Inlägg från: Helen 1984 |Visa alla inlägg
  • Helen 1984

Hjälp mig med det dåliga samvetet

Jag har ammat min nu snart 7 v bebis sedan födseln. Detta då jag egentligen bestämmt mig för att ge flaskan från start. Anledningen är att min första flicka inte tog bröstet så jag pumpade och gav på flaska i 3 månader. Detta tyckte jag var väldigt jobbigt och jag rasade i vikt. Vägde 56 innan jag blev gravid (167 cm) och gick ner till 50 på 3 månader. Jag har väldigt svårt att gå upp i vikt och bestämde redan då att ge nästa barn ersättning från start för att få behålla några extra kilo. Nu valde jag ändå att testa amma och det har funkat bra från början. Nu ha jag gått ner till 55 kg och känner att jag inte vill gå ner mer i vikt. Jag får en ångest känsla i kroppen varje gång jag ska amma + att jag vill att min sambo ska vara mer delaktig.

Problemet nu är att jag får så dåligt samvete. Eftersom alla säger att "amning är det bästa" så mår jag dåligt över att jag väljer mig själv före mitt barn.

Gör jag fel?

• Svar på tråden Hjälp mig med det dåliga samvetet
  • Helen 1984

Nej jag tänkte börja med att ge vartannat mål ersättning och amma vartannat.

Jag bryr mig egentligen inte om vad andra tycker, kände inte att jag fick nån kritik förra gången, folk hade säkert sina åsikter men höll dom säkert för sig själva.

Jag försöker hitta bra "anledningar" hela tiden för att det ska kännas bättre. Och innan idag så bestämde jag mig för att OK nu lägger jag ner, nästa mål ger vi ersättning . Men när nästa mål kom smög sig det dåliga samvetet fram och jag ammade ändå...

• Helen 1984

Tack för era svar!

Det är inte det att jag bryr mig om vad andra tycker, det skiter jag fullständigt i. Det dåliga samvetet får jag för att jag medvetet väljer mig själv före bebisen. Att jag väljer bort amningen när det funkar. Det känns som jag tar bort något heligt från bebisen. Att det näringsmässigt går lika bra med ersättning vet jag men den där närheten och tryggheten som bebisen får vid amning.

• Helen 1984

Nä jag vet.. :) det gäller nog bara att ta det första steget. Kan ju delamma ett tag och sen gå över helt till ersättning.

• Helen 1984

Det var lättare sagt än gjort... Idag när jag skulle ge flaskan så vägrade hon ta den. Konstigt eftersom hon gjort det innan... Nån som vet vad det kan bero på?

• Helen 1984

Ja vi får testa igen. Men vad kan det bero på att hon tog flaskan innan men vägrar nu?

• Helen 1984

Tack för tipsen!! Jag har en medela flaska som ska vara som bröstet och där kommer mjölken bara när man suger. Så det kanske är för jobbigt för henne. Ska testa en annan flaska oxå.

Svar på tråden Hjälp mig med det dåliga samvetet