Helen 1984 skrev 2012-06-08 19:55:40 följande:
Jag har ammat min nu snart 7 v bebis sedan födseln. Detta då jag egentligen bestämmt mig för att ge flaskan från start. Anledningen är att min första flicka inte tog bröstet så jag pumpade och gav på flaska i 3 månader. Detta tyckte jag var väldigt jobbigt och jag rasade i vikt. Vägde 56 innan jag blev gravid (167 cm) och gick ner till 50 på 3 månader. Jag har väldigt svårt att gå upp i vikt och bestämde redan då att ge nästa barn ersättning från start för att få behålla några extra kilo. Nu valde jag ändå att testa amma och det har funkat bra från början. Nu ha jag gått ner till 55 kg och känner att jag inte vill gå ner mer i vikt. Jag får en ångest känsla i kroppen varje gång jag ska amma + att jag vill att min sambo ska vara mer delaktig. Problemet nu är att jag får så dåligt samvete. Eftersom alla säger att "amning är det bästa" så mår jag dåligt över att jag väljer mig själv före mitt barn. Gör jag fel?
Folk pratar så mycket hela tiden om allting här i världen. Du måste veta att detta med amning eller flaska är ett val som du ska ta. Det handlar inte om vad din partner vill eller vad din bebis "vill", utan det handlar om vad du mår bra av. Idag är vi lyckligt lottade med att kunna välja ersättning. Har vi den möjligheten och vill ta den, så TA den. Vad folk säger spelar ingen större roll så länge ni är lyckliga med ert val. Folk kommer ändå alltid kommentera och tycka saker, både från hur många eller inga syskon man väljer att skaffa till om du köper barnmat på burk eller inte. Gör det du känner är bäst och stå upp för ditt val för du vet vad DU mår bra av. Jag fick utstå mycket eftersom jag slutade amma frivilligt när min dotter var 2 veckor, men jag visste redan då vad jag mådde bra av och vet att det enda man kan göra här i livet är att välja det som fungerar för en själv. Inte vad andra vill du ska göra, för det är inte de som ska leva ditt liv.