• Helen 1984

Hjälp mig med det dåliga samvetet

Jag har ammat min nu snart 7 v bebis sedan födseln. Detta då jag egentligen bestämmt mig för att ge flaskan från start. Anledningen är att min första flicka inte tog bröstet så jag pumpade och gav på flaska i 3 månader. Detta tyckte jag var väldigt jobbigt och jag rasade i vikt. Vägde 56 innan jag blev gravid (167 cm) och gick ner till 50 på 3 månader. Jag har väldigt svårt att gå upp i vikt och bestämde redan då att ge nästa barn ersättning från start för att få behålla några extra kilo. Nu valde jag ändå att testa amma och det har funkat bra från början. Nu ha jag gått ner till 55 kg och känner att jag inte vill gå ner mer i vikt. Jag får en ångest känsla i kroppen varje gång jag ska amma + att jag vill att min sambo ska vara mer delaktig.

Problemet nu är att jag får så dåligt samvete. Eftersom alla säger att "amning är det bästa" så mår jag dåligt över att jag väljer mig själv före mitt barn.

Gör jag fel?

• Svar på tråden Hjälp mig med det dåliga samvetet
  • lullens

Nej! Du gör inte fel.

Vi bor i ett land, där vi duschar och uträttat våra behov i dricksvatten. Skillnad hade varit om vi både i ett land med andra förhållanden.

Har själv gett alla mina tre flaskan, inga problem! Det enda jag gjort, med dem två yngsta ( den äldsta fick bl.a. utpumpad mjölk), är att jag sagt på Bvc, att jag vill testa mjölkfri ersättning. Lite snällare mot magen. Min yngsta är nu 4 månader, och har börjat blanda mjölkbaserad med den mjölkfria.

• Mörksuggan

Jag tycker inte att du gör fel men jag tror att alla vi som ger flaska mer eller mindre brottas med de här tankarna. Mycket beroende på att det finns många som faktiskt tycker att man gör fel och att man är en sämre mamma pga att man inte ammar. Egentligen borde man ju strunta i dessa människor men det är inte alltid så lätt....

Om du vill så kan du ju pumpa lite och ge något mål med bröstmjölk. Håller med om att det är bökigt att hålla på och pumpa mycket. Man behöver faktiskt inte helamma för att barnet ska få del av det som är bra med bröstmjölk. 
    Eller bestäm ett slutdatum för ammandet. Hur länge du kan tänka dig att amma så att säga och amma fram tills dess. Det är inte meningen att du ska ha en massa ångest i samband med ammningen. 
    Vet inte om ammningshjälpen kan vara något. Har inte haft speciellt mycket kontakt med dem själv men de kanske har några tips hur du ska hantera det hela?    

• Helen 1984

Nej jag tänkte börja med att ge vartannat mål ersättning och amma vartannat.

Jag bryr mig egentligen inte om vad andra tycker, kände inte att jag fick nån kritik förra gången, folk hade säkert sina åsikter men höll dom säkert för sig själva.

Jag försöker hitta bra "anledningar" hela tiden för att det ska kännas bättre. Och innan idag så bestämde jag mig för att OK nu lägger jag ner, nästa mål ger vi ersättning . Men när nästa mål kom smög sig det dåliga samvetet fram och jag ammade ändå...

• RosaBabyfilt
    Helen 1984 skrev 2012-06-08 19:55:40 följande:
    Jag har ammat min nu snart 7 v bebis sedan födseln. Detta då jag egentligen bestämmt mig för att ge flaskan från start. Anledningen är att min första flicka inte tog bröstet så jag pumpade och gav på flaska i 3 månader. Detta tyckte jag var väldigt jobbigt och jag rasade i vikt. Vägde 56 innan jag blev gravid (167 cm) och gick ner till 50 på 3 månader. Jag har väldigt svårt att gå upp i vikt och bestämde redan då att ge nästa barn ersättning från start för att få behålla några extra kilo. Nu valde jag ändå att testa amma och det har funkat bra från början. Nu ha jag gått ner till 55 kg och känner att jag inte vill gå ner mer i vikt. Jag får en ångest känsla i kroppen varje gång jag ska amma + att jag vill att min sambo ska vara mer delaktig. Problemet nu är att jag får så dåligt samvete. Eftersom alla säger att "amning är det bästa" så mår jag dåligt över att jag väljer mig själv före mitt barn. Gör jag fel?
    Folk pratar så mycket hela tiden om allting här i världen. Du måste veta att detta med amning eller flaska är ett val som du ska ta. Det handlar inte om vad din partner vill eller vad din bebis "vill", utan det handlar om vad du mår bra av. Idag är vi lyckligt lottade med att kunna välja ersättning. Har vi den möjligheten och vill ta den, så TA den. Vad folk säger spelar ingen större roll så länge ni är lyckliga med ert val. Folk kommer ändå alltid kommentera och tycka saker, både från hur många eller inga syskon man väljer att skaffa till om du köper barnmat på burk eller inte. Gör det du känner är bäst och stå upp för ditt val för du vet vad DU mår bra av. Jag fick utstå mycket eftersom jag slutade amma frivilligt när min dotter var 2 veckor, men jag visste redan då vad jag mådde bra av och vet att det enda man kan göra här i livet är att välja det som fungerar för en själv. Inte vad andra vill du ska göra, för det är inte de som ska leva ditt liv.
  • JennySpindel

Amning kanske är ett bättre alternativ.
    Men som samhället är uppbyggt idag, så  tycker jag inte man ska ha dåligt samvete om man väljer ersättning. Klart man ska prova amma en tid - vissa har jättelätt för detta och mjölken rinner till snabbt, men så är det definitivt inte för alla.
    Numer är man redan ofta väldigt isolerad, och dessutom allt motstånd man möter angående offentlig amning gör det inte lättare. Är man tex nybliven mamma och osäker... inte lätt :s  Även stress bidrar gärna till att hindra mjölkens produktion

Be om hjälp från BB, Bvc eller amningshjälpen och ta sen ett beslut från dina egna upplevelser, inte någon annans.  Åsikter om amning har jag fått lära mig, finns det mycket av och åsikterna skiljer sig rejält! Men ingen kan just din bebis bättre än  dens mamma! :)

• Helen 1984

Tack för era svar!

Det är inte det att jag bryr mig om vad andra tycker, det skiter jag fullständigt i. Det dåliga samvetet får jag för att jag medvetet väljer mig själv före bebisen. Att jag väljer bort amningen när det funkar. Det känns som jag tar bort något heligt från bebisen. Att det näringsmässigt går lika bra med ersättning vet jag men den där närheten och tryggheten som bebisen får vid amning.

• RosaBabyfilt

Bebisen mår hur bra som helst av ersättning också. Det är inget heligt för dem som du så fint uttryckte det om man som förälder själv inte gör det till en så stor sak :)

• Helen 1984

Nä jag vet.. :) det gäller nog bara att ta det första steget. Kan ju delamma ett tag och sen gå över helt till ersättning.

• JennySpindel

Att sluta amma helt ger ångest, för mig iaft.
    Första gången var det ofrivilligt. Andra gången var jag fullt medveten om mitt beslut, som jag själv valt ett bra tag innan förlossningen redan. Var lika jobbigt ändå känslomässigt :s
    Men är grymt nöjd med mitt beslut även idag, drygt 2 år senare.
    Lita på dig själv bara, vad du finner är bäst. för just dig, o din lilla :)

• Helen 1984

Det var lättare sagt än gjort... Idag när jag skulle ge flaskan så vägrade hon ta den. Konstigt eftersom hon gjort det innan... Nån som vet vad det kan bero på?

• RosaBabyfilt
    Helen 1984 skrev 2012-06-09 16:23:59 följande:
    Det var lättare sagt än gjort... Idag när jag skulle ge flaskan så vägrade hon ta den. Konstigt eftersom hon gjort det innan... Nån som vet vad det kan bero på?
    Det krävs tålamod bara :) Amning är en sak mamma och bebis måste lära sig, flaska är en sak förälder och bebis måste lära sig.
  • Helen 1984

Ja vi får testa igen. Men vad kan det bero på att hon tog flaskan innan men vägrar nu?

• RosaBabyfilt
    Helen 1984 skrev 2012-06-09 17:01:17 följande:
    Ja vi får testa igen. Men vad kan det bero på att hon tog flaskan innan men vägrar nu?
    Det kan vara att hålet är för litet och att mjölken inte rinner tillräckligt fort (tänk dig hur snabbt din bröstmjölk brukade rinna och försök jämföra det med napphålet och se om det är samma hastighet, jag fick byta napphål till nummer 2 en månad innan man ska det enligt förpackningen). Sedan kan det också vara så att din bebis är lite trött och inte har lust att suga i sig maten, min dotter kunde vara lite bekväm av sig ibland veckan/veckorna efter vi slutat amma och vissa dagar ville hon inte suga för att hon hellre bara satt och lät mjölken droppa in i munnen som när man ammade. Men det går ju inte lika lätt vid flaska. Det kan ta flera dagar innan flaskrutinen verkligen kommit igång, och självklart ska bebisen inte gå hungrig men ge inte upp och ge bröstet bara för att du tycker att flaskan inte fungerar. Bebisen kommer lära sig flaskan snart.
  • Helen 1984

Tack för tipsen!! Jag har en medela flaska som ska vara som bröstet och där kommer mjölken bara när man suger. Så det kanske är för jobbigt för henne. Ska testa en annan flaska oxå.

• attflaskmata
    Helen 1984 skrev 2012-06-08 22:11:51 följande:
    Tack för era svar!

Det är inte det att jag bryr mig om vad andra tycker, det skiter jag fullständigt i. Det dåliga samvetet får jag för att jag medvetet väljer mig själv före bebisen. Att jag väljer bort amningen när det funkar. Det känns som jag tar bort något heligt från bebisen. Att det näringsmässigt går lika bra med ersättning vet jag men den där närheten och tryggheten som bebisen får vid amning.
    Den närheten och tryggheten sitter inte i bröstet. Du kan ge den ändå genom att bära och sitta med bäbisen hud mot hud mycket och att låta den sova i famnen och liknande!
    Du behöver inte ha dåligt samvete för det. 
Svar på tråden Hjälp mig med det dåliga samvetet