Inlägg från: Tuffen |Visa alla inlägg
  • Tuffen

Möjlighet till ledigt 4 veckor från skolan pga långresa

Vilken nivå ligger ert barn på? Efter, före, medel? Det spelar stor roll. 

• Tuffen

Är du beredd att få skolan och barnets lärare emot dig, kör hårt! Om du vill att ditt barn ska få en schysst skolgång resterande 1,5 år av lågstadiet, gör som skolan säger. 

• Tuffen

Det är ju viktigt att ha en god relation till skolan och lärarna och att gå emot skolans beslut är inte att rekommendera. 

• Tuffen
    Busbellan skrev 2012-06-17 15:09:07 följande:
    Jag håller för övrigt helt med dig att det absolut borde vara tillåtet! Tror nog barnen kan lära sig mycket mer på en sån resa än vad de hade gjort under samma tid i skolan. Kunskap utanför skolans väggar är också viktig.
    Och jag tycker inte det ska spela någon roll om barnet ligger bra till i skolan eller har det svårare för sig eftersom kanske just de barnen som har det lite jobbigare ibland kan behöva en res bättre än de som har det lätt i skolan 
    Men nya skollagen är tydlig på den punkten. Barnets skolresultat SKA vägas in. 
  • Tuffen

Varför åker ni inte på sommaren? Väderförhållanden eller annat? 

• Tuffen
    Emmur skrev 2012-06-20 12:32:38 följande:
    Så hade vi gjort här med - ni får vara beredda på att det kommer att vara minst två timmars skolarbete varje dag och ev. en mailkommunikation mellan lärare och elev en gång i veckan. Sedan kommer hon ju komma efter i alla fall, så räkna in att det blir extra jobb för henne veckorna efter så ni kan stötta upp hemma.

Var ute med ansökan i jättegod tid - med så många dagar ledigt kan det bli att det inte är skolan som beviljar ledigheten utan en speciell instans på utbildningsförvaltningen.

Låter som en spännande resa  
    Jag hade inte accepterat att lägga tid på mailkommunikation med en elev som är ledig. Det är merarbete. 
  • Tuffen
    Emmur skrev 2012-08-02 11:58:27 följande:
    Ja visst! Det är ju därför man tar bort andra uppgifter när man har sådana elever!  

TS: Sök nu - rektor finns säkert på skolan nu så kan du bolla dina funderingar där direkt och slipper undra!
    Lycka till! 
    Tar bort andra uppgifter? Du skojar, va? 
  • Tuffen

Till er som inte förstår det här med merarbete vill jag bara säga: Ni kan inte ha en aning om hur hög arbetsbelastningen är för vissa lärare på vissa skolor! Själv ska jag sätta 350 betyg till jul... Jag skulle gärna fixa och dona för att en elev ska kunna åka iväg på en längre resa, men då får i s f vårdnadshavarna se till att jag kan släppa andra arbetsuppgifter. Och handen på hjärtat, tror ni att det är möjligt? Nej, så er resa innebär obetald övertid för mig. Schysst..... :(

• Tuffen
    modsey skrev 2013-08-20 18:12:56 följande:
    japp vi har fått det flera gånger.
    Har lagt långresor i anslutning till lov men har ändå behövt 3-4 veckors ledigt vilket jag varit tydlig i från början att det åligger mig som förälder att se till att de ligger i fas.
    Om ert barn är så litet som 7-8 år lär det knappast vara svårt för er att hjälpa barnet.
    Det är ju knappast raketforskning de bedriver deFlört
    Det blir förstås svårare ju äldre barnet blir. 

Svar på tråden Möjlighet till ledigt 4 veckor från skolan pga långresa