• Anonym

Måste jag gå med på det här?

Jo, poängen är att man ska träffa barnet. Men när det är hans tur att ha barnet så är det han som har ansvar. Du kan bara leda åsnan till vattnet, inte tvinga honom att dricka.

Om ni vet att farmor ska vara barnvakt så kanske hon kan få testa att natta med er i närheten först, så ni kan stötta om det behövs. Annars kanske hon klarar det själv, hon har ju trots allt haft egna barn.

• Anonym
    Anonym (måste jag?) skrev 2012-06-08 09:46:19 följande:
    Suck, så du menar att idioten har rätt att skapa 3 hem åt barnet? Fy så vidrigt ansvarslös han är!
    Skapar man ett nytt hem till barnet om man har barnvakt för att man jobbar? Är inte dagis ett extra hem också då?
  • Anonym
    Anonym (måste jag?) skrev 2012-06-08 09:49:51 följande:
    Jag menar om han ska börja bolla barnet hos sig och bo och sen hos farmor och bo.

Helt annan sak med förskola, för då är det inte nätter och hela dagar. 
    Hur gammalt barn handlar det om? Hur långa umgängen har pappan?
  • Anonym
    Anonym (måste jag?) skrev 2012-06-08 09:59:34 följande:
    Ca 2 år gammalt.
    En varannan vecka övernattning mitt på veckan och varannan helg för hans arbetstider och förskolan.
    Därför jag känner också att han borde ta tillvara det! 
    Men varför i hela friden ändrar ni inte så umgänge blir när han är ledig från arbetet?
  • Anonym
    Anonym (måste jag?) skrev 2012-06-08 10:03:18 följande:
    För att det blir att barnet hoppar så mycket mellan oss utan att få rota sig, tex har barnet varit borta tre dagar och sen bara en dag hos mig.
    Det fungerade inte. 
    Vem bestämde att det inte fungerade?
  • Anonym

Varför anpassar du inte umgänget efter hans lediga helger?

• Anonym

Han måste väl arbeta också och försörja sig antar jag. Jag förstår inte vad du har med att göra hur han och barnet lever när han har barnet hos sig.

• Anonym
    Anonym (måste jag?) skrev 2012-06-08 10:03:18 följande:
    För att det blir att barnet hoppar så mycket mellan oss utan att få rota sig, tex har barnet varit borta tre dagar och sen bara en dag hos mig.
    Det fungerade inte. 
    Men hur ser ditt ex nya arbetstider ut? Även den som jobbar skift har ju lediga dagar.
  • Anonym
    Anonym (måste jag?) skrev 2012-06-08 10:08:43 följande:
    Barnet mådde inte bra och reagerade kraftigt
    Jag förstår men vem ändrade umgänget? Hur reagerade barnet?
  • Anonym
    Anonym (måste jag?) skrev 2012-06-08 10:11:29 följande:
    Det gör vi så gott vi kan

Självklart förstår jag att han måste arbeta men han har inte sagt ett knyst om hur han vill jobba, är fler som har barn och lagt önskemål och fått det så, han har bara inte öppnat munnen och jag vet det för jag har en bekant som jobbar där!  .
    Din bekant kan inte veta vad han har sagt till in chef eller inte om önskemål rörande arbetstider.
  • Anonym
    Anonym (måste jag?) skrev 2012-06-08 10:14:55 följande:
    Vi ändrade det tillsammans enligt hans dåvarande arbetstider, barnet blev oroligt och arg, vela inte ha hjälp av oss och slöt sig in i sig själv.
    Pappan tog frivilligt bort umgänge och ville inte heller bli kompenserad med mer tid alltså?

Pappan måste väl vara ledig ibland? Hur ser ett par typiska veckor ut?

Hur jobbar du själv förresten?
  • Anonym
    Anonym (måste jag?) skrev 2012-06-08 10:16:46 följande:
    Han skulle vara ledig på mina helger och när barnet just kommit hem.
    Jag kan inte skicka barnet tillbaka efter en dag och vara där, vet jag av gammal erfarenhet och barnet behöver få umgås med mig på helgerna med då det går förskola på veckorna och jag jobbar.
    Ja, han skulle vara det. Men hur ser det ut NU.

Nu är det dags att börja prioritera. Antingen så får du skicka barnet till pappan på helger när han jobbar och han tar hjälp från farmor. Eller så försöker ni hitta en lösning som funkar där ni båda kan träffa barnet.

Barnet är 2 år, går inte i skolan. Om han är ledig på veckodagarna kan han ha barnet hemma från dagis de dagarna.
  • Anonym

Ett sådant litet barn kan man inte ha umgänge med bara. Det går för lång tid emellan. Självklart blir barnet stressat. Bättre är att ha 2-3 dagar och sen byta igen.

• Anonym
    Anonym (måste jag?) skrev 2012-06-08 10:16:46 följande:
    Han skulle vara ledig på mina helger och när barnet just kommit hem.
    Jag kan inte skicka barnet tillbaka efter en dag och vara där, vet jag av gammal erfarenhet och barnet behöver få umgås med mig på helgerna med då det går förskola på veckorna och jag jobbar.
    Hur långa dagisdagar har barnet och hur många gånger per vecka är barnet där?

Så du anser att barnet har behov av umgänge hela helger med dig, men knappt något behov av sin pappa alls?
  • Anonym
    Anonym (måste jag?) skrev 2012-06-08 10:51:29 följande:
    Jo, det är ungefär så vi haft det, men nu har han tänkt blanda in farmor att ta en hel dag, nattning, och så fortsätta morgonen därpå tills efter lunch, då barnet ska tillbaka till mig.
    Hur ska barnet vara tryggt och få en bra relation till sin pappa då det ser han varannan helg, två halva dagar? Är farmor barnet får en relation med och tanken är inte att farmor är förskola eller barnvakt, hon ska vara bara farmor.
    De gångerna farmor inte kan ställa upp då? Blir bara problem! 
    Kan du ta tiderna iställer för farmor? Det vore det bästa med ett sådant litet barn. När barnet är i 4-årsåldern blir det lättare att vara hos farmor. 

Du har helt rätt och jag missuppfattade dig tidigare men barnet är för litet för att ha 3 olika övernattningar. 
  • Anonym
    Anonym (måste jag?) skrev 2012-06-08 10:45:39 följande:
    Han är ledig på en av dagarna jag ska ha helg, fredag, därför jag skriver han jobbar hela helgerna, dvs lördag eftermiddag till måndag morgon
    Han slutar väl arbetet någon gång på torsdagen? Varför kan han inte ha umgänge torsdag till lördag?
  • Anonym

Vilken typ av anställning har pappan? Tillsvidare, prov, projekt?

• Anonym
    Anonym (måste jag?) skrev 2012-06-08 10:59:07 följande:
    Ja, det kan jag, men jag vet inte hur jag ska få han att förstå det, därör jag undrar om jag kan säga nej utan att få problem. Jag har absolut inget emot att han har barnet, jag vill de ska ha en god kontakt, men jag tycker att ska han ha umgänge så är det han, inte farmor, inte för att det är fel på henne, men ja, ni förstår kanske hur galet det blir.
    Ja, jag tror att barnet är för litet för att ha så många att bo hos. När barnet är äldre är det ok men inte nu.

Lägg fram det lite snyggt. Att du märkt att barnet blivit stressat och aggressivt som du skrev tidigare. Att det är bättre att du har barnet de nätterna han arbetar. 
Svar på tråden Måste jag gå med på det här?