• Lavish

Vem har företräde - rullstolen eller barnvagnen??

Personligen tycker jag att det är först på plats som gäller precis som med barnvagnar. Den som står först på hållplatsen går först på, den som redan är på stannar.

Sen får man ju vara flexibel om det t.ex är en jätteskröplig gamling och det spöregnar ute eller om man har en liten sjuk bebis man behöver ta sig till vård med t.ex. Men om inget sådant föreligger borde det vara först på plats som gäller.

Men sen tycker jag ju att man klämmer ihop sig så mycket som det bara går så att du fick stå i ett trångt hörn tycker jag är helt okej, hade personen inte gått av före dig hade den helt enkelt fått rulla av, du av, personen på igen.

• Lavish
    Bellafia skrev 2012-06-13 21:07:38 följande:
    Tänk då hur lång tid det skulle ta att ta sig fram med rullstol.
    Fast personer i rullstol har väl rätt till färdtjänst? Sen har jag all förståelse för om de ändå väljer att använda kollektivtrafiken istället, men då kan de ju inte förvänta sig VIP behandling.
  • Lavish
    Hickupp skrev 2012-06-14 19:59:51 följande:
    Tanken med att anpassa kollektivtrafiken är bland annat att avlasta färdtjänsten. Så det är inte alls säkert att den personen har rätt att åka med färdtjänst.
    Tror du inte? Jag vet personer med betydligt mindre problem med att röra sig än att de sitter i rullstol som har rätt till färdtjänst. Kanske att dessa riskerar att bli nekade men sitter man i rullstol tror jag nog man har typ 99,9% chans på färdtjänst. Sen kanske man inte vill använda färdtjänst i alla lägen så jag tycker det är helt okej att de är ute i vanliga kollektivtrafiken ändå, men jag tycker de får acceptera att samma regler gäller för dem då som för övriga.
  • Lavish
    Anonym (fundersam) skrev 2012-06-14 13:11:30 följande:
    Jag kan förstå dilemmat, för om en rullstolsburen står och väntar på buss efter buss (eller spårvagn likaså) och varje har fulla utrymmen så kan den rullstolsburna behöva stå timme efter timme om den har otur... Samsas kan man oftast göra!
    Fast det gäller ju barnvagnen också? Det är ju inte säkert att sitta med ett litet barn i knät eller löst på ett säte i bussen så jag fattar inte hur dom tänker sig att man ska fälla ihop vagnen? Garanterat dom barnets säkerhet då eller?
  • Lavish
    Tygtiiger skrev 2012-06-14 20:24:19 följande:
    Ja, hur surt det än är att gå av så tycker jag att man ska lämna företräde åt den som sitter i rullstol. Sitter man i rulle så gör man det i de flesta fall i åravis (det är få som sitter tillfälligt i rulle, det är om de bryter båda fötterna eller liknande). Den som kör barnvagn gör det i ett par år. Att råka ut för att behöva lämna företräde några gånger under ett par år är ett mindre besvär jämfört med att lämna företräde under hela livet.

Jag avskyr att åka buss med vagn, tåg är ok men buss är jättejobbigt. Jag tar bärselen. (Ja, även med ettåringen) och när jag ska handla går jag istället. Det är bara för bökigt med vagn på buss.   
    Fast det är ju ingen som säger att de ska lämna företräde utan endast att de ska följa samma regel som alla andra - först till kvarn.
  • Lavish
    Tygtiiger skrev 2012-06-14 20:38:36 följande:
    Och det innebär att de får vänta många gånger. Det är lättare att anpassa sig under de två - tre år man har barnvagn om man jämför med att sitta ett helt liv i rulle.
    Å andra sidan finns det färdtjänst.
  • Lavish
    thenalle skrev 2012-06-14 21:56:34 följande:
    Jag ä personlig assistent och har en brukare som åker mycket kollektivt i stan. Jag kan säga att det finns en del jäkligt sura och tykna mammor, som anser sig rätten till att inte lämna företräde. det finns oftast två vagnar till som personer med barnvagnar kan stå i. jag erbjuder mig ofta att hjälpa till så dem kan byta plats, men då får man bara dumma kommentarer från sura mammor. blir så trött på det. Det finns ju bara en rullstolsanpassad plats i hela vagnen. Och alla vagnar är inte anpassade. Till dom som säger att men personen med rullstol kan ju ta färdtjänsten. Antar att ni aldrig åkt en sådan innan, det är inte så lätt som många tror. oftast kan man inte ta sig från punkt A till punkt B smidigt utan det ska vara massa sam åkningar hit och dit. Jag har själv barn som sitter i barnvagn, men jag skulle aldrig drömma om att börja bråka med personen som kommer ombord med rullstol. Snart kommer det bli ännu mer anpassat för personer med funktionshinder och då kommer ännu fler rullstolar/ rullatorer slås om platserna. undrar hur det ska gå då. Sunt förnuft och vänlighet kommer man långt med. Och ser vi tex att vagnen är ful brukar vi vänta på nästa vagn, vi kräver inte att folk ska gå av, men jag önskar att folk kunde vara mer toleranta och vänliga.
    Men självklart om det finns en annan plats som barnvagnen kan stå men där rullstolen inte kan stå flyttar man ju sig dit. Allt annat är ju bara att vara ett rövhål. Men om det är fullt och det krävs att man går av och kanske missar anknytningar eller får vänta länge på nästa buss så tycker jag inte man ska behöva göra det.

I Stockholm är det ju så att vissa tider och vissa streckor så är kön med barnvagnar lång vid starthållplatsen. På hållplatserna därefter finns inte en chans att komma på med vagn. Det betyder alltså att om man går på på starthållplatsen, åker halva sträckan och sen kommer det en rullstol, så måste man sen antingen gå resten av vägen eller åka tillbaka till starthållplatsen och börja köa igen.
Svar på tråden Vem har företräde - rullstolen eller barnvagnen??