thenalle skrev 2012-06-14 21:56:34 följande:
Jag ä personlig assistent och har en brukare som åker mycket kollektivt i stan. Jag kan säga att det finns en del jäkligt sura och tykna mammor, som anser sig rätten till att inte lämna företräde. det finns oftast två vagnar till som personer med barnvagnar kan stå i. jag erbjuder mig ofta att hjälpa till så dem kan byta plats, men då får man bara dumma kommentarer från sura mammor. blir så trött på det. Det finns ju bara en rullstolsanpassad plats i hela vagnen. Och alla vagnar är inte anpassade. Till dom som säger att men personen med rullstol kan ju ta färdtjänsten. Antar att ni aldrig åkt en sådan innan, det är inte så lätt som många tror. oftast kan man inte ta sig från punkt A till punkt B smidigt utan det ska vara massa sam åkningar hit och dit. Jag har själv barn som sitter i barnvagn, men jag skulle aldrig drömma om att börja bråka med personen som kommer ombord med rullstol. Snart kommer det bli ännu mer anpassat för personer med funktionshinder och då kommer ännu fler rullstolar/ rullatorer slås om platserna. undrar hur det ska gå då. Sunt förnuft och vänlighet kommer man långt med. Och ser vi tex att vagnen är ful brukar vi vänta på nästa vagn, vi kräver inte att folk ska gå av, men jag önskar att folk kunde vara mer toleranta och vänliga.
Men självklart om det finns en annan plats som barnvagnen kan stå men där rullstolen inte kan stå flyttar man ju sig dit. Allt annat är ju bara att vara ett rövhål. Men om det är fullt och det krävs att man går av och kanske missar anknytningar eller får vänta länge på nästa buss så tycker jag inte man ska behöva göra det.
I Stockholm är det ju så att vissa tider och vissa streckor så är kön med barnvagnar lång vid starthållplatsen. På hållplatserna därefter finns inte en chans att komma på med vagn. Det betyder alltså att om man går på på starthållplatsen, åker halva sträckan och sen kommer det en rullstol, så måste man sen antingen gå resten av vägen eller åka tillbaka till starthållplatsen och börja köa igen.