ju inte heller ha barnet mer... Ibland är din logik obegriplig.
  • Anonym (dina barn)

Jag menar att soc kan hjälpa er att finna större/bättre/lämpligare boende om pappan ska bli boendeförälder. Om det är det bästa för barnet s a s. Men om inte pappan vill så känns det fruktlöst.

Jag får dåliga vibbar av detta iallafall. Ett barn ska bo hos någon som vill ha det och ta ansvar.   

• Anonym (Krav?)
    Anonym (dina barn) skrev 2012-06-19 17:55:19 följande:
    Jag menar att soc kan hjälpa er att finna större/bättre/lämpligare boende om pappan ska bli boendeförälder. Om det är det bästa för barnet s a s. Men om inte pappan vill så känns det fruktlöst.

Jag får dåliga vibbar av detta iallafall. Ett barn ska bo hos någon som vill ha det och ta ansvar.   
    Aha, även om man inte ens bor i samma län?
  • Anonym (Krav?)
    Lilith Dark skrev 2012-06-19 15:38:02 följande:
    Byte av helger för sitt barn kan de dock besluta "över ditt huvud" då det är något som rör föräldrarna och är deras beslut, även om det så klart påverkar dig också.
    Ok, ja väljer han att gå med på byte av helg trots det vi har sagt om det så löser vi det då, jag kommer inte att vara här då de ggr jag är barnfri helt enkelt.
Svar på tråden GAH, nu är det slut på att vara 'snäll'!